به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اسپانیا از زمان انتخابات‌های بدون نتیجه دسامبر و ژوئن عملا فاقد یک دولت است. تا به امروز هم رهبران احزاب سیاسی این کشور نتوانسته اند در تشکیل یک ائتلاف با یکدیگر به توافق برسند.

این تنش سیاسی در اسپانیا باعث شده تا سرمایه گذاری ها در بخش‌های حساس و کلیدی در کشور نظیر جاده‌ها و راه آهن با تاخیر روبرو شود و برخی از سفارتخانه‌های این کشور درخارج بدون سفیر باشند.

حزب راست میانه "مردم" متعلق به ماریانو راخوی، نخست وزیر موقت اسپانیا در انتخابات ژوئن سال جاری میلادی توانست آرای زیادی را به دست بیاورد اما نتوانست اکثریت آرا را برای پیروزی در انتخابات بدون حمایت از جانب حزب "شهروندان" که چهارمین حزب اسپانیاست، کسب کند.

در دومین رای اعتماد پارلمان به راخوی، سوسیالیست‌ها از وی حمایت نکردند و با غیبت در جلسه پارلمان حتی راه را برای تشکیل دولت اقلیت به رهبری حزب مردم باز نکردند. اگر راخوی نتواند رای اعتماد پارلمان را بدست آورد نخست‌وزیر موقت شانس خود را روز جمعه آزمایش می کند که روز جمعه راخوی می تواند با اکثریت نسبی قدرت را در اختیار بگیرد، در غیر این صورت دو ماه فرصت دارد تا دولت موقت تشکیل بدهد و بعد از آن سومین انتخابات سراسری ظرف یک سال گذشته احتمالا تا کریسمس برگزار می‌شود.

بعید به نظر می رسد که سوسیالیست ها از موضعی که در انتخابات محلی در سپتامبر در مناطق شمالی گالیسیا و باسک به دست آوردند، دست بکشند؛ مناطقی که طرفداران حزب راخوی آرای خود را به نفع این حزب چپگرا درون صندوق انداختند.

اقتصاد اسپانیا که با پایان رکود سه سال قبل به تازگی سر پا شده با وجود فقدان دولتی عملگرا روبه رشد است. دولت موقت انتظار دارد اقتصاد در کشور در سال جاری میلادی ۹ / ۲ درصد رشد داشته باشد.

البته به دلیل عدم وجود یک دولت مرکزی و پابرجا احتمال رکود مالی وجود دارد به طوریکه برخی از کارشناسان می گویند در صورت تداوم این بی ثباتی سیاسی در کشور، احتمال رکود علاوه بر بخش های ساختمانی، بسیاری از پروژه ها نیز متوقف شوند و بسیاری از کارمندان بخش های اداری و عمومی نیز مجبور شوند از کار معلق شوند.

وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد، همچنین این بی ثباتی سیاسی در اسپانیا باعث شده تا سفارتخانه های این کشور در جاماییکا، هند و بلژیک بدون سفیر باشند چون برخی از دیپلمات های سابق یا درگذشتند یا ترک پست کردند. همچنین سفرای اسپانیا در روسیه و ایتالیا در سن بازنشستگی هستند اما در پست خود مانده‌اند.

این بن بست سیاسی همچنین ارائه برنامه های هزینه های سال آتی میلادی را به خطر انداخته و این ریسک نیز وجود دارد که این کشور نتواند به ضرب الاجل اتحادیه اروپا تا اواسط اکتبر ۲۰۱۶ برای ارائه بودجه برسد. این روند به اعتماد سرمایه گذاران خدشه وارد کرده و باعث بروز تحریم های احتمالی می شود.

تا روز چهارشنبه اسپانیا ۲۵۴ روز می شود که دولت ندارد که این بعد از ۵۸۹ روز بدون دولت در بلژیک در سال ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ طولانی ترین مدت در یک کشور دموکراتیک است.

مردم اسپانیا به شدت از تنش میان سیاستمداران در روزهای اخیر که چه کسی باید در پارلمان باشد، ابراز ناشکیبایی می کنند و همین مساله باعث افزایش عدم رضایت از سیاستمداران در میان مردم شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.