به گزارش فارس، اساسنامه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست هیات رئیسه این فراکسیون به تصویب رسید.

متن کامل اساسنامه فراکسیون مستقلان مجلس دهم به شرح زیر است:

ماده یک: مقدمه

۱-۱: فراکسیون "مستقلین ولایی" مجلس شورای اسلامی که از این پس دراین اساسنامه "فراکسیون مستقلین ولایی" نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی می‌باشند که به دور از هر گونه تعلق حزبی و جناحی، بر اساس باور عمیق و التزام کامل به اصل مترقی ولایت فقیه و با پایبندی به آرمان تاریخی ملت ایران مبتنی بر استقلال و آزادی در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی، با اهداف زیرفعالیت خواهند نمود:

ماده دو: مبانی و اهداف

۱-۲: اهتمام جدی در جهت تحقق رهنمودها و وصایای امام راحل (ره) و توصیه‌ها و فرامین، منویات مقام معظم رهبری

۲-۲: تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ توسعه ملی و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه کشور بر پایه الگوی اسلامی- ایرانی

۲-۳: تحقق استقلال مجلس در عین همکاری و تعاون سازنده با دیگر قوا و پرهیز از تنش‌های زاید

۲-۴: صیانت از کلیه حقوق آحاد ملت ایران بر پایه قانون اساسی

۲-۵: اجراء و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ایفای جایگاه نظارتی آن در مجلس شورای اسلامی

۲-۶: پیگیری ویژه برای حل مشکلات جوانان کشور به ویژه در حوزه‌های اشتغال مولد، تحکیم بنیان خانواده و مسکن و معیشت مناسب برای کلیه آحاد جامعه

ماده سه: راهبردها

۱-۳: حفظ و استمرار تفکر و خط مشی اعتدال و استقلال در را ی و پرهیز از افراطی‌گری و تندروی‌ها در طول مدت فعالیت فراکسیون

۲-۳: تلاش برای هم افزایی ظرفیت‌های موجود در مجلس و آحاد نمایندگان، با در اولویت قرار دادن مسائل و مشکلات اولویت‌دار کشور

۳-۳: تعامل سازنده با سایر فراکسیون‌ها و گروه‌های موجود در مجلس برای پیگیری اهداف عالی مشترک

۴-۳: تلاش برای ممانعت از ورود مجلس به مباحث حاشیه‌ای فاقد اهمیت و فاقد اولویت

۳-۵: برنامه‌ریزی و اقدام در جهت استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود اعم از رسانه‌ها (اقسام مختلف)، مجامع نمایندگان و سایر فراکسیون‌های تخصصی و سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) و گروه‌های اجتماعی در جهت نیل به اهداف.

ماده چهار: ارکان فراکسیون

۱-۴: هیات موسس

۲-۴: مجمع عمومی

۳-۴: هیات رئیسه موقت

۴-۴: هیات رئیسه دائم

۴-۵: شورای مرکزی

۴-۶: کمیته‌ها

ماده پنج: مدت فعالیت

۱-۵: مدت فعالیت فراکسیون برای یک دوره مجلس شورای اسلامی (دوره دهم) می‌باشد.

ماده شش: هیات موسس

۱-۶: هیات موسس متشکل از تعدادی از منتخبین دوره دهم مجلس شورای اسلامی است که پیشنهاد تشکیل فراکسیون را می‌دهند و وظیفه تهیه پیش‌نویس اساسنامه و تشکیل جلسات و مجمع عمومی را برعهده دارند که در اولین فراخوان تشکیل فراکسیون، اعضا به عنوان هیات موسس حضور دارند.

ماده هفت: مجمع عمومی

۱-۷: مجمع عمومی به عنوان عالی‌ترین رکن و مرجع تصمیم‌گیری متشکل از تمامی اعضای فراکسیون می‌باشد که هر فصلی حداقل یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و در چارچوب وظایف و اختیارات، موضوعات مطروحه را بررسی و تصمیم‌گیری خواهند نمود.

۲-۷: جلسه مجمع عمومی با دعوت رئیس فراکسیون تشکیل و با حضور نصف به علاوه یک نفر از اعضا رسمیت می‌یابد. چنانچه در مرحله اول حد نصاب مذکور حاصل نشود جلسه بعدی حداکثر ظرف پانزده روز بعد برگزار و با حضور هر تعداد از اعضا رسمیت می‌یابد.

۳-۷: جلسات مجمع عمومی توسط هیات رئیسه مرکب از رئیس فراکسیون دو نایب‌رئیس، دو دبیر، یک کارپرداز و یک سخنگو با رای مستقیم اعضا در مجمع انتخاب می‌شود و اداره امور را برعهده می‌گیرد.

۴-۷: تصمیمات مجمع عمومی به استثناء تصمیم‌گیری برای انحلال و تغییر اساسنامه که با دو سوم از آرا اعضای مجمع اعتبار می‌یابد، در سایر موارد با رای اکثریت نسبی (نصف به علاوه یک نفر) اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

۵-۷: مرجع تفسیر و اصلاح اساسنامه و حل و فصل اختلافات احتمالی مجمع عمومی می‌باشد که تصمیمات آن با حضور دو سوم اعضا لازم الاجرا خواهد شد.

۶-۷: چنانچه حداقل یک سوم از اعضا تقاضای مکتوب تشکیل جلسه مجمع فوق‌العاده را داشته باشند، رئیس فراکسیون مکلف است نسبت به تشکیل جلسه حداقل ظرف ۷۲ ساعت پس از وصول تقاضا در دبیرخانه اقدام نماید. رئیس فراکسیون راسا اختیار تشکیل مجمع فوق‌العاده را دارد.

۷-۷: نحوه اطلاع‌رسانی: از طریق نصب اطلاعیه در کلیه مبادی ورودی و خروجی صحن، سالن‌ها، کمیسیون‌ها، آسانسور و غیره (در داخل مجلس) و ارسال پیامک و بهره‌مند از فضای مجزای (کانال تلگرام) و ایمیل می‌باشد که حداقل زمان اعلام تا تشکیل جلسه عادی ۷۲ ساعت می‌باشد.

۸-۷: نحوه اخذ تصمیم: عمدتا تصمیمات از طریق رای‌گیری اتخاذ می‌شود و چگونگی رای‌گیری اعم از مکتوب (محرمانه) و غیرمکتوب در همان جلسه تصمیم‌گیری و به رای گذاشته شده و اتخاذ تصمیم می‌گیرد.

ماده هشت: وظایف و اختیارات مجمع عمومی:

۱-۸: تصویب اساسنامه فراکسیون

۲-۸: تصویب راهبردها و خط مشی‌های فراکسیون

۳-۸: تصمیم‌گیری در خصوص اتخاذ مواضع فراکسیون در مسائل مهم و اساسی کشور که از سوی هیات رئیسه شورای مرکزی پیشنهاد می‌گردد.

۴-۸: بررسی و تصویب تغییرات احتمالی اساسنامه

۵-۸: تصمیم‌گیری در خصوص انحلال و خاتمه فعالیت فراکسیون

۶-۸: پس از تصویب اساسنامه در مجمع در همان جلسه یا جلسه بعد (حداکثر یک ماه پس از تصویب اساسنامه) هیات رئیسه موقت به تعداد هفت نفر (یکی نفر رئیس و دو نفر نایب‌رئیس و دو نفر دبیر و یک نفر کارپرداز و یک نفر سخنگو) از طریق رای‌گیری مخفی و به شیوه انتخابات در مجمع عمومی تعیین می‌شوند.

ماده نه: وظایف و اختیارات هیات رئیسه موقت

۱-۹: تدوین راهبردها و خط مشی فراکسیون جهت ارائه به مجمع عمومی

۲-۹: تدوین برنامه کلان و اجرای فراکسیون

۳-۹: اقدام در جهت عضوگیری و تبیین اهداف و برنامه‌های فراکسیون به نمایندگان مجلس دوره دهم

۴-۹: تشکیل مجمع عمومی برای انتخابات هیات رئیسه دائم

۵-۹: تا زمان تشکیل هیات‌رئیسه دائم، تمامی اختیارات هیات رئیسه دائم به هیات رئیسه موقت تفویض می‌گردد.

۶-۹: هیات‌رئیسه موقت موظف است تمهیداتی اتخاذ نماید تا هیات رئیسه دائم حداکثر ظرف دو ماه تعیین و روال اداری و تشکیلاتی آن به اتمام برسد در غیر این صورت مجمع عمومی فوق‌العاده در پایان دو ماه تشکیل و پس از استماع دفاعیات هیات رئیسه موقت تصمیم بر تمدید آن به مدت دو ماه دیگر یا تعیین هیات‌رئیسه دائم جدید مطابق روال معینه در اساسنامه خواهد نمود.

۷-۹: حداکثر تمدید مدت هیات رئیسه موقت دو مرحله دو ماهه می‌باشد.

ماده ده: هیات رئیسه (موقت و دائم):

۱-۱۰: هیات رئیسه فراکسیون (موقت و دائم) مرکب از هفت (۷) نفر می‌باشد (یک نفر رئیس، دو نفر نایب‌رئیس، دو نفر دبیر، یک نفر کارپرداز، یک نفر سخنگو) که از طریق انتخابات و رای‌گیری مخفی بین کاندیداها در مجمع عمومی تعیین و انتخاب می‌شوند.

ماده یازده: وظایف و اختیارات هیات رئیسه دائم شورای مرکزی

۱-۱۱: نمایندگی فراکسیون در کلیه مجامع و سازمان‌ها

۲-۱۱: اجرای راهبردها، خط مشی‌ها و برنامه‌های مصوب مجمع عمومی

۳-۱۱: تهیه گزارش فصلی از فعالیت کمیته‌ها و هیات‌رئیسه جهت ارائه به اعضا

۴-۱۱: راه‌اندازی و مدیریت بر سایت اطلاع‌رسانی فراکسیون و مجموعه فضاهای مجازی و نوشتاری و دیداری و شنیداری

۵-۱۱: تهیه و تدارک نیازهای اعضا و کمیته‌ها (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) به منظور فراهم نمودن زمینه انجام وظایف آنها

۶-۱۱: پیگیری و حمایت از حقوق قانونی نمایندگان در انجام وظایف نمایندگی آنان

۷-۱۱: ایجاد فضای موثر و صمیمی بین اعضا و فراهم نمودن زمینه بهره‌مندی از نظرات آنان در لوایح، طرح‌ها و موضع‌گیری فراکسیون

۸-۱۱: حسب مورد مجاز به تشکیل کارگروه‌های لازمه جهت بررسی گزارشات واصله در خصوص اعضا یا سایر موارد می‌باشند.

۹-۱۱: تصمیم‌گیری در خصوص تقاضای عضویت و پذیرش استعفای اعضا

تبصره: به استثناء مواردی که به موجب مفاد این اساسنامه، اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجمع عمومی می‌باشد، هیات‌رئیسه اختیارات پیشبرد فعالیت‌های فراکسیون و اخذ تصمیمات و اقدامات مسکوت (اقدامات یا فعالیت‌های غیرتعهدآور) در این اساسنامه را داراست.

ماده دوازده: تشکیل جلسات شورای مرکزی

۱-۱۲: جلسات شورای مرکزی با حضور هیات رئیسه دائم با اعضا، حداقل یکبار در هفته کاری می‌بایست تشکیل شود مسئولیت اداره جلسات با رئیس فراکسیون و در غیاب او با نایب‌رئیس اول و در غیاب رئیس و نایب‌رئیس اول با نایب‌رئیس دوم می‌باشد و وظایف هر یک از اعضای هیات رئیسه با توجه به ماده یازده اساسنامه توسط فراکسیون ابلاغ می‌گردد.

۲-۱۲: جلسات هفتگی شورای مرکزی با حضور حداقل یک سوم اعضا تشکیل و رسمیت می‌یابد.

ماده سیزده:

۱-۱۳: هیات‌رئیسه دائم مجاز است حسب مورد نیاز نسبت به تعیین تعداد و نوع کمیته‌ها اقدام و مراتب را در اولین جلسه به تایید اعضا برساند حذف یا اضافه نمودن تعداد کمیته‌ها منوط به اخذ مجوز از اعضا در اولین جلسه بعدی می‌باشد.

ماده چهارده: ترکیب کمیته‌های تخصصی:

۱-۱۴: هریک از کمیته‌های تخصصی دارای یک رئیس، یک نایب‌رئیس و یک منشی می‌باشد که در اولین جلسه، اعضای کمیته برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند. هیات رئیسه کمیته وظیفه تنظیم برنامه جلسات هفتگی، اداره جلسات و ارائه گزارش به هیات رئیسه فراکسیون را برعهده دارد. عنداللزوم و تعداد اعضای هر کمیته را هیات رئیسه تعیین می‌کند.

ماده پانزده: اعضای فراکسیون

۱-۱۵: نمایندگان علاقمند با تکمیل فرم ثبت‌نما و امضا ذیل اساسنامه (ضمیمه فرم ثبت‌نام) که به معنای پذیرش کلیه مفاد آن (اساسنامه) می‌باشد به عضویت فراکسیون در خواهند آمد. بدیهی است در صورتی که در یکی از جلسات بعد از عضویت، تغییری در اساسنامه ایجاد شود و آن تغییر در مجمع عمومی به تصویب برسد، کلیه اعضا موظف به پایبندی به مفاد اصلاحی خواهند بود.

۲-۱۵: عضویت اعضای فراکسیون در سایر فراکسیون‌های سیاسی مجلس ممنوع اما حضور در جلسات آنان بلامانع است عضویت و حضور در فراکسیون‌های تخصصی غیرسیاسی نظیر فراکسیون فرهنگیان یا ورزش و نظایر آنها را گرایش سیاسی ندارند نیز بلامانع است.

ماده شانزده: امور مالی (نحوه تامین هزینه‌ها)

۱-۱۶: هزینه‌های فراکسیون از محل حق عضویت اعضا و نیز کمک‌ها و امکاناتی که از سوی مجلس شورای اسلامی در اختیار فراکسیون‌ها قرار می‌گیرد تامین می‌شود.

ماده هفده: دبیرخانه فراکسیون

۱-۱۷: فراکسیون دارای دبیرخانه‌ای خواهد بود که زیرنظر دبیران هیات رئیسه فعالیت می‌نماید و کارشناسان آن با پیشنهاد دبیران و به تایید رئیس فراکسیون خواهند رسید و دبیرخانه، امور اجرایی و اداری فراکسیون را برعهده خواهد داشت.

ماده هجده:

۱-۱۸: این اساسنامه در هجده ماده و ۶۱ بند در مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ به تصویب مجمع عمومی رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.