به گزارش تسنیم، به موجب توافق بین ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در شهر داریا در حومه غربی دمشق، ۴ هزار فرد مسلح همراه با خانواده‌هایشان به اقامتگاه‌های حومه دمشق منتقل خواهند شد.

بر اساس این توافق، هر فرد مسلحی‌ که مایل است خانواده خود را همراه با خود ببرد، به او اجازه این کار داده خواهد شد.

روند خروج این ۷۰۰ فرد مسلح همراه با خانواده‌هایشان از شهر داریا، آغاز شده و این افراد طی چهار روز و در چندین مرحله به وسیله اتوبوس‌های بزرگ سبزرنگ از این شهر خارج می‌شوند.

بعد از خروج عناصر مسلح، ارتش سوریه وارد این شهر خواهد شد و پرچم سوریه را در مرکز آن به اهتزاز در خواهد آورد و کنترل خود بر این شهر را اعلام خواهد کرد تا پرونده شهر داریا طولانی‌ترین جبهه جنگ سوریه، بسته شود.

گروههای تروریستی ۴۰ درصد از مساحت داریا شامل مزارع جنوب غربی و منطقه چهار فصل را تحت اشغال خود دارند و این در حالی است که ارتش سوریه میزان بیشتری از مساحت این شهر که شامل محلات متعدد آن می شود، تحت کنترل خود دارد.

اولین عملیات نظامی ارتش سوریه علیه گروههای تروریستی در شهر داریا اواسط سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد و مدت کوتاهی ادامه یافت. ارتش سوریه مدتی شهر داریا را در کنترل خود داشت، سپس دوباره از این شهر خارج شد و فعالیت گروههای تروریستی از سر گرفته شد، تا اینکه ساعات پایانی چند روز پیش، توافقی امضا شد که به موجب آن همه افراد مسلح به شهر ادلب و غیر نظامیان به اقامتگاههای حومه دمشق منتقل خواهند شد.

"غالب قندیل" تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به تشریح آخرین دستاوردهای اخیر ارتش سوریه به خصوص در خروج افراد مسلح از منطقه داریا پرداخت.

تروریست‌ها در داریا برای خروج از این شهر درخواست مذاکره با دولت سوریه را دادند

وی در این مصاحبه گفت: تردیدی وجود ندارد آن چیزی که در داریا روی داد نتیجه پایداری ارتش سوریه و عملیات‌های مستمر این ارتش برای آزادسازی شهرها و مناطق سوریه از گروه‌های تروریستی بوده که توسط آمریکا و با عاملت کشورهایی در منطقه نظیر ترکیه، عربستان و قطر ایجاد شده‌اند. داریا منطقه‌ای بسیار مهمی بوده و ارتش سوریه با عملیات مستمر و صبر و استقامت توانست شروط خود را بر گروه‌های ترویستی تحمیل کرده و تروریست‌ها با رها کردن سلاح‌های خود از این شهر خارج شوند. تفاوتی که داریا دارد این بوده که گروه‌های تروریستی از دولت درخواست مذاکره کرده بودند. این دستاوردی منحصر فردی است که دمشق را از خطرات پیش‌بینی نشده‌ای رها می‌بخشد.

تحولات داریا روحیه گروه‌های تروریستی در سوریه را متزلزل کرده است

قندیل اضافه کرد: رویدادی که در داریا اتفاق افتاد مقدمه‌ای برای تحولات مشابه در مناطق دیگر خواهد بود. متزلزل شدن روحیه گروه‌های تروریستی و عدم توانایی آنها برای ادامه نبرد در بسیاری از گروه‌های مسلحی که در سوریه حضور دارند منتشر شده است و این موضوع را می‌توان از اظهارنظرهایی که در پایگاه‌های اجتماعی منتشر شده، مشاهده کرد. در غوطه و در چندین منطقه آن، تحول مشابهی روی خواهد داد و افراد مسلح مذاکرات با دولت سوریه درباره راه‌های رها کردن سلاح و خارج شدن از این مناطق را آغاز کرده‌اند.

اشغال جرابلس توسط ترکیه با حمایت جنگنده‌های آمریکایی و حمایت سیاسی جو بایدن صورت گرفت

این تحلیلگر مسائل منطقه در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره دلایل اقدام ترکیه در حمله به منطقه جرابلس سوریه، گفت: تا کنون هیچ گونه اقدامی از سوی ترکیه مشاهده نشده که نشان دهنده تغییر رویکرد و سیاست‌هایش در قبال سوریه باشد. گروه‌های تروریستی همچنان از مناطق مرزی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه چه از نظر تسلیحاتی و چه از نظر مالی مورد حمایت قرار می‌گیرند. در واقع اقدام اخیر ترکیه در حمله به جرابلس، اشغال اراضی سوریه به شمار می‌آید که این اقدام با حمایت جنگنده‌های آمریکایی و حمایت سیاسی "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا بوده است که چند روز پیش به آنکارا سفر کرده بود. در واقع ترکیه یک گروه تروریستی را در جرابلس با یک گروه تروریستی دیگر جایگزین کرد و اقدامات وی بدون هیچگونه هماهنگی با دولت مشروع در دمشق صورت گرفته است. این اقدام ترکیه بر خلاف قوانینی بین‌المللی بوده و ترکیه را کشور نقض کننده تمامیت ارضی سوریه معرفی می‌کند.

وی اضافه کرد: گزارش‌های متعددی حتی پیش از کودتای نافرجام در ترکیه وجود داشته است که بیانگر تصمیم ترکیه برای تعدیل سیاست‌های خود بوده است. تحولات نشان می‌دهد که ترکیه همچنان به حضور خود در ناتو پایبند بوده و هنوز نیز از سیاست‌های آمریکا که مسئول تمامی بدبختی‌های منطقه است تبعیت می‌کند. از سوی دیگر، ترکیه تلاش می‌کند با سیاست‌های روسیه و ایران که دو قدرت بزرگ در منطقه به شمار می‌آیند هماهنگی داشته باشد که این موضوع نیز به دلیل منافعی است که با این دو کشور مهم در منطقه دارد. اما همچنان نمی‌توان گفت که تغییر جدی در سیاست‌های ترکیه در قبال سوریه روی داده است.

ادعای اردوغان مبنی بر مبارزه با داعش در جرابلس دروغ محض است/ داعش در ترکیه ریشه دارد

قندیل افزود: "رجب طیب اردوغان" به شدت از استقرار نیروهای کرد در مرزهای سوریه هراسان است چون میان کردهای سوریه و کردهای ترکیه اشتراکات زیادی وجود دارد که همین موضوع می‌تواند منبعی برای انتقال تسلیحات، تجربیات و مبارزان به داخل خاک ترکیه شود و وی می‌خواهد که بر این تهدید فایق آید و این انگیزه اصلی وی برای حمله به جرابلس می‌باشد و گفته اردوغان مبنی بر اینکه برای مبارزه با داعش به جرابلس حمله کرده، دروغ محض می‌باشد. بر همگان کاملا آشکار است که سازماندهی داعش چه از نظر مالی و چه تسلیحاتی در داخل اراضی ترکیه صورت می‌گیرد. در واقع آن چیزی که در جرابلس روی داد، تحویل این شهر از یک گروه به گروه دیگر بوده است. به داعش اعلام شده بود که این شهر را تخلیه کند تا گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه در آن مستقر شوند. این یک نمایش خنده‌داری است که باید از سوی تمامی کشورها و گروه‌هایی که داعیه دار مبارزه با تروریسم هستند مقابله شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.