به گزارش مهر، در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی مدارپیما «شناسایی» ناسا خطوط تیره رنگی را بر روی سطح مریخ شناسایی کرد که حاکی از احتمال وجود آب مایع در آن قسمت ها بود.

اکنون محققان ناسا با انجام تحقیقاتی متوجه شده اند که در این نواحی آب قابل توجهی وجود ندارد ضمن اینکه آب موجود بر روی سطح مریخ تیره و به طور حتم غیر قابل آشامیدن است.

نکته دیگر در مورد آن قسمت ها این است که بر اساس تحلیل ها برآورد می شود، آب آنجا نمی تواند بیشتر از آب موجود در خشک ترین کویرها بر روی زمین باشد.

به منظور رسیدن به این تحلیل، محققان ناسا از «سامانه تصویربرداری انتشار حرارتی» استفاده کرده اند تا دمای سطح مریخ را از راه دور و از مدار اندازه گیری کنند.

در واقع زمانیکه آب بین فضاهای خاک و شن وجود داشته باشد، بر میزان سرعت گرم شدن سیاره در روز و خنک شدن آن در شب تاثیر می گذارد.

به عبارت دیگر، اگر آب زیادی در آنجا وجود داشته باشد، آب به داخل سطح مریخ بیشتر نفوذ می کند که موجب عایق بیشتر زمین سیاره سرخ می شود.

محققان ناسا با تحلیل چند ساله داده های بدست آماده از روش «سامانه تصویربرداری انتشار حرارتی» متوجه شدند که آب موجود در یک ناحیه خاکی مریخ می تواند فقط ۳ درصد وزن آن قسمت باشد.

این مقدار از آب تقریبا معادل حجم آب بیابان «آتاکاما» که یکی از خشک ترین بیابان های کره زمین است، به حساب آید.

بر همین اساس، محققان بر این باور هستند که بر روی سطح مریخ آب کمی وجود دارد ضمن اینکه شور و غیر قابل آشامیدن هم است.

اکنون این مسئله پیش آمده است که در صورت فرستان انسان به مریخ باید مخازن بزرگی از آب هم روانه سیاره سرخ شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.