به گزارش مهر، دکتر قدیرزاده در نشست خبری داروهای عطاری و لاغری با اشاره به تبلیغ داروهای تقلبی از سوی عطاری‌ها و ماهواره‌ها گفت: تبلیغ‌کنندگان و شرکت‌های سازنده این داروها مدعی هستند که داروهایشان صد درصد گیاهی، بدون ماده شیمیایی و دارای تائیدیه آمریکا یا اروپا است. همچنین مدعی هستند که دوره درمان با این داروها بسیار کوتاه مدت است.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در خصوص داروهای گیاهی ترک اعتیاد گفت: در مورد این داروها یک تبلیغ بسیار منفی وجود دارد و سازندگان آن معتقدند که ظرف مدت یک ماه اعتیاد قابل ترک است که این ادعا در کنار ادعاهای ذکر شده، همگی رد می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری مزمن است، اظهار داشت: این نوع از بیماری‌ها با هر دارویی قابل درمان نیست و به هیچ وجه با داروهای تقلبی و به ویژه داروهای گیاهی درمان و رفع نمی‌شود.

قدیرزاده با اشاره به اعتیادآور بودن این داروها گفت: داروهای گیاهی که از سوی ماهواره‌ها تبلیغ و یا در عطاری‌ها به فروش‌ می‌رسد، در چند دسته از جمله داروهای ترک اعتیاد، لاغری، چاق‌کننده و همچنین داروهایی به عنوان افزایش‌دهنده‌ی قوای جنسی عرضه می‌شود که هیچ‌کدام از آنها قابل تائید نیستند.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در خصوص عوارض داروهای گیاهی اظهار داشت: حتی اگر دارویی صد درصد گیاهی اما بدون ملاحظه مصرف شود، باز هم عوارض خاص خود را دارد. علاوه بر این باید بگویم که در آمار وزارت بهداشت فوت ناشی از مصرف داروهای گیاهی لاغری گزارش شده است که در نتیجه آن فرد بعد از مصرف به کما رفته و پس از آن فوت شده بود.

وی در خصوص نحوه شناخت داروهای تقلبی از داروهای معتبر و رسمی توضیح داد: حتی اگر یک دارو وارداتی باشد، مردم باید شماره سریال، تاریخ تولید و انقضای آن را به دقت ببینند اما متأسفانه در داروهای گیاهی لاغری افزایش و کاهش وزن شاهد این هستیم که هیچ علامتی برای معرفی و جزئیات ساخت و تولید ندارد.

قدیرزاده در پاسخ به این سؤال که مردم در صورت بروز مشکل ناشی از مصرف داروهای گیاهی، باید به کجا مراجعه کنند؟ گفت: در صورت بروز مشکل، مردم می‌توانند به دادسرای جرایم پزشکی مراجعه کرده و مشخصات دارو و همچنین سایر جزئیات را اعلام کنند.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به نحوه ساخت داروهای گیاهی اشاره و تصریح کرد: بسیاری از داروهای گیاهی که با عناوین لاغری، افزایش وزن و قوای جنسی و همچنین مؤثر در بدنسازی عرضه می‌شود، در کارگاه‌های زیرزمینی اطراف شهرهای بزرگ ساخته می‌شود و متأسفانه درصدهای مختلفی از داروهای گوناگون از جمله ترامادول و دیازپام در آنها وجود دارد.

وی در خصوص آمار فوت ناشی از مسمومیت‌های دارویی گفت: در سال گذشته ۷۳۲ فوت ناشی از مسمومیت دارویی به پزشکی قانونی کل کشور اعلام شده است که این آمار در مقایسه با سال گذشته‌اش یعنی سال ۹۳، ۶ درصد کاهش داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.