به گزارش ایسنا، مراسم «جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین» که عصر امروز (سه‌شنبه ۹ شهریور)، به همت دبیرخانه سومین دوره بخش بین الملل «جشنواره مردمی فیلم عمار» در تالار ابن سینای دانشکده‌ علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، از «میگل لیتین؛ فیلمساز ضدکودتای شیلیایی» و بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی و حسین زندباف به عنوان سازندگان فیلم‌های «ضداستعماری» قدردانی شد.

در این مراسم که در تالار ابن سینای دانشکده‌ی علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، دبیر جشنواره‌ی عمار در سخنانی گفت: انقلاب اسلامی حرف‌هایی جدی برای خارج از ایران دارد؛ گرچه هنوز ابزارش را بطور کامل نداریم اما پیامی داریم که از ابتدای انقلاب صادر شده استکه باید از مرزهای ایران عبور کند. تا امروز بیشتر گرفتار توطئه‌های استکبار بودیم اما از جایی به بعد باید انقلاب را بهتر به جهان معرفی کرد و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

نادر طالب‌زاده درخصوص آثار میگل لیتین نیز گفت: مجموعه‌ فیلم‌های لیتین مجموعه ای زیبا از آگاهی است و خوشحالیم که توسط بچه‌های عمار از او میزبانی می‌شود. فیلم‌های آقای لیتین بسیار خوب بود که البته به دلیل نداشتن زیرنویس فارسی کمی با مشکل مواجه بودیم اما حالت عرفانی فیلم‌های او بسیار زیبا بود.

بهروز افخمی با بیان اینکه آثار لیتین را از قبل از انقلاب دنبال می‌کرده درباره‌ این فیلمساز شیلیایی گفت: میگل لیتین برای ما یادآور شورش جوانان علیه هالیوود پیر و خسته کننده است. عده‌ای از جوانان در دهه‌ شصت میلادی در آمریکا و خارج از آمریکا با دوربین روی دست فیلم‌هایی ساختند که نشان دادند سینما هنوز زنده است و تماشاگر را دوباره متوجه سینما کردند. او بعدها هم سراغ نویسندگان بزرگی مثل مارکز رفت و از آثار آنان فیلم ساخت. او به شدت جوان است و هنوز شوق ساختن فیلم بعدی با همان سبک و سیاق انقلابی و دوربینی که دائماً در حال حرکت را دارد.

کارگردان «شکار روباه» با بیان اینکه امیدوارم در آینده بتوانیم با میگل لیتین فیلم بسازیم، اظهار کرد: او فیلمنامه‌ای به نام «مسافر چهار فصل» دارد که ۳۰ سال است دوست دارد آن را بسازد و قرار است من تهیه‌کننده‌ فیلم او باشم.

در ادامه نیز تندیس جشنواره عمار، لوح یادبود و یک چفیه به این فیلمساز اهل شیلی که پدرش فلسطینی است، اهدا شد.

میگل لیتین پس از دریافت این هدایا در سخنانی گفت: سینمای ایران را به عنوان سینمایی خارق العاده شناختم که اگر در سطح بین المللی هم نشان داده شود موفقیت زیادی خواهد داشت.

او ادامه داد: درباره‌ فرهنگ ایران زیاد مطالعه کردم و با راه و رسم مردمی که انقلاب کردند هم آشنا شدم. با همسرم در ایران تجربه ای عالی داشتیم و نگاه آدمها و خنده های بچه ها و مهربانی چهره‌ آدمها و جادوی فرهنگ قدیمی ایران را فراموش نمی‌کنم و باید بیشتر به آن فکر کنم.

کارگردان فیلم «آلنده در پیچ‌وخم‌ها» ادمه داد: جمع شدن ما اینجا اتفاقی نیست؛ رئیس جمهور جوان ایران که ترور شده و رئیس جمهور شیلی هردو شهید شدند تا الگویی برای مردم دو کشور باشند. زندگی این دو شخصیت باید بتواند مارا متحد کند و بین ما گفت‌وگو ایجاد کند. وظیفه‌ ما سینماگران است که برای نزدیک شدن فرهنگ دو کشور پلی ایجاد کنیم. باورکردنی نیست که دنیا همچنان راجع به ایران و شیلی دروغ بگوید؛ ما باید در کنار هم مبارزه کنیم تا چهره‌ ایران و شیلی را به جهان معرفی کینم.

همچنین در این مراسم از مسعود جعفری جوزانی به دلیل ساخت فیلم "شیر سنگی"، حسین زندباف برای ساخت فیلم "دست شیطان" و بهروز افخمی برای ساخت فیلم "روز شیطان" به عنوان آثاری ضداستعماری، قدردانی شد و پس از آن میثاق‌نامه‌ای نمادین بین هنرمندان ایرانی و آمریکای لاتین توسط این سه کارگردان و میگل لیتین امضا شد.

در این مراسم چهره‌های هنری و انقلابی چون ابوالقاسم طالبی، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، عزت الله مطهری(عزت شاهی)، سیدسلیم غفوری، انسیه شاه‌حسینی، حبیب احمدزاده، علیرضا قزوه و حبیب الله والی نژاد حضور داشتد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.