به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز سه شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی، با اعلام اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است صادرات غیرنفتی کشور تا پایان امسال ۱۰ میلیارد دلار نسبت به پارسال افزایش یابد، افزود: با روند کنونی می توانیم به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

وی از رشد ۴.۲ درصدی بخش صنعت کشور در سه ماهه اول سالجاری خبر داد و اظهارکرد: این روند در راستای تحقق سیاست های مربوط به اقتصاد مقاومتی تداوم دارد و پیش بینی می شود تا پایان سالجاری این رشد به ۵ درصد برسد.

نعمت زاده با اشاره به توجه دولت به افزایش صادرات غیرنفتی گفت: در این زمینه بسته های حمایتی از توسعه صادرات غیرنفتی آماده و چارچوب ها و ضوابط آن نیز طی ماه های گذشته مشخص شده است که بر اساس آن تسهیلات بسیار مناسب ارزی و ریالی در اختیار بانک ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با تحقق این بسته حمایتی، پشتیبانی های مالی از صادرکنندگان و تولید کنندگان عملی شده و کمبودهای دو سه ماهه امسال جبران خواهد شد.

نعمت زاده، توجه به رونق تولید در واحدهای کوچک و متوسط را یکی از سیاست های مهم کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان و اظهارکرد: در این راستا باید بانک ها نیز به ویژه در استان ها همکاری های نزدیک و فشرده ای با واحدهای تولیدی و صنعتی داشته باشند.

وی همکاری و تعامل بیشتر بانک های آذربایجان شرقی برای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را خواستار شد و با بیان اینکه در این زمینه عملکرد بانک های آذربایجان غربی(با وجود تعداد واحدهای تولیدی کمتر) بهتر از آذربایجان شرقی است، تاکید کرد: در این راستا باید بانک های آذربایجان شرقی تحرکات بیشتری از خود نشان دهند.

نعمت زاده، از پرداخت تسهیلات خروج از رکود برای هفت هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در کشور خبر داد و گفت: با فعال شدن این واحدها زمینه اشتغال ۱۵۰ هزار نفر فراهم می شود.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۳۶ طرح ملی در پنج ماه اول امسال ، از راه اندازی تعداد ۱۲ واحد از آنها در همین مدت خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در سطح کشور تعداد ۲ هزار و ۳۳ طرح نیمه تمام با حجم سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال وجود دارد که با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال افزون بر ۳۰ هزار نفر فراهم می شود.

نعمت زاده از اجرای تعداد ۱۰۰ طرح نیمه تمام در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: برای این تعداد پروژه سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای واحدهای تولیدی شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی و مسایل مربوط به کمبود شکر در بازار، اظهارکرد: این مشکلات در وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و بخشی از آنها حل شده و بخشی نیز در شرف حل شدن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.