به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان تهران، با تبریک هفته دولت و تقدیر از خدمتگزاران به ملت، اظهار داشت: دولت به عنوان اداره کننده اجرایی نظام پیشران برنامه‌ها و تحقق‌بخش اهداف نظام است، لذا چنانچه در این هفته از دستاوردهای دولت سخن گفته می‌شود، این دستاوردها متعلق به نظام و همه مردم ایران است.


رییس دفتر رییس‌جمهوری لزوم نگاه به شرایط گذشته و ارزیابی جایگاه دست یافته را مورد تأکید قرار داد و گفت: توشه گرفتن از این دو برای ترسیم و دستیابی به افق‌های پیش‌رو ضروری است و هفته دولت، هفته فرداهای بلندی است که در مقابل ملت ایران قرار دارد.

نهاوندیان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی صرفاً مربوط به بخش اقتصادی نیست بلکه رویکردی است که ابعاد و ساحت‌های دیگر اجتماعی و سیاسی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهارداشت: زمانی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از درون‌زا و برون‌گرا بودن اقتصاد سخن گفته می‌شود، تحقق این شاخصه‌ها نیازمند ابعاد سیاسی داخلی و خارجی و حتی اجتماعی و فرهنگی است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی تحقق رشد پویا و اهداف چشم‌انداز بیست ساله به عنوان اهداف اصلی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: اساس اقتصاد مقاومتی حرکت هدفمند و رو به جلو و دستیابی به رشد و توسعه پایدار است.


نهاوندیان با بیان اینکه رشد و پیشرفت از ویژگی‌هایی برخوردار است و هدف اصلی، دستیابی به پیشرفت عزتمندانه است، افزود: در مسیر رشد پایدار، اصول و ارزش های انقلاب اسلامی را باید حفظ کرد، لذا هر پیشرفتی مطلوب نیست، بلکه باید توأم با عزت باشد.


رییس دفتر رییس‌جمهوری یکی از اصلی‌ترین ارزش های دوران انقلاب و دفاع مقدس را حراست از عزت کشور و مردم دانست و گفت: در سال‌های اخیر دولت گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است که افتخارآفرین است.


نهاوندیان با اشاره به مؤلفه‌های عزت، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های عزت، توسعه اختیارمندانه است و هر جا که امکان انتخابگری یک ملت بیشتر شود، آن ملت از عزتمندی بیشتری برخوردار است.


رییس دفتر رییس‌جمهوری اضافه کرد: اگر دشمنان توانستند محدودیت و تحریم را تحمیل کنند به نحوی که تصمیم‌گیری و انتخاب‌ها را محدود و تحت تأثیر قرار دهند، بی‌تردید مسیر معکوس عزتمندی پیش رو خواهد بود.


نهاوندیان گفت: اینکه امروز هیأت‌های مختلف تجاری و صنعتی کشورهای مختلف برای مشارکت در طرح های توسعه ای کشور مرتباً به دنبال ملاقات با مسئولین ایران اسلامی هستند، بخشی از عزتی است که با حرکت دلسوزانه و صبورانه در سه سال گذشته حاصل شده است.


رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز بین آنهایی که تحریم را تحمیل کردند اختلاف‌نظر افتاده و رژیم صهیونیستی به شدت عصبانی است، اظهار داشت: امروز حتی در آمریکا وحدت رویه موجود بین کنگره و قوه مجریه شکسته شده و بدعهدی‌ها و بدحسابی‌های آمریکا مورد اعتراض اروپا و دیگر کشورهای دنیا است و این توفیق بزرگی است که به دست آمده است.

نهاوندیان سوق یافتن یک فرد یا جامعه از جایگاه انفعالی تبعیت به جایگاه فعال و تأثیرگذار را شاخصه دیگر عزت دانست و گفت: زمانی نفت به عنوان ابزار سیاسی در دست ایران و اعضای اوپک بود به نحوی که تهدید به استفاده از این ابزار طرف مقابل را ناگزیر به کوتاه آمدن می‌کرد، اما چه شد که این ابزار به دست طرف مقابل افتاد و آنها با استفاده از ابزار نفت، تهدیدات ظالمانه خود را اعمال می‌کردند؟ بدون تردید ادامه چنین پیشامدی موجب افزایش قدرت و عزت ما نبود.
وی افزود: اما امروز نقطه عزت اینجاست که تحریم‌ها را بدون از دست دادن هیچ بخشی از فناوری هسته‌ای شکسته‌ایم و قطعنامه‌ای که بر مبنای ادعای باطل صادر شده بود توسط همان مدعیان ابطال گردید و صنعت نفت نیز در کمتر از ۶ ماه احیاء‌شده و توانستیم خودمان را به جایگاه قبل از تحریم‌ها برسانیم و اینها همه نشانه‌های عزت و اقتدار است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: خارج شدن از انفعال و دستیابی به جایگاه نقش فعال، قدرت چانه‌زنی و اثرگذاری بالاتر ، نشانه‌های عزت است و امروز به واسطه اقدامات انجام شده این نشانه‌ها تحقق یافته است.

نهاوندیان احساس امنیت را مؤلفه دیگر عزت فرد و جامعه دانست و گفت: امروز مردم در مناسبات اجتماعی احساس امنیت می‌کنند و احساس می‌کنند که در امن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین کشور منطقه حضور دارند لذا خارج شدن از هر گونه نگرانی و رسیدن به اینکه امروز کسی جرأت تعرض به کشورمان را ندارد، نشانه دیگر عزت است.


رییس دفتر رییس‌جمهوری تأکید کرد: وجود رهبری عزیز، انسجام دولت و ملت برخورداری از توان نظامی، امنیتی، اقتصادی، دیپلماسی و پیوندهای اجتماعی مؤلفه‌های عزت هستند و امروز در مقایسه با گذشته شاهد تقویت هر چه بیشتر این مؤلفه‌ هستیم.


نهاوندیان تصریح کرد: به جای اینکه مرتباً در ذهنیت جامعه روی کاستی و ضعف‌ها تکیه شده و تصویر سیاه و ناامید کننده ارایه شود، آیا بهتر نیست بر نقاط قوت و پیشرفت متمرکز شده و با اتکا به آن گام‌های بیشتری در مسیر توسعه و رشد پایدار برداریم؟

رییس دفتر رییس‌جمهوری، عدالت‌محور بودن را پایه و بنیان اساسی پیشرفت در ایران اسلامی دانست و گفت: پیشرفت و رشدی را ضامن دوام و قوام می‌دانیم که توأم با عدالت باشد.

نهاوندیان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در اقدامات و فعالیت‌های خود بر لزوم حرکت در مسیر عدالت تأکید داشته است، گفت: اینکه توانستیم در سه سال گذشته تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۹ درصد کاهش داده و رشد فزاینده بیکاری را مهار و تعداد شاغلین افزایش یابد به معنای پیمودن رویکرد عدالت‌محورانه است و به فضل الهی امسال با افزایش اشتغال‌زایی نرخ بیکاری پایین‌تر خواهد آمد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری، کنترل تورم و اقدام دولت در اجرای بیمه سلامت را از دیگر جنبه‌های رویکرد عدالت‌محورانه دولت یازدهم دانست و گفت: اقدام دولت در اجرای بیمه سلامت صرفاً جنبه درمانی نداشت بلکه رویکردی مبنی بر عدالت بود و بسیاری از خانواده‌ها را از نگرانی‌ پیامدهای ناشی از بیماری‌های ناخواسته خارج کرده است و بیمه سلامت از جمله اقدامات افتخارآمیز دولت محسوب می‌شود.

نهاوندیان حمایت از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت یکی از اولویت‌های اساسی خود را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و جوانان فعال در این عرصه قرار داده است و تعداد این شرکت‌ها که در طول دولت یازدهم به ثبت رسیده و مورد حمایت قرار گرفتند، واقعاً قابل توجه است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با تأکید بر مبارزه جدی دولت با رانت، انحصار و فساد، اظهار داشت: پرچم حرکت اقتصادی دولت مبتنی بر رقابت، شفافیت و بهبود فضای کسب و کار است و معتقدیم با رقابت‌پذیری و شفافیت، ریشه بسیاری از رانت‌ها و فسادها خشکانده می‌شود.

نهاوندیان تصریح کرد: اگر چه مسیر مبارزه با فساد دشوار و دارای هزینه است، اما دولت دولت یازدهم این مسیر را با قوت و جدیت پیموده و آن را ادامه خواهد داد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه شاخص های دستیابی به رشد پویا و پایدار را مورد اشاره قرار داد و گفت: جامعه و سیستم مدیریتی که به رشد پویا و پایدار معتقد است،باید از دیدگاه بلند مدت برخوردار باشد، لذا هیچ مسئولی حق ندارد تصمیم‌گیری کوتاه مدت داشته باشد.

نهاوندیان برخورد ریشه‌ای با فساد را از دیگر مؤلفه‌های دستیابی به رشد پویا و پایدار دانست و گفت: در برخورد ریشه‌ای با فساد تفاوت نگاه پوپولیستی با دیدگاه اصولی این است که در تحلیل مسایل، فقط تظاهر و به اقدامات نمایشی و تبلیغاتی اکتفا نمی‌شود، بلکه به طور اصولی ریشه‌های موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به مسأله حقوق‌های نامتعارف و ناعادلانه، ‌اظهار داشت: این مسأله را می‌شد با اقدامات ظاهری و برخورد با چند نفر خاص و تبلیغاتی کردن موضوع به پایان رساند، اما بی‌تردید چنین برخوردی ریشه‌ای و اصولی نیست، اگر چه اگر تخلفی صورت گرفته حتماً باید با آن برخورد شود و برخورد هم شده است، اما برخورد ریشه‌ای این است که قوانین ، مقررات و استثنائاتی که کسی یا کسانی را مجاز کرده تا به نفع خود تصمیم بگیرند، بررسی و به طور اساسی حل و فصل شود.

نهاوندیان افزود: دولت این موضوع را در آیین‌نامه اجرایی سال ۹۵ و قبل از شروع این اتفاقات، مورد توجه قرار داده و اینگونه استثنائاها که ذی‌نفعان برای خود تصمیم‌گیری کنند را ممنوع کرده بود و این اقدام دولت یک برخورد ریشه‌ای است که دولت قبل از شروع این ماجراها نسبت به آن تصمیم‌گیری کرده بود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: دولت اقدامات خود را در مسیر مبارزه با فساد با قوت ادامه خواهد داد و برخورد ریشه‌ای را با فساد را لازمه رشد پویا و پایدار می‌داند.

نهاوندیان خاطر نشان کرد: بجای اینکه انرژی جامعه را در برخورد شخصی و گروهی تلف کرد، باید این انرژی را در برخورد ریشه‌ای به منظور اصلاح ساختارها متمرکز کرد.
رییس دفتر رییس‌جمهوری، لزوم تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را از مؤلفه‌های دیگر دستیابی به رشد پویا دانست و گفت: مدیران بخشی از فرصت و اهتمام خود را به تربیت نیروهای جوان مصروف کنند و امروز سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی یک وظیفه است.

نهاوندیان حضور مردم در صحنه را به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم دستیابی به رشد پویا و پایدار مورد اشاره قرار داد و گفت: تضمین رشد و توسعه پایدار به این است که مردم در صحنه باقی بماند و بی‌تردید بدون حضور مردم اهداف انقلاب در عرصه‌های اقتصادی، ‌سیاسی و فرهنگی به ثمر نخواهد نشست.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه هر کدام از مدیران در مدیریت نظام سهم و نقش دارند و باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند، گفت: مدیر مسئولیت‌پذیر باید هر روز این سوال را از خود مطرح کند که برای اصلاح امور چه وظیفه‌ای بر عهده دارد. بدون تردید اگر هر کدام از ما مدیران سهم خود را بشناسیم و به میزانی که اختیار داریم به آن عمل کنیم، حرکت عزتمند پیشرفت ادامه خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.