به گزارش تابناک، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» با موضوع «بررسی اقدامات فرهنگی دولت در فضای مجازی» با حضور خسرو سلجوقی (معاون سازمان فناوری اطلاعات)، علی زرافشان( معاون وزیر آموزش و پرورش) و محمد صادق افراسیابی (مدرس دانشگاه، پژوهشگر فضای مجازی و دبیر کل همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

محمد صادق افراسیابی؛ دبیر کل همایش سواد رسانه ای در این برنامه با اشاره به ضرورت توجه به سیاستگذاری و اقدامات عملیاتی فرهنگی در فضای مجازی گفت: برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در دبیرخانه ی دائمی همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی بیانگر این موضوع است که متاسفانه یک بسته ی سیاستی فرهنگی در کشور برای حوزه ی فضای مجازی وجود ندارد اما با این حال باید دید وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای حاکمیتی در حوزه ی سواد رسانه ای که مهمترین سیاست فرهنگی دولت است چه اقداماتی انجام داده اند؟

خسرو سلجلوقی درباره اقدامات فرهنگی دولت در فضای مجازی طی سال های گذشته عنوان کرد: مقوله فرهنگ از جمله مسائل اصلی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که تحت عنوان تهاجم فرهنگی و... از آن نام برده اند. انقلاب ما بیشتر فرهنگی بود و پس از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. متأسفانه هنوز به نیازهای اساسی جامعه پاسخ داده نشده تا بتوانیم پاسخگوی چالش های این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از منابع خود را به مسائل فرهنگی اختصاص داده است، عنوان کرد: نوع تفاهم نامه هایی که با وزارت آموزش و پرورش برای پیاده سازی سواد رسانه ای بسته شده است، در اولویت هستند. بعد از سخنرانی رهبر درباره دغدغه های فرهنگی یک کارگروه فرهنگی اجتماعی تشکیل شد که افراد بتوانند کمک کنند و به اهداف ایده آل خود برسیم و فاصله ها را کم کنیم.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت با تمام مشکلات بودجه ای سعی در تأمین منابع داشته است، خاطرنشان کرد: در بخش فضای مجازی به نظرم چندان از این فضا استفاده نشده و مانند یک سرمایه فرهنگی به آن نگاه نمی کنیم. امروز سرمایه فرهنگی مرکب از سه بخش صنایع فرهنگی، خلاقیت و فناوری است که پس از ترکیب به عنوان صنایع خلاق شناخته می شود.

سلجوقی با بیان آمار درباره صنایع فرهنگی خلاق توضیح داد: صنایع فرهنگی خلاق در دهه ۱۹۹۰ در استرالیا مطرح می شود و دولتمردان روی این تمرکز می کنند که باید یک صنعت خلاق ایجاد کنیم. با همگرایی این صنایع، ارزش صادرات جهانی کالا و خدمات خلاق با سرعت بسیاری رو به افزایش است و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ به رشد سالیانه ۱۴ درصد رسیده است. در سراسر اروپا اشتغال از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ یک و سه دهم درصد رشد داشته است و به طور کلی صنایع خلاق یازده و چهار دهم میلیون نفر در اروپا را به کار گرفته است.

معاون سازمان فناوری اطلاعات اذعان کرد: در یکی از مطالعات در اروپا متوجه می شوند که در فناوری اطلاعات و ارتباطات باید سرمایه گذاری کنند و توسعه خود را در پهنای باند ببینند.

وی در رابطه با وضعیت کشور نیز تشریح کرد: طی این ۳ سال تأکید ویژه ای روی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که بتوانیم پهنای باند مورد نیاز را در داخل کشور کم کنیم و سرعت ارائه خدمت را بالا ببریم وجود داشت. از این طریق هم به ایجاد اشتغال کمک می کنیم و هم سرمایه های فرهنگی امکان انتقال پیدا می کنند.

در ادامه زرافشان درباره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: خوشبختانه از اولین مرحله توسعه فناوری اطلاعات در ایران که با پروژه تکفا شروع شد، آموزش و پرورش به عنوان عامل بنیادین در توسعه اطلاعات تشخیص داده شد و بیشترین منابع مالی نیز به این بخش اختصاص داده شد. بخشی از این منابع در برنامه جامعی برای توسعه زیرساخت های نرم افزاری و مبانی توسعه فناوری اطلاعات اختصاص پیدا کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آن زمان در بحث مطالعاتی ابعاد مختلف فناوری را در یک مجموعه جامع تولید کردیم تا بدانیم چگونه باید توسعه فناوری را مدیریت کنیم. با تصویب سند تحول به این نکته توجه داشتیم و در هدف عملیاتی شماره ۱۷ سند، ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری نوین مد نظر قرار گرفت.

وی یادآور شد: توسعه ضریب نفوذ شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات در مدارس با اولویت پر کردن شکاف دیجیتالی بین مناطق مختلف برای بهره برداری بهتر مد نظر قرار گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره کارهای انجام شده برای افزایش فناوری اطلاعات در مدارس گفت: در آموزش و پرورش دو بخش دولتی(تحقق دولت الکترونیک) و تربیت شهروند الکترونیک برای نسل آینده را مد نظر قرار داده ایم. در تحولات اخیر تغییراتی در آموزش ایجاد کرده ایم. در آموزش ابتدایی درسی به نام"تفکر وپژوهش" را در دوره متوسطه و دبستان ترتیب داده ایم. به علاوه؛ درس"کار و فناوری" را اضافه کرده ایم که ۵۰ درصد آن اخلاق و بهداشت زندگی در فضای مجازی را بچه ها از پایه ششم آغاز می کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال تغییرات به دوره دوم متوسطه رسید و درسی به نام «سواد رسانه ای» اضافه کردیم تا طریقه برخورد با وسایل ارتباط جمعی و محتوای آن را بشناسند و تحلیل کنند. امسال ۵ عنوان جدید را براساس نیاز به مجموعه دروس متوسطه اضافه کردیم که مسأله نوع تدریس مطرح شد. ما بسته ی «بر فراز آسمان» و مواد آموزشی ویژه معلمان را برای مدیریت بهتر درس های جدید داریم.

لازم به ذکر است علاقه مندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می توانند به کانال MLiteracy در تلگرام مراجعه نمایند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.