به گزارش خبرآنلاین، استفساریه ای که موضوع آن بیش از همه ماجرای آرای مینو خالقی را در ذهن متبادر می کرد، در دوبند به مجلس ارائه شده بود. کلیات و بند اول آن در جلسات گذشته مجلس رای آورده بود اما بند دوم آن به تایید مجلس نرسید.

در بند دوم استفساریه آمده بود: آیا عبارت ابطال انتخابات در ماده ۷۳ قانون انتخابات صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می‌تواند ناظر به هر یک از منتخبان نیز باشد؟ و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس پاسخ داده بود: بلی، منظور قانونگذار صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نه برخی از منتخبان. ابطال آرای یکی از منتخب ها صرفا درصورتی است که از مصادیق ماده ۱۹ این قانون باشد.

حاجی دلیگانی: موضوع در هیات حل اختلاف قوا رد شده بود،‌ نمی توانید استفساریه بیاورید
در جریان بررسی این بند، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر اظهار کرد: این استفساریه یک قانونگذاری جدید است و در واقع اصلا استفساریه نیست. دوستان باید طرح می دادند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه، موضوع بر خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی است. چون موضوع این استفساریه، مصداقی است که بر اساس اصل ۱۱۰ به هیات حل اختلاف قوا داده شده، در آنجا رد شده و بعد از اینها استفساریه نوشته شده است.

حاجی دلیگانی خطاب به لاریجانی توضیح داد: این موضوع تنها در مورد یک فرد است و مورد به خصوص، توسط جنابعالی به هیات حل اختلاف رفته و آنجا رد شده است.

نماینده مردم شاهین شهر تاکید کرد: همچنین مخالف اصول ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی است که تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است اما اینجا موضوع تفسیر قانون اساسی است.

وی گفت: اگر یک نامزدی خودش تخلف کرد، چرا باید آرای همه باطل شود؟ فقط باید آرای متخلف باطل شود. مثلا در تهران یک نفر تخلف کرد، مگر می شود آرای ۳۰ نفر را نگه داشت؟ اصلا اگر دوستان می خواهند، اگر یک نفر تخلف کرد، آرای کل کشور را نگه دارید.

مطهری: شورای حل اختلاف، هیچ حکمی صادر نکرد
نماینده مردم تهران در مقام موافق طرح سخن گفت. علی مطهری در ابتدا از نمایندگان بابت رای به کلیات استفساریه و بند اول آن از نمایندگان تشکر کرد و سپس گفت: علت اینکه بند دوم آمده این بوده که اتفاق افتاده که شورای نگهبان به ماده ۷۳ استناد کرده و گفته و انتخاب فلان حوزه به سلامت برگزار شده، اما انتخاب یکی از آنها باطل می شود ما خواستیم این راه را ببنیدیم. برای همین این سوال را مطرح کردیم. ممکن است کسی سوال کند اگر یکی از حوزه ها که ۵ جایگاه دارد، یکی از آنها تخلف کرده یا خرید آرا کرده باشد ما هم گفتیم شورای نگهبان می تواند بر اساس ماده ۱۹ آرای یک منتخب را باطل کند.

مطهری در پاسخ به حاجی دلیگانی تاکید کرد: در هیات حل اختلاف، این مورد بررسی شد اما هیچگاه رایی صادر نکرد، گفتند تفسیر قانون اساسی است، در صورتی که چنین چیزی نیست.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: همچنین مخالف محترم گفتند قانون گذاری شده است، خیر اینطور نیست. بلکه پس از عبارت بلی تنها توضیحی داده شده است.

در این جلسه، نماینده دولت درباره طرح سخن نگفت بلکه تنها به ابراز موافقت بسنده کرد.

در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۹ رای موافق، ۷۴ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر با این بند از استفساریه مخالفت کردند.

گفتنی است بند اول استفساریه که پیشتر تایید شده بود به تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط می شد، به این شرح بود: اگر فردی تأیید صلاحیت شده باشد و بعد از رأی گیری صحت انتخاباتش تأیید شود،‌آیا پس از تأیید صحت انتخابات، شورای نگهبان در رابطه با صلاحیت این فرد می‌تواند ورود کند؟ کمیسیون شوراها این گونه پاسخ داده است: پس از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در مدت ۲۰ روز و پس از تأیید صلاحیت انتخابات، این شورا نمی‌تواند نظر مجددی در رابطه با صلاحیت آن منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی در رابطه با منتخب به شورای نگهبان رسیده باشد،‌این مدارک در زمان بررسی اعتبارنامه منتخبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.