به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور از آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی به وضوح ناراضی است؛ حسن روحانی برای دومین بار در این سال ها پس از مشاجره با یکی از اعضای این شورای به این موضوع واکنش نشان داده و خواهان تغییر در آیین نامه داخلی این شورا شده است.


اردیبهشت سال 1393 بود که پس از مشاجره ای در شورای عالی فضای مجازی، رئیس جمهور لب به شکایت گشود. در آن جلسه حسن روحانی، به عنوان رئیس شورا تأکید داشت تمام مصوبات شورا و کارگروه های زیرمجموعه از جمله کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بایستی به تأیید رئیس شورا برسد. موضوعی که با واکنش برخی اعضای مطرح شد که یکی از اعضا با اشاره به ماده هفت آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی کشور یادآور شد که رئیس شورای عالی فضای مجازی مانند سایر اعضا یک رأی دارد و حق وتو کردن مصوبات، شایسته ایشان نیست.حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که مجددا آیین نامه را در جلسه مرور کرد از کم بودن اختیارات رئیس شورا و ناکارا بودن شورا اظهار گلایه کرد.

این ماجرا اما پایش به سال 1395 هم کشیده شد و آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است: «در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی یکی از اعضای حقوقی شورا طبق آیین نامه داخلی و براساس نامه ای که توسط عده ای از اعضا امضا و تحویل شده بود، از رئیس جمهور درخواست مطرح شدن موضوع نامه مبنی بر تشکیل منظم جلسات را داشت که به دلیل اختصاص زمان به موضوع شبکه ملی اطلاعات، اجازه مطرح شدن این موضوع و اعلام وصول آن داده نشد، شنیده ها حاکی از آن است، زمانی که رئیس جمهور با تکرار درخواست این عضو حقوقی شورا مبنی برقانونی بودن و براساس آیین نامه بودن درخواست خود مواجه می شود، تأکید می کند، «آیین نامه داخلی شورا را تغییر می دهیم!»

مهر همچنین گزارش داده است که در ادامه این عضو حقوقی شورا همچنین خطاب به روحانی (رئیس شورای عالی فضای مجازی) به کنایه وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری که گفته بود: « من سرهنگ نیستم »، اشاره کرد که این موضوع باعث عصبانیت رئیس جمهور و بروز پاره ای درگیری های لفظی شد.

اما رئیس جمهور از کدام ماده آیین نامه ناراضی است؟

اگر مشاجره سال 1393یک عضو شورای با رئیس جمهور درباره اختیارات رئیس جمهور صحت داشته باشد، باید گفت که این اختلاف باید ناشی از ماده 10 آیین نامه نامه داخلی شورا باشد، جایی که تصریح می کند: اعتبار مصوبات منوط به احراز موافقت اکثریت اعضا باشد به شرطی که اعضای موافق کمتر از هفت نفر نباشند. بر اساس چنین بندی دیگر لازم نیست، مصوبات پس از احراز رأی اکثریت به تأیید شخص رئیس شورا یا رئیس جمهور هم برسد. ممکن است یکی از دلایل ناراحتی حسن روحانی چنین بندی باشد.

در مورد مشاجره امروز هم به فرض صحت که درباره درخواست یکی از اعضا برای مطرح کردن درخواست برای برپایی منظم جلسات بوده نیز ماده 17 آیین نامه داخلی می گوید که اعضا قبل از ورود به دستور اصلی جلسه می توانند با اجازه رئیس به مدت ده دقیقه درباره وظایف و تکالیف مرتبط با شورا صحبت کنند.

در مورد اخیر ظاهرا هم ادعای عضو حقوقی بر اساس آیین نامه صحیح هست و هم رئیس جمهور حق دارد که به عنوان رئیس اجازه طرح مسأله ای را غیر از دستور اصلی بدهد یا ندهد. اما گویا عضو حقوقی از اینکه رئیس جمهور این فرصت را در اختیار وی قرار نداده، ناراحت شده و درگیری لفظی بین طرفین به وجود آمده است.

به هر روی اجرا کردن درست قانون بد هم از عمل نکردن به قانون بهتر است و طرفین لازم است همه امور را در شورا بر مدار حق و قانون پیش برند! شکی نیست که برگزاری منظم جلسات شورا نیر که آن هم در آیین نامه بر آن تصریح شده است، یکی از وظایفی است که همه اعضا لازم است آن را رعایت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.