عباس هاشمی در گفت‌ و گو با فارس در خصوص پیش‌بینی‌های انجام شده برای صنعت لوام خانگی در برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: برای صنعت لوازم خانگی یک استراتژی ۱۰ ساله تدوین شده است که در برنامه ششم نیز مدنظر خواهد بود.

وی افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی بر اساس میزان داخلی سازی محصولات خود از مزایای واردات قطعات برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: پیشنهاداتی را به وزیر صنعت ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن ورود قطعات به صورت اس‌کی‌دی(قطعات نیمه مونتاژ) در صنعت لوازم خانگی ممنوع شود و برای واردات قطعات به صورت سی‌کی‌دی (قطعات منفصله)نیز یک جدول تعرفه‌ای تنظیم شده است.

هاشمی با بیان اینکه نظر وزیر صنعت نسبت به این پیشنهاد مثبت بوده است، گفت: در راستای اجرای این طرح، با گمرک در حال هماهنگی‌ها هستیم تا نحوه واردات و نظارت بر آن را ساماندهی کنند و بر اساس جداولی که ما به آنها ارائه می‌دهیم، عمل کنند.

وی در ادامه در خصوص اجرای طرح کارت عام و اینکه آیا وزارت صنعت فهرست خاصی از تولیدکنندگان حاضر در فروش کالا از طریق این کارت تهیه کرده است یا خیر گفت: وزارت صنعت فهرستی در این مورد تهیه نکرده و کارت عام در واقع یک کارت برای خرید همه محصولات و خدمات است و محدود به چند شرکت نمی‌شود.

مدیر کل صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات ایجاد شده در زمینه کارت اعتباری کالا و افزایش مدت زمان پرداخت اقساط و سقف حقوق استفاده کنندگان از این کارت باعث افزایش استقبال از این کارت شده است؟ گفت: این تغییرات هنوز به طور کامل اجرایی نشده است اما با اجرای طرح جدید پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر به جامعه آماری طرح کارت اعتباری اضافه شود.

وی با تأکید بر لزوم توسعه و افزایش جامعه هدف در طرح کارت اعتباری کالا، گفت: اضافه کردن دو تا چهار نهاد دیگر به جمع نهادهای قبلی مشمول طرح کارت اعتباری شاید کمک زیادی به اجرای این طرح نکند، اما امیدواریم باعث ایجاد رونق شود.

هاشمی ادامه داد: وزیر صنعت بارها از بانک مرکزی و سازمان مدیریت خواسته تا محدودیت جامعه مشمول کارت اعتباری برداشته شود و در این مورد نامه‌ای نیز به رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت نوشته است.

وی افزود: باید ببینیم چه تصمیمی در این مورد در هیأت دولت گرفته می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.