به گزارش ایرنا، برپایه برنامه کاری شرکت دولتی روس اتم برای سال جاری میلادی، قرار است عملیات ساخت واحد های جدید نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال ۲۰۱۶ (۱۰ دی ۹۴) آغاز شود.

تهران و مسکو پس از تکمیل نیروگاه بوشهر برای توسعه تولید برق هسته ای در قالب ساخت واحدهای جدید نیروگاهی در ایران توافق کردند.
در گزارش مربوط به برنامه فعالیت های روس اتم، آمده است: آغاز کار احداث نیروگاه بوشهر دو (واحدهای دوم و سوم) بنا به قرارداد امضا شده در دستور کار سال 2016 است.
توسعه نیروگاه هسته ای بوشهر در چارچوب نقشه راه گسترش روابط ایران و روسیه اجرا می شود.
ایران و روسیه پائیز سال 94 با امضای نقشه راه توسعه روابط دربرگیرنده اجرای طرح های مختلف اقتصادی، بازرگانی، صنعتی، ساخت نیروگاه اتمی و بخار به ارزش بیش از 40 میلیارد یورو، افق 10 میلیارد دلاری شدن ارزش همکاری ها در هر سال را برای آینده ای نزدیک ترسیم کردند.
همچنین روسیه در چارجوب قرار داد امضا شده با جمهوری اسلامی ایران، چهار واحد نیروگاه بخار در بندرعباس با توان تولید ۱۴۰۰ مگاوات می سازد.
شرکت روسی تکنوپروم اکسپورت روسیه زیر مجموعه شرکت بزرگ روس تک که جزییات قرارداد را اعلام کرده است، مسئولیت اجرای نیروگاه حرارتی بندرعباس در زمان پیش بینی شده 56 ماهه را بر عهده دارد.
براساس توافق انجام شده، روسیه در قالب تخصیص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعطای وام اعتباری، نیروگاه حرارتی بندرعباس را با شرایط «واگذاری کامل و آماده به کار» به ایران تحویل خواهد داد.
قرارداد ساخت این نیروگاه در جریان سفر چندی پیش محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در مسکو، امضا شد و آغاز بازپرداخت وام تخصیص یافته نیز پنج سال پس از بهره برداری با کارمزد 2،77 درصد خواهد بود.
همچنین الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که یک میلیارد یورو اعتبار به ساخت واحد انرژی نیروگاه بوشهر به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات اختصاص داده می شود و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو دیگر نیز ویژه برقی سازی ۴۹۵ کیلومتر راه آهن گرمسار-اینجه برون است که مشارکت در آن نیز مورد تایید دولت روسیه قرار گرفته و اعتبار بین بانکی را وزارت دارایی روسیه می دهد.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۲ با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.