به گزارش خبرآنلاین، در این دیدار سیدعلی موسوی دبیر کل دی ٨ با اشاره به اهمیت و نقش با اهمیت این سازمان در توسعه همکاری های منطقه ای و خصوصا توسعه مبادلات و همکاری میان بخش خصوصی کشور های عضو در تجارت درون سازمانی دی ٨ گفت: این سازمان اهداف بزرگی دارد که از جمله رسیدن به حجم مبادلات ۵۰۰ میلیارد دلاری تجارت دورن منطقه ای یکی از ان اهداف مهم به شمار می رود.

وی افزود رهبران دی ۸ مصمم هستند باارتقای سطح مبادلاتی تجاری درون منطقه ای، همگرایی بیشتر بین کشورهای عضو را محقق سازند.

در این دیدار ابراهیم طاهریان سفیر ایران با تشکر از پیگیری ها و اقدامات سازنده دبیر کل دی هشت با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیاری کشورهای عضو و مجموعه امکانات این سازمان گفت ؛ این سازمان یکی از مهمترین سازمان های اقتصادی منطقه ما است که میتواند با استفاده وبسیج مجموعه ظرفیت ها و امکانات درون زا و نیز از طریق هم افزایی و همکاری جمعی اقدامات بزرگی را برای توسعه پایدار منطقه ، کشور های عضو ودر نتیجه رفاه وأسایش ساکنین ان فراهم نمایید.

وی افزود سازمان دی هشت علاوه بر نقش اقتصادی خود در شرایط کنونی می تواند موتور محرک و منشاء تامین صلح ، امنیت و رفاه منطقه و کشور های عضو هم باشد. طاهریان ابراز امیدواری نمود با پیگیری های مستمر وسازنده دبیرکل دی هشت جایگاه این سازمان در حد انتظار و به شکل قابل قبول ارتقا یافته و مجموعه اعضاء به ویژه دو کشور ایران وترکیه وسایر کشور های عضو هریک به سهم خود برای توسعه مشارکت سازنده در این مجموعه تشویق و فعال گردند.

گروه دی ۸ (Developing ۸ / D-۸ or Developing Eight) متشکل از ۸ کشور مسلمان درحال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است. پایه گذار گروه D۸ نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به ۸ کشور عضو در تیرماه سال ۱۳۷۵ زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

نخستین اجلاس سران دی ۸، در شهر استانبول در خرداد ماه ۱۳۷۶ برگزار شد. هشت کشور اسلامی ایران ، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی ۸ هستند. دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و سید علی محمد موسوی از جمهوری اسلامی ایران مدت سه سال است که دبیرکلی دوره ای این سازمان را برعهده دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.