به گزارش ایسنا، «اسکرین دیلی» نوشت: «جین وایلدر» بازیگر آثار طنز که سال‌های آخر عمر ۸۳ ساله‌اش را با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کرد در کانکتیکات درگذشت.

او که نقش اصلی فیلم «ویلی ونکا و کارخانه شکلات‌سازی» را بازی کرده بود، دوبار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و شهرت بین‌المللی داشت. او که پدری روسی داشت، کار خود را با بازی روی صحنه تئاتر شروع کرد. «وایلدر» راهی مدرسه تئاتر بریستول لندن شد و سپس به تئاتر «برادوی» راه پیدا کرد.

اولین حضور او در دنیای سینما با بازی در فیلم «بانی و کلاید» در سال ۱۹۶۷ رقم خورد. «وایلدر» اولین نقش مهم خود را در «تهیه‌کنندگان» مل بروکس تجربه کرد و توانست نامزدی جوایز آکادمی اسکار را به دست بیاورد.

بازیگر ویلی ونکا درگذشت


این بازیگر طی دو دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نقش‌های متعدد و متفاوتی را در فیلم‌های هالیوودی ایفا کرد. یکی از مهم‌ترین هنرنمایی‌های او، ‌ بازی در نقش اصلی فیلم «ویلی ونکا و کارخانه شکلات‌سازی» بود. او علاوه بر فیلم «زین‌های آتشین» به کارگردانی «مل بروکس» در فیلمی از «وودی آلن» هم جلوی دوربین رفت. «فرانکنشتاین جوان» که در سال ۱۹۷۵ نامزد بخش بهترین فیلمنامه اوریجینال شد، ‌از دیگر کارهای اوست.

«وایلدر» در سال ۱۹۸۰ «حرکت دیوانه‌وار» را روی پرده داشت. او در این فیلم با «ریچارد پرایر» که در آثار بسیاری از جمله «خط نقره‌ای» همبازی‌اش بود، همکاری کرد.

این هنرمند که در کار نگارش نمایشنامه و رمان هم دستی داشت، در سال ۱۹۸۹ به سرطان مبتلا شد و سال‌ها از بیماری‌های روانی از جمله آلزایمر رنج می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.