به گزارش ایسنا، مسعود کرباسیان در نشست امضای تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین سازمان بنادر و دریانوری و گمرک جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چه تدابیری برای مقابله با ماموران متخلف گمرک اندیشیده است، بیان کرد: ما با متخلفان که تعداد آن‌ها بسیار اندک است برخورد خواهیم کرد چرا که معتقدیم حرمت ۹۰۰۰ نفر از کارکنان گمرک باید حفظ شود.

وی بیان کرد: همه کشفیاتی که تاکنون در زمینه قاچاق رخ داد توسط ماموران گمرک انجام شده است. کارمندان ما ۱۶۰ کانتینر قاچاق کشف کردند که نسبت به آن‌ها اعلام جرم شد. ۵۲ کانتینر قطعات یخچال که قاچاق شده بود کشف کرده و در سال گذشته نیز چند صد تن مواد مخدر کشف کردند که در این ماجرا ۱۰ نفر از کارمندان ما مورد ضرب و شتم و حتی به نوعی ترور قرار گرفتند.

وی افزد: همکاران ما در ۱۵۰ گمرک کار می‌کنند؛ ۵۴ مورد قانون را رعایت می کنند. در جنوبی ترین تا شمالی ترین نقاط کشور قرار دارند و ما نیز موظفیم که از حیثیت آن‌ها صیانت کنیم تا به دلیل متخلف بودن سه نفر از کارمندان گمرک حرمت آن‌ها شکسته نشود.

او همچنین گفت: وقتی کارمندان گمرک را با کارمندان هر سازمانی مقایسه می کنیم می‌بینیم که آن‌ها جزو وفادار ترین‌ها هستند.

او درباره سامانه جامع امور گمرکی اظهار کرد: طبق این سامانه رابطه کارشناسان گمرک و افراد قطع خواهد شد، در نتیجه معتقدیم تخلف در این زمینه کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

کرباسیان با نشان دادن بخش هایی از این سامانه که به موجب آن هر کارشناس بدون دیدن طرف مقابل خود باری را که وی می‌خواهد به کشور وارد یا خارج کند، گفت: اکنون می‌بینیم که عده‌ای از افراد به دنبال شناسایی این افراد هستند و ما نیز به دنبال این هستیم که بتوانیم به هر صورتی جلوی ارتباط کارشناسان با واردکنندگان را بگیریم.

او با مزاح افزود: اقداماتمان در برابر این افراد مانند بازی دزد و پلیس شده است، آن‌ها شیوه‌های جدید پیدا می‌کنند و ما آن‌ را کشف می‌کنیم.

کرباسیان در این نشست اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز میان سازمان بنادر و گمرک جمهوری اسلامی ایران برقرار شده است به دنبال مصوبه هیئت وزیران در شهریور ماه ۱۳۹۲ است که یک بند آن همکاری میان بنادر و گمرک ایران بود که قرار بر برقراری ارتباط الکترونیکی میان دو دستگاه بود.

وی افزود: البته در نظر داشته باشید که در سالهای گذشته که ایران تحریم بود اصلا کشتی وارد نمی‌شد و در صورت وارد شدن کشتی ممکن بود اصلا گواهی نداشته باشند. در نتیجه کالاها وارد شده و ممکن بود به هرجا برود و نتیجه چنین وضعیتی قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری بود.

وی همچنین توضیح داد: یک زمانی همه اسناد ما کاغذی بود و هرکسی برای طی کردن پروسه‌های واردات و صادرات خود باید کاغذهای بسیاری را رد و بدل می‌کرد که در این میان امکان جعل نیز وجود داشت ولی اکنون پروسه‌ها الکترونیکی شده است. خوشبختانه همکاری میان گمرک و سازمان‌های ذی‌ربط برقرار شده و اکنون می‌توانم بگویم هر کشفی که صورت گرفته با استفاده از آمار و اطلاعات گمرک ایران در سامانه جدید بوده است.

کرباسیان افزود: البته ما امیدواریم بتوانیم در آینده کاری کنیم که خودشان ناظر و برخورد کننده به قاچاق کالا باشند به این ترتیب که با دسترسی به کد کالا از خرید کالای قاچاق امتناع کنند.

او همچنین درباره دستاوردهای گمرک ایران توضیح داد: علیه ۱۶۰ کانتینر قاچاق که در سال ۱۳۹۰ قاچاق شده‌اند اعلام جرم کرده‌ایم و امروز اسناد آن‌را به مراجع قضایی فرستاده‌ایم.

او بیان کرد: کشف این کالاهای قاچاق در سال ۱۳۹۴ میسر و مشخص شد این مجموعه ۲۵ میلیارد دلار ارزش داشته است.

او در توضیح علت دیر کشف شدن این مجموعه بیان کرد: کشف این مجموعه به این دلیل طول کشیده است که پروسه‌ها کاغذی بود ولی با این سیستم جدید آمار و اطلاعات به صورت لحظه ای به دست ما می رسد.

کرباسیان در بخشی از سخنانش درباره این موضوع که هنوز گواهی مبدا کشورهای صادر کننده دریافت نمی‌شود، گفت: هنوز یکی از معضلات ما این است که گواهی مبدا از کشورهای صادر کننده به دست ما نمی‌رسد. هر قدر که بتوانیم اسناد را از مبدا بگیریم صحت آمار بیشتر خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.