به گزارش اقتصاد نیوز با استفاده از کارت بازرگانی یک زن روستایی ۱۱۵ میلیون دلار (معادل بیش از ۴۰۲ میلیارد تومان با احتساب هر دلار سه هزار و ۵۰۰) کالا وارد کشور شده است. گمرک پس از بررسی اطلاعات، این زن روستایی را احضار کرده و از او درباره این واردات سؤال کرده است. زن روستایی در پاسخ اظهار بی‌اطلاعی کرده و وقتی مبلغی را که واردات به نام او انجام شده، به او گفته‌اند، از هوش رفته است. بر این اساس، این زن مدعی شده که فقط سه میلیون تومان پول به او داده شده است. در ازای این مبلغ، کارت بازرگانی که به نام او گرفته شده برای وارد کردن حجم قابل توجهی کالا مورد استفاده قرار گرفته است.


روز دوشنبه هشتم شهریورماه نیز ابوالقاسم یوسفی‌نژاد، مدیرکل گمرکات مازندران با اعلام یک مورد مشابه دیگر، از ضبط ۷۰۰ دستگاه پورشه، بنز و آزرا در نوشهر که با کارت بازرگانی اجاره‌ای یک زن روستایی وارد شده بودند خبرداد. آن طور که سایت‌های خبری گزارش دادند، او با اعلام این خبر گفت: متاسفانه گاه سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی و اجاره‌ای شیوه ای متداول برای ترخیص کالا در گمرکات شده که با اجرایی شدن سامانه تجارت الکترونیکی گمرک نسبت به شناسایی کارت‌های اجاره بازرگانی اقدام شده است.

او افزود: در یک مورد با سوء استفاده از وکالت و صدور کارت بازرگانی به نام یک زن روستایی که زندگی کاملا فقیرانه داشته، مبادرت به واردات حدود ۷۰۰ خودروی از نوع پورشه، بنز و آزرا در گمرک نوشهر می‌کنند که به هیچ وجه این زن روستایی خبر از واردات خودرو نداشته است. در مورد دیگر نیز کارت بازرگانی اجاره‌ای به نام یک فرد نوشهری که به عنوان شاطر نانوا و تخلیه‌کننده آرد بوده، ۲۲ میلیارد تومان کالا وارد شده که اصلا این فرد خبر از کارت بازرگانی نداشته است.

کارشناسان معتقدند چنین سوء استفاده‌هایی در بیشتر مواقع از افراد کم اطلاع صورت می‌گیرد؛ کسانی که چون از ماهیت این گونه اعمال آگاهی ندارند، به‌راحتی می‌پذیرند که با دریافت سه - چهار میلیون تومان، کارت بازرگانی را که به نام‌شان صادر شده، اجاره بدهند.

در همین زمینه یک منبع آگاه در سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که در حال حاضر رقم بدهی مالیاتی از کارت‌های بازرگانی به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.