به گزارش ایرنا،'جان کری ' که برای سفری یک روزه امروز (دوشنبه ) وارد داکا شد پس از دیدار با ' شیخ حسینه ماجد' نخست وزیر بنگلادش در گفت وگو با خبرنگاران افزود:من معتقدم که داعش در بنگلادش حضور دارد.
وزیر امور خارجه امریکا گفت:داعش دارای عوامل زیادی در نقاط مختلف جهان از جمله آسیای جنوبی است و با گروههای شبه نظامی در بنگلادش نیز ارتباط دارد.
وی افزود:در گفت وگو با نخست وزیر بنگلادش به حضور داعش دراین کشور به طور آشکار اشاره کردم .
کری با تاکید بر پایبندی به اصول دموکراسی در بنگلادش خاطرنشان کرد امریکا با کمک بنگلادش ظرفیت بهتری در این کشور برای مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد کرد.
وزیر امور خارجه امریکا در ادامه سفرش برای شرکت در نشست تجاری و راهبردی هند و امریکا وارد دهلی نو می شود.
وی قرار است با نخست وزیر هند در خصوص روابط اقتصادی و تجاری 2 کشور گفت وگو کند.
'کری' را در سفر به هند 'پنی پریتزکر' وزیر بازرگانی و مقامات ارشد ۱۲ موسسه و آژانس دولتی کشورش همراهی می کنند .
گفته می شود وزیر خارجه امریکا در دیدار با مقامات هندی بار دیگر بر برقراری مذاکرات میان هند و پاکستان حول محور کشمیر تاکید خواهد کرد.
'اسد الزمان خان' وزیر کشور بنگلادش پس از پایان گفت وگو مطبوعاتی وزیر خارجه امریکا با رد سخنان جان کری اظهار کرد هیچ عامل خارجی در بنگلادش حضور ندارد و حمله ها در کشور از سوی عوامل داخلی طراحی شده است .
تاکنون دولت بنگلادش به رغم به عهده گرفتن برخی از حمله های از سوی داعش، حضور گروه تروریستی داعش در این کشور را رد کرده است .
تحلیل گران بر این عقیده اند که واکنش امنیتی بنگلادش در برابر حضور شبه نظامیان تحت تاثیر اختلافات با احزاب مخالف سیاسی قرار گرفته است.
'مایکل کوگلمن'، یک تحلیل گر آمریکایی در سازمان ویلسون در واشنگتن معتقد است دولت امریکا توجه کافی به گسترش تهدید های تروریستی در بنگلادش نکرده است.
پلیس بنگلادش عقیده دارد که گروه شبه نظامی ' جماعت المجاهدین بنگلادش' که با گروه تروریستی داعش پیمان بسته است در حمله تروریستی به رستورانی در داکا نقش داشته است.
دو روز قبل از سفر 'کری' به بنگلادش، سازمان های امنیتی این کشور اعلام کردند که 'تعمیم چودری' عامل اصلی حمله داکا را در درگیری به قتل رسانده اند.
پیش از این گروه تروریستی داعش،'چودری' را عامل اصلی وابسته به این گروه در بنگلادش معرفی کرده بود.
گروه تروریستی داعش همچنین تصاویر مهاجمان حمله تروریستی داکا را کانال های وابسته خود در حالی که گروگان گیری در بنگلادش پایان نیافته بود، منتشر کرد.
نیروهای امنیتی بنگلادش پس از حمله چند شبه نظامی به رستورانی در داکا و حمله یک هفته بعد از آن به نماز گزاران عید فطر بر جستجو برای دستگیری شبه نظامیان و گروههای مخالف افزودند.
پلیس در عملیات های خود علیه شبه نظامیان پس از حمله داکا توانسته است 24 شبه نظامی را به قتل برساند.
دولت بنگلادش گروه غیر قانونی جماعت المجاهدین بنگلادش را مسئول حمله های تروریستی اخیر در این کشور می داند.
در حمله تروریستی داکا( اول ژوئیه/ 11 تیر) 20 گروگان خارجی، دو نیروی پلیس و شش شبه نظامی کشته شدند.
شش روز بعد از حمله داکا ،چند شبه نظامی در روز عید فطر با پرتاب نارنجک سه نیروی امنیتی دیگر بنگلادش را به قتل رساندند.
پلیس و نیرو های امنیتی بنگلادش در ماه گذشته میلادی در عملیاتی گسترده، حدود 11 هزار نفر را به اتهام افراط گرایی و تروریسم دستگیر کردند که در میان آنها 145 شبه نظامی عضو گروه غیر قانونی جماعت المجاهدین به چشم می خورد.
در حمله های سه سال گذشته گروه های افراطی حدود ۵۰ نفر از جمله چند وبلاگ نویس، دانشگاهی و اقلیت مذهبی بنگلادشی کشته شدند.
حزب مخالف ملی گرای بنگلادش، مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را بهانه ای برای نابودی احزاب مخالف این کشور می داند. این حزب اعلام کرد بیش از دو هزار نفر از اعضایش در عملیات گسترده پلیس دستگیر شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.