به گزارش خبرآنلاین در اجلاس ارکان که صاحبان صنایع، سرمایه و فعالان صنعتی و اقتصادی کشور در آن حضور داشتند، عسگرزاده، مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان و رئیس این اجلاس، از ایجاد سامانه «دیدی‌بود» به عنوان بستری برای تجارت اجتماعی خبرداد و گفت: ما توانستیم با حمایت از بخش خصوصی خردمند و نخبه و با استفاده از نیروهای جوان در حوزه‌های فنی، مدیریتی و علمی بستر تجارت اجتماعی تحت برند «دیدی بود» را به جامعه اسلامی کسب‌و‌کار کشور معرفی کنیم تا عاملی برای سهولت، شفافیت و شبکه‌سازی زنجیره‌ای تامین باشد.

عسگرزاده با اشاره به حمایت بانک‌های کشور از فعالان این شبکه‌ تجاری به صورت منفرد و کنسرسیومی با اعطای انواع تسهیلات و اعتبارات به عنوان یکی از نقاط برجسته این مدل از کسب و کار گفت: این بخشی از تجارت اجتماعی است که انواع ابزارهای ترویج‌گری را برای مشارکت‌کنندگان مهیا کرده است.

به گفته او بستر تجارت اجتماعی «دیدی‌بود» ساختن جامعه مشتریان، تولید محتوای دیجیتال، ارتباطات شبکه‌ای، مدل‌های تجاری مانند تخفیف، برگزاری حراجی و ... را با حداکثر سرعت و حداقل هزینه میسر می‌کند و این امکان را برای فعالان اقتصادی فراهم می‌سازد تا عملیات تامین مالی، اقتصاد‌سنجی، بازاریابی و ارتباط با مشتری را به این بستر منتقل کنند و بر هزینه منابع و سرمایه‌گذاری خود نظارت کاملی داشته باشند.

مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان با بیان این نکته که بانکداری اسلامی تنها محدود به قرض‌الحسنه نیست و با ابزار دانشی می‌توان پول و اعتبار ارزان با کمترین ریسک را برای صنعت و تجارت فراهم کرد،‌ افزود: «دیدی بود» یکی از طرح‌های اساسی این بانک برای گذار از بانکداری سنتی مبتنی بر سود به بانک‌داری اجتماعی با رسالت ملی است؛ بستری که به جای ساختن پول از پول، خلق ثروت از دانش را فراهم می‌کند.

او تصریح کرد: دراین بستر تجار و صاحبان صنایع علاوه بر کسب امکان برابر برای معرفی و عرضه کالا و خدمات خود و همچنین بازخورد آنلاین مشتری یا جامعه مشتریان، از دریافت بی‌درنگ تسهیلات و اعتبار نیز برخوردار خواهند بود تا طعم شیرین بانک‌داری اجتماعی را مانند هم‌صنفان خود در کشورهای توسعه یافته بچشند.

رئیس مرکز پژوهشی پولی و بانکی بانک مرکزی:

حضور در شبکه های مجازی از الزامات زندگی امروز است

در این اجلاس همچنین علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از بانکداری اجتماعی به عنوان راهی برای شکستن پوسته‌های بانکداری بانکداری سنتی یاد کرد و گفت: استفاده از ابزار‌های جدیدی که در گذشته فراهم نبود و گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌تواند وضع بانکداری را دیگرگون کند.

او با اشاره به نفوذ عظیم شبکه‌های اجتماعی بر روی ۴۲ درصد از جمعیت جهان گفت: باید از ظرفیت این شبکه‌ها در حوزه نظام بانکی استفاده کرد و بانکداری اجتماعی باید پوسته‌های بانکداری سنتی را بشکند و از ظرفیت‌های جدید استفاده بهینه‌تری کند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران دریافت خدمات مشتریان، صرفه‌جویی در زمان، خواندن نقد برای استفاده سایر مشتریان از این خدمات، دریافت امتیاز به دلیل توصیه کردن این امکان به بانک‌های دیگر و بازاریابی شبکه‌ای را از دلایل اقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: امروز غفلت از این شبکه‌ها ما را از گردونه کسب‌وکار بیرون خواهد انداخت.

دیواندری در ادامه صحبت‌های خود از سامانه «دیدی بود» به عنوان قابلیتی منحصر به فرد یاد کرد و گفت: این سامانه درصدد استفاده از فرصت‌های مناسب تکنولوژیک است و قابلیتی برای بانک‌های ما فراهم می‌کند تا از پوسته سنتی خود خارج شوند. آن‌ها می‌دانند که دیگر نمی‌توانند در بانک بنشینند و خدمات ارائه دهند. شعبه امروز دیگر قابلیت‌های گذشته را ندارد و دراین شرایط «دیدی بود» حرکت در مسیر تجارتی است که افراد را به هم ارتباط می‌دهد، فروشنده‌ها را به هم وصل می‌کند و درصدد ایجاد یک شبکه تجاری از اصناف است.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت:

قدرت اشتغال‌آفرینی صنعت دیجیتال بی‌بدیل است

در بخش دیگری از این اجلاس همچنین افخمی‌راد، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه عرضه متعارف کالا و خدمات نباید ما را از نقش مهم و موثر فناوری‌های نو در توسعه تجارت غافل کند،گفت: ایران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات دیجیتال در غرب آسیاست و در دنیای دیجیتال تولید و مصرف با هم و توامان انجام می‌شوند. براساس آمار نیز ما فضای مناسبی برای توسعه این گونه فعالیت‌ها داریم، چراکه سواد دیجیتال کشورمان در مقایسه با کشورهای منطقه در سطح بالایی قرار دارد.

او نفوذ اینترنت در ایران در سال گذشته را ۵۷ درصد اعلام کرد و افزود: براساس آمار سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مبتنی بر فناوری دیجیتال در مقایسه با سرمایه‌گذاری برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت و معدن کمتر از ۰.۱ است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که قدرت اشتغال‌آفرینی صنعت دیجیتال در نوع خود بی‌بدیل است و ما در حال ورود به نسل سوم این تجارت هستیم که مبتنی بر شبکه های اجتماعی است.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت دربخشی از سخنان خود به راهکارهای مهم برای رشد کسب و‌کار مبتنی بردیجیتال اشاره کرد و گفت: برای اینکه از چنین موقعیتی بیشترین استفاده را ببریم و در نظام بین‌المللی اقتصادی جایگاه مناسب خودمان را پیدا کنیم، باید از الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت به شدت حمایت و پشتیبانی کنیم. مادامی که ما به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت که ۱۶۴ کشور در آن عضویت دارند، شناخته می‌شویم، از مواهب تجارت جهانی برخوردار نخواهیم شد.

او عنوان کرد: باید قوانین مربوط به مالکیت معنوی در کشور جاری شود تا بتوانیم از مواهب حضور در این سازمان استفاده کنیم. اصلاح قوانین مرتبط با کسب و کارهای جدید و قوانینی مانند مالیات بر درآمد یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و تامین مالی استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر دیجیتال و تامین نظام حقوقی مطلوب آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

کلونی‌های بسته گردش مالی ایجاد می‌کند

در این اجلاس همچنین حبیب ابوقداره، مدیر عامل بستر تجارت اجتماعی «دیدی بود» با اشاره به اینکه پوشش شبکه‌های اجتماعی، پوشش کسب و کاری نیست، یکی از دلایل راه‌اندازی این سامانه را ایجاد بستری برای تعاملات تجاری در شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: چالش اصلی این بود که چگونه می‌توانیم این شبکه‌های اجتماعی را به یکدیگر متصل کنیم تا با کنار هم قرار گرفتن این شبکه‌های منفرد و با هم‌افزایی، یک شبکه اجتماعی با توان بالا ایجاد شود.

او افزود: در جریان پیوستن این شبکه‌های منفرد به یکدیگر برای ایجاد هم‌افزایی، اولین نیازی که ایجاد می‌شود نیاز مالی است که ما در این شبکه فضای استفاده کلونی‌های مالی را ایجاد کردیم. کلونی در اصل لینک ارتباطی بین واحدها از نقطه تولید تا نقطه مصرف است. مثلا زمانی که ما از کلونی پوشاک صحبت می‌کنیم، منظور ارتباط‌هایی است که از نخ شروع می‌شود تا به پوشاک برسد.

ابوقداره تصریح کرد: زمانی که کلونی بسته شکل گرفت، کافی است بانک در مسیر این مدار بسته قرار گیرد. در این صورت سرمایه بانک فقط از یک کانال خارج می‌شود و در مدار بسته به بخش‌های مختلف می‌رسد و دوباره باز می‌گردد.

مدیر عامل بستر تجارت اجتماعی«دیدی بود» با اشاره به اینکه تمامی بانک‌های خارجی نیز به همین صورت کار می‌کنند و به جای اقدامات متفرقه در مسیر تخصصی و کلونی بسته قرار می‌گیرند، این شیوه را بزرگترین دستاوردی دانست که می‌تواند علاوه بر کمک کردن به صاحبان سرمایه و مشاغل و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ، قیمت پول را کاهش و سرعت چرخش مالی را افزایش بدهد و سرمایه درگردش ایجاد کند.

او افزود: ما در کنار تمام این کلونی‌های تولیدی، نیاز داشتیم تا کلونی مالی و اعتباری نیز ایجاد کنیم که بانک حکمت ایرانیان به عنوان نخستین عضو این کلونی در مجموعه «دیدی بود» حاضر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.