به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس، طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قوانین مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا به عنوان نماینده طراحان از فوریت طرح دفاع کرد. وی اظهار کرد: قانون انتخابات همانطور که در طرح‌های مختلف دستخوش تغییرات می‌شود، در اثر مرور زمان و با توجه به تجاربی که عرصه اجرایی و برگزاری انتخابات به دست می‌آید،‌ برخی نقایص خودش را نشان می‌دهد. مجلس به هر حال باید نقایص را برطرف کند تا در انتخابات بعدی مشکلی ایجاد نشود.

دلخوش: می‌گویند فلان کاندیدا نماز نمی‌خواند، باید جایی از خودش دفاع کند

دلخوش ادامه داد: اما آنچه که باعث شد ما اصلاح موادی از قانون انتخابات را امروز و با یک فوریت به صحن بیاوریم این است که الان هنوز اوایل مجلس است و مسائل سیاسی و حب و بغض‌ها در تغییر مواد انتخابات دخالت ندارد و اگر این اصلاحات در پایان دوره پیگیری می‌شد قطعا شائبه‌هایی به وجود می‌آمد و احتمال داشت کاندیداها می‌گفتند مجلس به نفع نمایندگان حاضر قانون می‌نویسد.

وی گفت: تجارب دوره‌های گذشته شما عزیزان می‌گوید که انتخابات هزینه‌های اجتماعی و سیاسی برای کاندیداها دارد که در این اصلاحات سعی شده تا حد زیادی برطرف شود. در همین راستا اخیرا به آیت الله جنتی نشستی داشتیم و مسائل نمایندگان و کاندیداها و همه کسانی که در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنند را به ایشان عرض کردیم.

نماینده مردم صومعه‌سرا به ذکر مشکلاتی در قانون انتخابات پرداخت و گفت: در ماده ۲۹ قانون انتخابات تبصره ۴ داشتیم که در آن، سابقه مدیریتی پنج ساله مطرح بود اما متاسفانه در دوره هشتم این سابقه برداشته شد و همین باعث شد در دوره گذشته تعداد کاندیداها از ۶هزار به حدود ۱۳هزار افزایش پیدا کرد. کار شورای نگهبان و هیات‌های نظارت اضافه شد و همچنین مجلس دیگر عصاره فضایل مردم نبود.

وی به مشکلات تحقیقات محلی نیز اشاره کرد: معتقد هستیم نظارت استصوابی باید به قوت باقی بماند و ما در حریم شورای نگهبان ورود نکردیم اما می‌بینیم که شورای نگهبان و هیات‌های نظارت در استان‌ها قوی عمل می‌کنند اما در شهرستان‌ها دغدغه‌هایی وجود دارد. اگر بنا باشد کسی در شهرستان در هیات‌های اجرایی و نظارت ردصلاحیت شود لااقل اگر در جایی پرونده ای ساخته می‌شود‌،‌ داوطلب بتواند از خودش دفاع کند.

دلخوش افزود: در محاکم قضایی از قانونگذار این اجازه را گرفته ایم که هر کسی نتواند در سخنرانی‌هایش توهین کند یا تهمت بزند. یا در هیات نظارت یا اجرایی شهرستان بتواند از خودش دفاع کند. ما مثلا مواردی را داشتیم که می‌گفتند این کاندیدا اصلا نماز نمی‌خواند خب باید جایی باشد که او بتواند از خودش دفاع کند.

وی به فاصله انتخابات و تشکیل مجلس نیز اشاره کرد و گفت: هفتم اسفند انتخابات برگزار می‌شود، تا خرداد ماه چهار ماه فاصله است. ما در این طرح آورده ایم که در این زمان طرح‌ها و لوایح حداقل با سه چهارم آرا تصویب شود.

دلخوش دفاعیاتش را با این شعر به پایان برد: کاری بکنیم تا سرانجام شود/ این طرح مفید خوب اجرا بشود/ ابهام اگر هست در انجامش/ باید که سریع رفع ابهام شود.

فولادگر: فرصت‌ها را از خود نگیریم

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با فوریت این طرح اظهار کرد: در اصل اینکه باید قانون انتخابات را اصلاح کنیم، هیچ شکی نیست و ضرورت آن بر همه روشن است. موضوع من روی فوریت این طرح است. ما هم قبول داریم که نباید در انتهای دوره این کار را بکنیم اما در سال اول باید این کار را انجام دهیم اما نیازی به طرح یک فوریتی نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: طرح یک فوریتی تنها به کمیسیون یک ماه برای بررسی و اظهارنظر فرصت می‌دهد. اگر کمیسیون در این زمان، گزارش را به صحن نداد طراح‌ها می‌توانند از هیات رئیسه بخواهند که همان طرح اولیه به صحن بیاید. در مورد طرح به این اهمیت فرصت یک ماهه بسیار کم است. خصوصا اینکه دوستان طراح وارد موضوعاتی شدند که نیاز به کار کارشناسی زیادی دارد.

وی گفت: از طرف دیگر الان دولت دارد لایحه قانون انتخابات را آماده می‌کند. و همچنین طرحی از مجلس قبلی درباره شفاف سازی هزینه‌های مالی کاندیداها باقی مانده است.

فولادگر تاکید کرد: اجازه بدهید و یک بار و با فرصت کافی همه مشکلات قانون انتخابات را رفع کنیم اما اگر تنها فرصت یک ماهه داشته باشیم خودمان را از پیشنهادات نماینده‌ها و دستگاه‌های اجرایی محروم می‌کنیم.

لارگانی: اشکالات را در کمیسیون برطرف می‌کنیم

ناصر موسوی لارگانی که از امضاکنندگان طرح نیز هست، در موافقت با فوریت طرح یاد شده اظهار کرد: وقتی آخر دوره طرح اصلاح قانون انتخابات مطرح می‌شود،‌ اعتراض می‌کنند، که چرا اینقدر دیر.

نماینده مردم فلاورجان گفت: هم رهبری و هم دیگر مسئولان تاکید کرده اند که ایرادات و اشکلات زیادی در بحث قانون انتخابات هست و حتما باید آنها را برطرف کنند

وی ادامه داد: من امضا کنندگان هستم. ایرادات بزرگی در طرح هست. در کمیسیون مربوطه پیگیری می‌کنیم که آنها را برطرف کنیم. مثلا جا دارد از هیات‌های نظارت در شهرستان‌ها و استان‌ها باید دفاع کنیم و اگر کار آنها نبود، معلوم نبود مجلس ما به چه سرنوشتی دچار شده است.

موسوی لاریگانی تاکید کرد: کسی که باید نماینده شود، باید حتما چند سالی مسئولیت اجرایی داشته باشد. کسی که با فوق لیسانس وارد شده و سابقه اجرایی ندارد،‌ موفق نیست.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر با ۱۱۳ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به درخواست یک فوریت این طرح رای منفی دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.