به گزارش ایسنا، ۳۸ سال از ربوده شدن امام موسی صدر می‌گذرد و تا امروز سرنوشت او در هاله‌ای از ابهام مانده است. با این حال می‌توان با همان عکس‌هایی که از دوره‌های مختلف زندگی او باقی مانده، به بسیاری از ویژگی‌های اجتماعی و شخصیتی رهبر شیعیان لبنان پی برد.

امام موسی صدر نمونه‌ی یک رهبر فعال اجتماعی بود. حضور او در مراسم مختلف، دیدار با شخصیت‌های مهم سیاسی و دینی، سخنرانی‌ها، دیدار با مردم عادی، حضور در مناطق جنگ‌زده و حتی لحظه‌هایی از زندگی‌اش در کنار خانواده و فرزندان، باعث شده که در حال حاضر تعداد زیادی عکس از او در موقعیت‌های مختلف وجود داشته باشد. موقعیت‌هایی که هر کدام از آن‌ها با ثبت شدن در قاب دوربین، یک ویژگی خاص از شخصیت او را به‌نمایش می‌گذارند.

امام موسی صدر در این عکس‌ها هم یک رهبر با تمام جدیت و اقتدار است و هم برای در آغوش گرفتن کودکی جنگ‌زده از جنوب لبنان، به پدری مهربان با چشمانی روشن و لبخندی زیبا تبدیل می‌شود. گاهی در کنار مردم عادی می‌نشیند و با دقت به حرف‌های‌شان گوش می‌دهد و گاهی در کنار شخصیت‌های مهم سیاسی و دینی قرار می‌گیرد و به‌دنبال راهی برای بهتر شدن زندگی مردم است. با این حال، در تمام این عکس‌ها عناصر مشترک وجود دارد؛ مردی بلند قد و در عین حال فروتن و افتاده و لباسی که بر تن دارد و لبخندی که روی لب‌هایش است. این ویژگی‌ها او را از طرف هر شخصی، در هر مقامی که کنارش قرار دارد، شایسته‌ی احترام می‌کند.

فرزاد هاشمی - عکاس - درباره‌ی ارزشمند بودن عکس‌های باقی‌مانده از امام موسی صدر، به ایسنا گفت: تمایلات هنری امام موسی صدر زیاد بود و در عکاسی ویژه‌تر. به همین دلیل، تصاویر زیادی از ایشان باقی مانده که بخش‌هایی از آن‌ها را دیده‌ایم. در ارتباطی که با مهندس فیروزان (از نزدیکان امام موسی صدر) دارم، می‌دانم بنیادی وجود دارد که مجموعه عکس‌های امام موسی صدر را نگهداری می‌کند.

او ادامه داد: این عکس‌ها نوعی سند است. سندها باقی می‌مانند و می‌توانند خلقیات و گرایش‌های فکری و اجتماعی افراد را نمایان کنند. عکس‌ها برای کسانی که از امام موسی صدر اثری و خبری ندارند می‌تواند نمایشی از خلق و خو، رفتار اجتماعی و گرایش‌های سیاسی او باشد. امیدوارم اتفاقی خوبی بیفتد و حضورش با اطلاعات تصویری که از او باقی مانده است، عجین شود.

هاشمی همچنین اظهار کرد: معمولا عکس‌ها می‌توانند استنادی بر وجوه مختلف شخصیتی یک انسان باشند. از شخصیت اجتماعی و فضای خصوصی افراد گرفته تا دیدگاه‌های سیاسی و نقطه‌نظرهای آن فرد. هرچه عکاس این عکس‌ها حرفه‌ای‌تر باشد، اطلاعات بیشتر و قابل استنادتری برای آیندگان از خود باقی می‌گذارد. این اطلاعات می‌تواند درباره نوع پوشش، تاریخ و زمان عکس‌برداری و مسائل روز جامعه باشد. عکس‌های آن دوران می‌تواند نمایشی از نوع ارتباطات امام موسی صدر و طرز تفکرش باشد.

این عکاس اضافه کرد: عکس‌ها در طول تاریخ، سندی برای نشان دادن شخصیت و هویت اجتماعی آدم‌ها بوده‌اند که برای سال‌ها و نسل‌های بعد باقی می‌مانند.

سیدموسی صدر معروف به «امام موسی صدر» سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ی بزرگ و مشهور صدر و در شهر قم متولد شد. تحصیلاتش را با ورود به حوزه علمیه قم ادامه داد و دانشجوی دانشگاه تهران نیز بود.

او پس از رفتن به لبنان و تأسیس مجلس اعلای شیعیان لبنان به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های معاصر تبدیل شد. او در طول اقامتش در لبنان به‌دلیل فعالیت‌های مختلفش در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به چهره‌ای مهم تبدیل شد. راه‌اندازی جمعیت‌های خیریه و موسسات فرهنگی و آموزشی، از جمله‌ی این فعالیت‌ها بود.

موسی صدر نهم شهریورماه ۱۳۵۷ در سفری رسمی به لیبی برای دیدار با قذافی ناپدید شد. با این‌که دولت لیبی اعلام کرد صدر به رم سفر کرده، اما این ادعا هرگز ثابت نشد. ۳۸ سال است پرونده‌ی ربوده شدن او باز است و خانواده و دوستدارانش منتظر بازگشت او هستند.

منبع عکس‌های این گزارش موسسه فرهنگی - تحقیقاتی امام موسی صدر است.

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

۳۸ سال تو را با عکس‌هایت می‌شناسیم

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.