اصولگرایان مجلس که در شب انتخابات هیات رییسه مجلس با ادعای عضویت ١٨٠ نماینده، عنوان اکثریت را برای فراکسیون خود انتخاب کردند حتما تصورش را هم نمی‌کردند که سه ماه بعد با بحران تعداد اعضا مواجه شوند و درست به همین دلیل فرآیند شکل‌گیری رسمی فراکسیون‌شان تا این اندازه طولانی شود. حالا زمان هر چقدر به نفع فراکسیون امیدی‌ها پیش می‌رود اما شرایط را برای فراکسیون اصولگرایان پیچیده‌تر می‌کند.

امیدی‌ها اگرچه در روزهای اول تلخی بی‌وفایی آنهایی که با لیست آنها به مجلس آمده بودند اما به فراکسیون دیگری رفتند را تجربه کردند اما با جدا شدن آنها هر روز منسجم‌تر شدند و با تجربه‌تر. شاهد مثالش هم پیروزی‌هایی است که امیدی‌ها در صحن مجلس به دست می‌آورند. پیروزی‌هایی که با انتخاب نواب رییس مجلس و اعضای هیات رییسه آغاز شد و در جریان انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها ادامه پیدا کرد. با این وجود اما ایام به کام فراکسیون اصولگرایان پیش نمی‌رود. آنها از فردای انتخاب رییس مجلس، اول دچار چند دستگی شدند و بعد هم با تشکیل فراکسیون مستقلین رسما بخشی از بدنه خودشان را از دست دادند تا تشکیل رسمی فراکسیون اصولگرایان و برگزاری مجمع عمومی‌شان معطل تلاش‌ها برای بازگرداندن مستقلین به فراکسیون اصولگرایان شود؛ تلاش‌هایی که ظاهرا چندان نتیجه بخش نبوده است.
تیم سه نفره مسوول تدوین پیش‌نویس اساسنامه فراکسیون اصولگرایان
آنطور که حمیدرضا فولادگر درباره آخرین اقدامات فراکسیون اصولگرایان به خبرنگار «اعتماد» گفته قرار است یک تیم سه نفره متشکل از ادیانی راد، یوسفیان ملا و امیرآبادی‌فراهانی پیش‌نویس اساسنامه این فراکسیون را تدوین کنند.
دو چهره از اصولگرایان تندرو و یک چهره از اصولگرایان معتدل. تا بعد از آن متن این پیش‌نویس در جمع بیست نفره‌ای از نمایندگان به انتخاب لاریجانی نهایی شود. با نهایی شدن این متن مجمع عمومی تشکیل شده و بعد از تصویب اساسنامه شورای مرکزی فراکسیون تشکیل خواهد شد. هرچند هنوز ترکیب این بیست نفر معلوم نیست.
اصولگرایان نگران به دنبال مستقلین
فولادگر اما درباره چرایی طولانی شدن روند تشکیل شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان می‌گوید: خود ما هم ازاین بابت گله مند هستیم که چرا این روند طولانی شده است. اما بحث رایزنی با اعضای فراکسیون مستقلین خیلی کار را عقب انداخت. هر چند الان به نتایج خوبی رسیدیم. رایزنی که فولادگر درباره آن سخن می‌گوید اما نتایج مختلفی از نگاه فراکسیون ولایتی‌ها و مستقل‌ها داشته است. چه آنکه از یک‌سو فولادگر معتقد است حاصل این رایزنی‌ها آمدن فراکسیون مستقلین در زیرمجموعه فراکسیون اصولگرایان است اما مستقل‌هایی مانند لاهوتی و جعفرزاده ایمن آبادی می‌گویند به هیچ‌وجه قرار نیست فراکسیون مستقلین زیرمجموعه فراکسیون اصولگرایان قرار بگیرد. فولادگر با بیان اینکه با تعیین تکلیف اساسنامه تا پایان هفته به‌زودی مجمع عمومی برگزار خواهد شد به «اعتماد» می‌گوید: با رایزنی‌هایی که انجام دادیم قرار شد فراکسیون مستقلین زیرمجموعه فراکسیون اصولگرایان قرار بگیرند. قرار شد ضمن اینکه فراکسیون خودشان را دارند اما زیر مجموعه فراکسیون اصولگرایان قرار بگیرند و در انتخابات این فراکسیون هم شرکت کنند. البته تصمیم دوستان ولایت این است که در هر صورت و با هر تعدادی که بود بالاخره مجمع عمومی را بعد از تعیین تکلیف اساسنامه تشکیل دهیم. خود آقای لاریجانی هم تاکیدش این است که فراکسیون مستقلین زیرمجموعه همین فراکسیون قرار بگیرد. بنابراین اگر آمدند چه بهتر. اما اگر نیامدند فراکسیون اصولگرایان کار خودش را ادامه می‌دهد. او درباره تشکیل شورای عالی با عضویت ١٧ نفر از هر کدام از فراکسیون‌ها هم گفت که این یک پیشنهاد بود که در نهایت جلو نرفت و به تصویب نرسید. فولادگر تاکید می‌کند ریاست فراکسیون اصولگرایان همچنان در دست علی لاریجانی باقی خواهد ماند. در همین حال علاءالدین بروجردی هم درباره تاخیر پیش آمده در تشکیل فراکسیون اصولگرایان تلویحا به رایزنی‌ها با فراکسیون مستقلین اشاره کرده و به «اعتماد» می‌گوید: ما معتقد هستیم مجموعه اصولگرایان باید در یک مجموعه واحد حضور داشته باشند و بتوانند با هماهنگی یکدیگر اکثریت مجلس را رقم بزنند. این مدل از همه بهتر است. حتی اگر افرادی علاقه‌مند هستند با نام دیگری فعالیت کنند می‌توانند اما باید در دایره واحدی و زیرمجموعه همین فراکسیون اصولگرایان قرار بگیرند.
مستقلین مردد در پیوستن به ولایت
اما این اظهارات در حالی است که اعضای فراکسیون مستقلین بر جدایی خودشان از فراکسیون اصولگرایان تاکید می‌کنند. در این‌باره مهرداد لاهوتی به «اعتماد» می‌گوید بحث قرار گرفتن فراکسیون مستقلین زیرمجموعه فراکسیون اصولگرایان به هیچ‌وجه مطرح نیست. تنها پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی با عضویت ١٧ نفر از هر یک از دو فراکسیون‌ها از سوی آقای لاریجانی مطرح شده است. او در پاسخ به این سوال که با ریاست همزمان علی لاریجانی بر فراکسیون اصولگرایان و شورایعالی آیا در عمل مستقلین زیرمجموعه اصولگرایان قرار نخواهند گرفت، گفت: نه این‌طور نیست. آقای لاریجانی رییس فراکسیون ولایت نیست. ما می‌گوییم شورایعالی فراکسیون‌ها داشته باشیم. فراکسیون امید را هم دعوت کنیم. حضور داشته باشند. منتخبینی از همه فراکسیون‌ها در این شورایعالی باشد تا در بحث‌های اساسی بتوانیم بهتر به کلام واحد و مشترک برسیم. هرچند معتقدم این پیشنهاد سر نمی‌گیرد و هرکدام از فراکسیون‌ها در نهایت کار خودشان را انجام خواهند داد. لاهوتی تاکید می‌کند: روز یکشنبه ما در فراکسیون مستقلین اساسنامه خودمان را تصویب کردیم و با وجود اینکه فشار زیادی وجود داشت تا یک بند ممنوعیت عضویت در فراکسیون‌های دیگر را نیاوریم اما ما عضویت در فراکسیون‌های دیگر را هم ممنوع کردیم. اما در این میان اظهارات جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره فراکسیون مستقلین و اصولگرایان جالب‌تر است. او به «اعتماد» می‌گوید قرار است فراکسیون مستقلین کار خودش را انجام دهد. اساسنامه ما هم تصویب شد و عضوگیری ما از دوشنبه آغاز شده است. فراکسیون ولایت هم باید عضو‌گیری کند و عدم عضو‌گیری در این فراکسیون معنای خوبی ندارد. بعد از عضو‌گیری قرار است متناسب با وزنی که هر فراکسیون دارد تعدادی از هر دوطرف شورایعالی را تشکیل می‌دهند.
جعفرزاده: تعداد اعضای فراکسیون اصولگرایان از مستقلین کمتر است
او درباره تعیین عدد ١٧ به عنوان تعداد اعضای هرکدام از دو فراکسیون در شورایعالی هم گفت: تعداد باید بر اساس وزن فراکسیون‌ها باشد. ما ادعا داریم که وزن فراکسیون‌مان بیشتر است. بنابراین نباید در شورایعالی ٣٥ نفره ما همان تعدادی باشیم که فراکسیون ولایت باشد. چون آنها از ما کم‌تعدادتر هستند. او ادامه می‌دهد نظر آقای لاریجانی این است که تعداد اعضا را براساس وزن فراکسیون‌ها مشخص نکنیم و مساوی باشیم، اما ما می‌گوییم نه. چون می‌دانیم که تعداد اعضای فراکسیون اصولگرایان کم است و بنابراین باید بر اساس وزن خودش در شورایعالی حضور داشته باشد. او همچنین می‌گوید که با تشکیل شورای عالی الزاما قرار نیست آقای لاریجانی رییس باشد. اما ما اتفاق‌نظر داریم و پیش‌بینی می‌کنیم این‌طور باشد. در شورایعالی روسای فراکسیون‌ها با هم رقابت می‌کنند. اما اگر اصولگرایان با وز‌ن‌شان در آنجا حاضر شوند و قاعده بازی را رعایت کنند رییس ما ایشان خواهد بود. حالا معلوم نیست سرانجام فراکسیون اصولگرایان کم‌تعداد و بدون حضور مستقلین تشکیل خواهد شد یا بالاخره خواهند توانست مستقلین را زیر پرچم خودشان جای بدهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.