به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس با ۱۳۱ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس با بررسی طرح استفساریه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به صورت یک فوریت موافقت کردند.

در صورت تصویب کلیات و جزئیات این طرح استفساریه بازنشستگانی که به واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری به کار گرفته می‌شوند از شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند و هر سمتی در زمان بازنشستگی و یا قبل از آن داشتند ملاک نیست، بنابراین انتصاب کلیه بازنشستگانی که به غیر از سمت‌های مندرج در ماده ۷۱ در کلیه شرکت‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های تابعه آنان و شهرداری‌ها که درصدی از بودجه کشور استفاده می‌کنند صورت گرفته، فاقد اعتبار بوده و باید پست را ترک کنند.

در جریان بررسی فوریت این طرح فرید موسوی نماینده تهران با اشاره به تصویب این قانون در ابتدای خردادماه و اجرای آن از ابتدای مردادماه گفت: اجرای این قانون می‌تواند نشاط و امید را در نظام اجرایی و مدیریتی کشور بوجود آورد و منجر به حضور جوانان در مشاغل مختلف و ایجاد اشتغال می‌شود. اتفاقی که در نهایت باعث افزایش چرخه توسعه و سرمایه انسانی در نظام مدیریتی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه این استفساریه به معنای عدم حضور بازنشسته‌ها در نظام اجرایی نیست، گفت: با توجه به اینکه در این قانون ابهامی وجود دارد ما برای رفع این ابهام به صراحت مشخص کردیم کسانی که در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری قرار می‌گیرند یعنی استاندار، معاون وزیر و سایر افراد در چنین رده‌هایی نمی‌توانند مادام‌العمر در مشاغل دولتی حضور داشته باشند.

بهروز بنیادی نماینده کاشمر در مخالفت با این فوریت گفت: با توجه به اینکه این قانون به تازگی تصویب شده و در مراحل ابتدایی اجرا است هنوز مشکلی بوجود نیامده که بخواهیم با قانون‌گذاری آن را رفع کنیم. بهتر است به جای قانون‌گذاری، نظارت افزایش پیدا کند و اجازه دهیم مسیر قانونی طی شود.

وی در عین حال گفت: ما معتقدیم که برخی از این استثناها باید حذف شود به همین دلیل به دنبال تهیه طرحی برای حذف این استثناها هستیم تا زمینه اشتغال جوانان بیش از گذشته فراهم شود.

حمیدرضا فولاگر نماینده اصفهان در موافقت با این فوریت گفت:‌ با توجه به اینکه اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شروع شده ابهاماتی در دستگاه‌ها بوجود آمده که این استفساریه ابهامات را رفع می‌کند.

به گفته وی در صورت تصویب این استفساریه موضوع دائمی شدن افراد مشمول ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری متنفی خواهد شد و زمینه حضور نیروهای جوان را فراهم می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.