به گزارش ایسنا، قاسم خورشیدی در نشست خبری که امروز - هفتم شهریور - در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد این ستاد و ارائه آخرین آمارها در زمینه مبارزه با قاچاق پرداخت.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ با قاچاق فزاینده روبرو بودیم و به دلیل مشکلات عمیق اقتصادی ای جمله نوسانات ارزی و نرخ تورم به طور طبیعی قاچاق به صرفه شده بود و در آن مقطع ۲۵ میلیارد دلار قاچاق را در مجموع تجربه کردیم که از کل این رقم ۱۸ میلیارد دلار قاچاق ورودی حدود هفت میلیارد دلار قاچاق خروجی بوده است.

خورشیدی ادامه داد: در این شرایط ستاد مبارزه با قاچاق برنامه پنج ساله ای را تحت تاثیر قانون جدید مبارزه با قاچاق که از اسفند ۱۳۹۲ اجرایی شد تدوین کرد. در فضای جدید و در این برنامه پنج ساله ۷۰ درصد برنامه ها رویکرد اقتصادی داشت و تلاش بر اصلاح رویه ها و ساختار ها معطوف شد تا تجارت قانونی به صرفه شود و از قاچاق پیشگیری شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: همچنین تلاش بر این بود که مبارزه با قاچاق را مردمی کنیم و بر مباحثی مثل نخریدن خرید کالای قاچاق و استفاده از ظرفیت های صنفی و سازمان های غیر دولتی تاکید کنیم. همچنین از مجموع برنامه پنج ساله ۱۸ درصد رویکرد فرهنگی و اجتماعی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشت که از جمله آن اصلاح الگوی مصرف و مدیریت تقاضای کالاهای قاچاق و همچنین تبلیغ بیشتر برای خرید کالای داخلی بود.

خورشیدی ادامه داد: در نتیجه اجرای برنامه های ستاد مجموع قاچاق در سال ۱۳۹۳ کاهش قابل توجهی پیدا کرد و به ۱۹.۸ میلیارد دلار رسید. در سال گذشته این روند کاهشی ادامه داشت و به ۱۵.۵ میلیارد دلار کاهش یافت. انتظار می رود این روند در سال جاری ادامه داشته باشد و با توجه اقدامات که در دست انجام است پیش بینی می کنیم که این شیب نزولی تندتر شود.

وی عنوان کرد: همچنین در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان کشفیات در حوزه قاچاق بود و مجموع کشفیات در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید و این عدد در سال گذشته به بالاتر از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید. در مجموع در پنج ماه سال جاری به نسبت پنج ماه سال قبل کشفیات قاچاق ۹ برابر شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با اشاره به برخی آمارهای کشفیات کالاهای قاچاق در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۵ گفت: در این مدت بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن البسه، حدود ۱۸ میلیون تن دارو، ۱۰۱ هزار دستگاه گوشی، پنج میلیون و ۲۹ هزار قلم لوازم یدکی، یک میلیون و ۸۴۰ هزار قطعه تجهیزات یارانه ای، ۵۰۷ هزار دستگاه لوازم صوتی و تصویری و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تجهیزات ماهواره ای کشفیات کالاهای قاچاق بوده است.

وی افزود: همچنین قاچاق خروجی از بیش از هفت میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به کمتر از ۹۰۰ میلیون دلار در سال گذشته رسید که دستاورد بزرگی است.

خورشیدی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره حذف کارت سوخت گفت: شرایطی که در آن قرار داریم حذف کارت سوخت را برای خودروهای بنزینی ما دیکته نمی کند، چرا که اکنون فاصله قیمت بنزین ما با کشورهای همسایه بین دو تا پنج برابر است.

خورشیدی افزود: توجه داشته باشیم که آنچه در این زمینه انجام گرفته حذف تبصره مربوط به کارت سوخت در بودجه سال ۱۳۹۵ است و این به معنی حذف کارت سوخت نیست و دولت باید متعاقبا در این باره تصمیم بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.