به گزارش خبرآنلاین، مهدی سنایی در همایش تجاری "حضور پایدار در روسیه" گفت: با توافق‌ها و اقدام‌های انجام شده به منظور تسهیل و تسریع در روند صدور روادید برای اتباع دو کشور به‌ویژه در بعد تجاری که روند اجرایی آن آغاز شده است امید می‌رود در آینده نزدیک مشکلات روادید که بعضا در گذشته برخی از ایرانیان مسافر و بازرگانان را در مضیقه گذاشته بود، کاملا رفع شود.

مهدی سنایی در همایش تجاری "حضور پایدار در روسیه" گفت: با توافق‌ها و اقدام‌های انجام شده به منظور تسهیل و تسریع در روند صدور روادید برای اتباع دو کشور به‌ویژه در بعد تجاری که روند اجرایی آن آغاز شده است امید می‌رود در آینده نزدیک مشکلات روادید که بعضا در گذشته برخی از ایرانیان مسافر و بازرگانان را در مضیقه گذاشته بود، کاملا رفع شود.

سفیر ایران در روسیه با تاکید بر این که برگزاری چنین همایش‌هایی باعث ایجاد نگاه دقیق‌تر بخش‌های تجاری دو کشور به ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر شرایط بهتری را پیش روی بخش‌های تجاری دو کشور جهت ایجاد ارتباط و شناخت بیش‌تر از یکدیگر فراهم می‌کند.

او ادامه داد: بررسی روند روابط رو به رشد دو کشور در سال‌های اخیر بیانگر توسعه مناسبات دوطرف در عرصه‌های مختلف است که اطلاع از آن‌ها دید بهتری را نسبت به آینده مناسبات بین روسیه و ایران و در نتیجه افق روشن‌تری از امکان و زمینه فعالیت علاقمندان به تجارت پایدار در روسیه را نمایان می‌کند.

سنایی با بیان این که روابط دو کشور همسایه ایران و روسیه سابقه‌ای ۵۰۰ ساله دارد، افزود: گرچه این روابط در برخی زمان‌ها از نوسانات و فراز و نشیب‌هایی هم برخوردار بوده است توجه به شرق و در نتیجه توسعه مناسبات اقتصادی با این کشورها، مفهوم جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رقم زد که موجب توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی با آن‌ها منجمله با فدراسیون روسیه را فراهم آورد که علاوه بر گسترش مناسبات سیاسی، افزایش حجم روابط اقتصادی را نیز به همراه داشته است.

سفیر کشورمان در مسکو با اشاره به همکاری‌های تهران - مسکو در زمینه سوریه، خاطرنشان کرد: این روند در رابطه با سوریه به‌ویژه در دو سال اخیر بسیار چشم‌گیرتر بوده و شاهد نزدیکی بیش‌تر دو کشور در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم. می‌توان ادعا کرد شرایط روابط دو کشور در سطح دولتی در حال حاضر بهترین وضعیت را در طول دوران روابط دوجانبه رقم زده است.

وی بابیان این که بخش‌های خصوصی و تجاری ایران و روسیه باید نهایت بهره‌برداری را از شرایط فعلی داشته باشند، افزود: امضای اسناد متعدد بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه تجاری و اقتصادی که بسیاری از آن‌ها در حال اجرایی شدن هستند از یک‌سو و تسهیلات دولتی در نظر گرفته شده جهت توسعه مناسبات از جمله خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه که اخیرا بهره‌برداری از آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است هم حاکی از جدیت مقام‌های عالی دو کشور به منظور نزدیکی بیش‌تر و توسعه مناسبات است.

سفیر کشورمان در مسکو ادامه داد: تفاهم انجام شده بین دو کشور جهت ایجاد کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران آینده بسیار روشنی را برای صدور محصولات کشورمان به این کشور رقم میزند که با توجه به توافق حاصله در این خصوص، دو طرف در جهت نحوه اجرایی کردن و هم‌چنین ایجاد سیستم مناسب برای تحقق این هدف در حال مذاکره هستند که پیش‌بینی می‌شود با اقدام طرف ایرانی در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن این توافق باشیم که بر اساس آن صادرات محصولات مزبور از ایران به روسیه طبق اظهارنامه مبدا ترخیص خواهد شد.

او با اشاره به اعمال تعرفه پایین گمرکی نسبت به محصولات کشاورزی ایران از سوی طرف روسی و هم‌چنین صدور مجوز برای ۲۶ شرکت ایرانی فعال در زمینه محصولات لبنی و آبزیان به منظور صادرات به روسیه، گفت: بنا بر اعلام مقام‌های رسمی دولت روسیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی حجم تبادلات تجاری دو کشور با حدود ۷۰ درصد افزایش این امید را حاصل می‌کند که با تمهیدات انجام شده و توافقات صورت گرفته این روند برای سال‌های آتی تداوم یافته و تسریع شود.

سفیر کشورمان در مسکو خاطرنشان کرد: سفارت آمادگی خود را برای حمایت و همکاری از زمینه‌های فعالیت اقتصادی و تجاری بین تهران و مسکو اعلام می‌کند. در کنار تلاش‌های انجام شده نمی‌توان به مشکلات توسعه روابط تجاری دو کشور اشاره‌ای نکرد. نداشت شناخت تجار و بازرگانان دو کشور از امکانات یکدیگر و نداشتن آشنایی به مقررات تجاری کشور مقابل و هم‌چنین حل نشدن کامل مشکلات بانکی و مراودات مالی بین طرفین، موانع مهمی جهت توسعه کامل تجارت دو کشور بوده‌اند که امیدواریم با تسهیلات در نظر گرفته شده و هم‌چنین رفع موانع موجود که با جدیت از سوی مسوولان دو کشور پیگیری می‌شود شاهد تحقق هدف مورد نظر باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.