به گزارش ایسنا، رضا رحمانی امروز - سه شنبه - در همایش حضور پایدار در بازار روسیه با اشاره به این‌که هر تولیدی در دنیا برای شکوفایی به فناوری و صادرات نیاز دارد، گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی که در کلان کشور تدوین می‌شود شامل این دو مورد است. در حال حاضر ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط وجود دارد و قرار است ۵۰۰۰ واحد جدید به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد؛ بنابراین زمانی که تولید اضافه می‌شود باید صادرات نیز مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با ۸۰ میلیون نفر جمعیت از حیث بازار مصرف شرایط قابل توجهی دارد و باید پس از در نظر گرفتن بازار مصرف داخلی، بازار سایر کشورها به ویژه همسایگان نیز مدنظر قرار گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید با بیان این‌که در سال جاری صادرات کالاهای غیرنفتی و خدماتی ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، عنوان کرد: ما توانسته‌ایم بازارهای هدف را برای صادرات شناسایی کنیم و بتوانیم از ظرفیت‌های خود در این زمینه بهره ببریم. علاوه بر این یک بسته تشویقی در امر صادرات غیرنفتی نیز مدنظر قرار گرفته که به آن توجه داریم.

رحمانی ادامه داد: در بودجه نیز منابع جدید برای زیرساخت‌های صادراتی در نظر گرفته شده که حاکی از چند برابر شدن اعداد و ارقام قبلی است؛ بنابراین صندوق توسعه ملی و منابع مالی و اعتباری جدید شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانیم در جهت تقویت امر صادرات حرکت کنیم، چرا که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به صادرات دانش‌بنیان اشاره کرده است و بر ایجاد پیوندهای تجاری با کشورهای همسایه تاکید دارد.

وی با تصریح این‌که وضعیت فعلی تجاری و اقتصادی با روسیه رضایت بخش نیست، گفت: ایران و روسیه از کشورهای بزرگ منطقه هستند و علاوه بر داشتن راه‌های دریایی، حمل‌ونقل هوایی و ریلی باید بیش از این به بهبود شرایط تجاری و اقتصادی خود توجه کنند. ایجاد خط کشتیرانی، خط هوایی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی و موارد این چنینی از یک سال قبل و طی مذاکراتی سنگین مدنظر قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید با اشاره به تصمیمات خلق‌الساعه در دولت قبل خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دولت جدید از تصمیمات خلق الساعه خبری نیست و سعی کرده‌ایم از ایجاد شوک‌ها جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم تصمیمات خلق‌الساعه مدنظر قرار گیرد. اتفاقی که در دولت قبل اینگونه نبود و یک شبه با تصمیمات ناگهانی به طور مثال صادرات حدود ۷۰ قلم کالا متوقف می‌شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.