به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، « حمید چیت چیان » و «سگولن رویال» وزیر محیط زیست فرانسه عصر امروز (یکشنبه) در گفت وگوی دو جانبه در مورد زمینه های همکاری مشترک دو کشور در حوزه های مختلف انرژی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر نیرو ضمن تشریح ظرفیت ها و توانمندی های ایران در صنعت آب و برق، افزود: ایران در زمینه برق دارای ظرفیت های بسیار خوبی است، به طوری که اینک بیش از ۷۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی دارد، که از این میزان حدود ۱۲ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه های برق آبی و انرژی های تجدیدپذیر، هزار مگاوات انرژی هسته ای و بقیه نیروگاه های حرارتی می شود.
وی افزود: ظرفیت های متنوعی در کشور برای همکاری ایران و فرانسه وجود دارد؛ جمهوری اسلامی اکنون خود را ملزم به اجرای تعهدات ثبت شده در کنفرانس پاریس در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می داند.
وزیر نیرو گفت: براساس برنامه ریزی به عمل آمده تا سال ۲۰۳۰ میلادی نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ایران ساخته خواهد شد که قرار است پنج هزار مگاوات آن تا پنج سال آینده ساخته شود و این امر می تواند یکی از زمینه های همکاری میان تهران - پاریس باشد.
وی اضافه کرد: ایران یک قرارداد ساخت نیروگاه زمین گرمایی با ظرفیت پنج مگاوات را تاکنون امضا کرده و آمادگی همکاری با کشور فرانسه را نیز در این زمینه دارد .
به گفته چیت چیان، ایران آماده است به صورت سرمایه گذاری یا استفاده از سیستم های نوین تولید انرژی با فرانسوی ها همکاری داشته باشد و ایران پیش از این در زمینه مدیریت مصرف انرژی، همکارهای بسیار خوبی با یکی از شرکت های فرانسوی داشت.
وزیر نیرو پیرامون وضعیت نامناسب منابع آب در ایران که ناشی از تغییر اقلیم است، اظهار داشت: ایران یکی از قربانیان تغییر اقلیم در جهان به شمار می رود و آثار تغییر اقلیم در 15 سال گذشته در کشور ما خود را به صورت خشکسالی نشان داده است.
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب تهران برای مدیریت مصرف آب با کشورهای سوئد و فرانسه قراردادهای بسیار خوبی امضا کرده است.
چیت چیان خاطرنشان کرد: ایران در زمینه اکتشاف آب های ژرف، احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، استفاده از فناوری های نوین در زمینه نمک زدایی و... آمادگی همکاری با شرکت های فرانسوی را دارد.
وی تاکید کرد: یکی از موانع و مشکلات ایران در همکاری با کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، مشکلات پیش روی مبادلات بانکی است و امید می رود در این زمینه برای تسریع و گسترش همکاری های بیشتر میان تهران - پاریس در زمینه انرژی، این موانع برطرف شود.
به گزارش ایرنا، تعهد ایران در کاهش گازهای گلخانه ای کره زمین در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «کاب ٢١» که از 30 نوامبر تا 11 دسامبر سال 2015 (9 تا 20 آذرماه 94) در پاریس برگزار شد، موجب شده تا توسعه انرژی های تجدیدپذیر در قالب لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.