به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان، این دوره از جشنواره صبح امروز میزبان نوازندگان و خوانندگانی بود که در بخش ویژه موسیقی دستگاهی ایران شرکت کرده بودند.

در این بخش، شرکت‌کنندگان در حضور داورانی مانند حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، علی‌اکبر شکارچی، مجید کیانی، مینا افتاده، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانی‌نژاد، داریوش پیرنیاکان، علی‌اصغر شاه‌زیدی و نصرالله ناصح‌پور به اجرا می‌پردازند.

در حاشیه اولین روز از جشنواره دهم موسیقی جوان هومان اسعدی - دبیر این دوره از جشنواره - در سخنانی با اشاره به اضافه شدن بخش ویژه موسیقی دستگاهی، گفت: موضوع اصلی این بخش تسلط بر تمام دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی، بر مبنای حداقل یکی از روایت‌های معتبر و شناخته‌شده ردیف موسیقی ایرانی و توانایی اجرای بداهه براساس نظر هیأت داوران است.

وی با بیان این‌که جشنواره موسیقی جوان زیربنایی و تخصصی است، بیان کرد: این جشنواره، امکانی را برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند. همچنین موجب ایجاد انگیزه برای تلاش و تکاپویی بیشتر در میان نسل جوان موسیقیدان ایران می‌شود.

اسعدی با اشاره به حضور پررنگ نوجوانان و جوانان هنرجو از سراسر کشور، ادامه داد: از مجموع ۱۲۶۷ درخواست ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره، ۶۳ درصد مربوط به موسیقی دستگاهی، ۲۲ درصد مربوط به موسیقی نواحی و ۱۵ درصد مربوط به موسیقی کلاسیک بود که پس از ارزیابی دقیق تمام آثار توسط هیأت‌های انتخاب، در مجموع ۴۵۷ نوازنده و خواننده به مرحله نهایی راه یافتند که میزان مشارکت موسیقیدانان جوان از تقریبا تمام استان‌های کشور قابل توجه بود، به طوری که از مجموع ۴۵۷ نفر راه‌یافته به مرحله نهایی ۷۵ درصد از شهرستانها و ۲۵ درصد از تهران هستند.

دبیر دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: یکی دیگر از نکات قابل توجه در این دوره، حضور پررنگ‌تر موسیقیدانان نواحی است که خوشبختانه در قیاس با دوره پیشین استقبال بهتری از جشنواره کرده‌اند و امیدوارم در دوره‌های آینده با اتخاد سیاست‌های مناسبت‌تر این بخش رونق بیشتری یابد و بتواند توجه قشر وسیع‌تری از موسیقیدانان جوان مناطق مختلف کشور را به مشارکت و نیز لزوم استمرار و تداوم سنت‌های موسیقایی ایران زمین جلب کند.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۷ تا ۲۳ شهریورماه در تالار رودکی برگزار می‌شود و طی مراسمی ۲۴ شهریورماه در تالار وحدت برگزیدگان خود را اعلام خواهد کرد.

«ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» رونمایی شد

مراسم رونمایی از مجموعه «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» ششم شهریورماه با حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی و سینما در فروشگاه شهرکتاب فرشته برگزار شد.

الله‌وردی - ناشر مجموعه «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» - اظهار کرد: ترانه‌هایی که در این کار ضبط شده حدود شصت تا نود سال قدمت دارند که از دوره هنرمندانی مانند حسن خدیوی، حسن رادمرد، حبیب‌الله فخیم فاریاب، تا کلنل علینقی وزیر را شامل می‌شود. در این مجموعه قطعه‌ای از حسن رادمرد به نام «یکی بود، یکی نبود» وجود دارد که آهنگساز اثر را برای کتابی به نام «حساب المصور» اجرا کرده است. این کتاب درباره ریاضیات است و توسط سیدضیاالدین حائری در سال ۱۳۱۲ نوشته شده است و حسن رادمرد این کتاب را برای درک بهتر بچه‌ها تبدیل به شعر می‌کند.

غلام‌رضا فتحی - تنظیم‌کننده مجموعه «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» - نیز گفت: دو سال پیش، الله‌وردی، کتابی قدیمی را برای من آورد که اشعار و نت‌های اصلی این کار در آن کتاب قرار داشت. من هم با توجه به علاقه‌مندی‌هایی که در این زمینه داشتم کار را آغاز کردم و یک سال برای تنظیم، ضبط و میکس قطعات کار را انجام دادیم. به هر ترتیب باعث افتخار من است که توانستم کارهای استادان بزرگ گذشته را تنظیم کنم.

وی ادامه داد: به همه هنرمندان عرصه موسیقی توصیه می کنم در بین کارهایی که در حوزه فعالیتی خود انجام می‌دهند، تولید و ساخت آثاری مرتبط با حوزه کودکان را حتما انجام دهند، چراکه کودکام این مرز و بوم حق دارند موسیقی خوب بشنوند.

فرشته طائرپور - تهیه کننده آثار سینمایی کودک و نوجوان - نیز در این مراسم با بیان این‌که جای خالی آثار موسیقایی مرتبط با کودک و نوجوان در حوزه موسیقی احساس می‌شود، توضیح داد: حقیقت این است که جای خالی چنین کارهای برگرفته از بزرگان موسیقی ایران همواره احساس می‌شود، به‌طوری که خود من سال‌هاست دنبال نت‌ها و سرودهایی بودم که در زمان کودکی من و بچه‌های هم نسل من شنیده می‌شد و حالا بسیار خوشحالم که کسانی این کار به‌صورت جدی دنبال کرده‌اند.

وی اظهار کرد: موسیقی کودک، نقشی بسیار اساسی در تربیت کودک دارد. به‌عنوان نمونه در مدارس ایرانی خارج از کشور سعی می‌کنند به وسیله شعر و موسیقی ایرانی فرهنگ ایرانی را به آن‌ها منتقل کنند. حال آن‌که در مدارس ما جایی برای موسیقی کودک وجود ندارد.

طائرپور در ادامه صحبت‌های خود از ساخت فیلم جدیدش در حوزه کودک با عنوان «خاله قورباغه» خبر داد و گفت: به‌زودی مراحل ساخت این فیلم با کارگردانی مسعود کرامتی و آهنگسازی سعید شهرام آغاز می‌شود.

محمد سریر - مدرس و آهنگساز - هم در این مراسم با بیان این‌که کار زیادی در حوزه موسیقی کودک انجام نگرفته است، گفت: این یک مشکل اساسی در عرصه موسیقی است. ضمن این که متأسفانه در خانواده‌های سنتی اصلا به آموزش موسیقی کودکان توجه نمی‌شود و اگر هم به موسیقی پرداخته شود، به‌عنوان یک اندیشه آکادمیک در این عرصه نیست، بلکه موسیقی کودک در خانواده‌ها نهایتا جنبه تفریحی دارد و به معنای آکادمیک به آن توجه نمی‌شود. در صورتی که در مدارس متوسطه غرب، موسیقی اجباری است و باید هر دانش‌آموز برای فارغ‌التحصیل شدن یک ساز یاد بگیرد. موسیقی در مدارس ایران فقط در حد سرود و یاد گرفتن اسامی نت‌ها باقی مانده است.

وی گفت: تولید مجموعه «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» قدم خوبی است، چراکه محور آن موسیقی سنتی و کهن ماست که ستون فقرات و جان‌مایه‌هایش بهتر از موسیقی کنونی ماست، زیرا هرچه جلوتر آمده‌ایم این جان‌مایه کمتر شده و کودک و نوجوان ایرانی را از موسیقی ایرانی و اصیل دور کرده‌ایم، اتفاقا به همین علت یک گسست فرهنگی بین موسیقی و ادبیات غنی و عمیق ما در بین کودکان ایجاد شده است.

این آهنگساز تاکید کرد: بزرگان موسیقی باید وارد عرصه موسیقی کودک و نوجوان شوند. من استادی در وین داشتم که ژاپنی‌ها از وی دعوت کردند تا یک کتاب برای کودکان راجع به موسیقی بنویسد و ایشان دوماه به ژاپن رفت و پس از بررسی نت‌های موسیقی ژاپنی، کتابی مخصوص موسیقی برای کودکان ژاپنی نوشت. بنابراین نباید موسیقی کودک را ساده و آسان فرض کنیم، بلکه باید اساتیدی که تجربه بیشتری دارند وارد این عرصه شوند تا نقش نظارتی در این حوزه بیشتر از قبل باشد.

رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: توجه متولیان فرهنگی به این موضوع خیلی مهم است. در گذشته کانون پرورش فکری کودک و نوجوان متولی این کار بود، ولی در حال حاضر این مرکز، کار تازه‌ای ارائه نداده است و هنوز آثار قدیمی این مرکز می‌تواند منبع و الگو ما باشد. به هر حال ساخت موسیقی برای کودک در حال حاضر سخت‌تر شده است، زیرا با توجه به هجوم رسانه و موسیقی های گوناگون یک امتزاج فرهنگی و ادبی حاصل شده، به همین جهت فکر و اندیشه زیادی می خواهد که کاری در زمینه موسیقی کودک تولید کنیم تا کودک از آن کار راضی باشد.

سعید شهرام - آهنگساز فیلم‌های سینمایی - هم در این نشست توضیح داد: اگر بخواهیم اثری موسیقایی برای کودکان تولید کنیم، باید با مسایلی که کودکان با آن‌ها درگیر هستند، پل ارتباطی برقرار کنیم تا موفق شویم. در غیر این صورت، با توجه به هجوم رسانه‌های مختلف، اگر کودکان را تنها رها کنیم، دیگر نگاهی به موسیقی کهن و ادبیات غنی نخواهند داشت، بنابراین باید این‌گونه قدم‌ها یک پل ارتباطی بین گذشته و حال ایجاد کند.

مجید مظفری، سعید شهرام، مسعود کرامتی، محمد سریر، فرشته طائرپور، پژمان حدادی و غزل شاکری از هنرمندانی بودند که در این مراسم شرکت کرده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.