به گزارش فارس ، غلامحسین شافعی عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد بابیان اینکه در ارتباط باسیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت‌های قانونی توجه داشت، تصریح کرد: ظرفیت‌های قانونی به‌اندازه کافی وجود دارد اما از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده نمی‌شود.

وی ابراز کرد: نقطه عطف اقتصاد مقاومتی می‌تواند افزایش سهم تولید، صادرات و تقویت رقابت‌پذیری باهدف رشد پویا در کشور باشد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: هماهنگی و مقبولیت قابل‌توجهی در اقتصاد مقاومتی بین مسؤولان کشور حاکم و بخش خصوصی ایجادشده و امیدواریم در روش‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی به وحدت برسیم.

شافعی بابیان اینکه مبادله دلار و یورو بین ایران و کره جنوبی رسماً آغاز شده که با توجه به حجم مبادلات ما با خاور دور اقدامی بسیار مؤثر است، از امضای تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین سرمایه و انتقال فناوری در صنعت آبفا بین ایران و کره جنوبی خبر داد.

وی یادآور شد: از سال ۲۰۱۰ تاکنون ایران و کره جنوبی باهدف دور زدن تحریم‌ها یک نظام پرداخت مبتنی بر وون کره جنوبی شکل داده بودند که بر اساس نظام پرداخت جدید دو بانک کره‌ای وری‌بانک و بانک صنعت کره در بانک مرکزی ایران حساب داشته و مبادلات از این طریق بین دو کشور انجام می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، در بخش دیگری از سخنان خود، بابیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که در کشور ما اجرایی می‌شود در هیچ جای دنیا وجود ندارد، تصریح کرد: تعداد زیادی از افرادی که پول زیادی دارند در سایه نشسته و هیچ‌کدام از حقوق دولتی را پرداخت نمی‌کنند، در مقابل افراد کارآفرینی که صاحب واحدهای تولیدی بوده و تمام اقدامات آن‌ها واضح است با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

شافعی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایران به آذربایجان افزود: مذاکرات سه‌جانبه‌ بین ایران، روسیه و آذربایجان انجام‌شده است که زمینه حضور در پیمان اوراسیا برای استفاده از یک تعرفه مشخص و بالا رفتن حجم مبادلات را فراهم می‌سازد.

وی تصریح کرد: در جریان این سفر همچنین توافق‌نامه‌ای بین بانک مرکزی ایران و آذربایجان انجام شد که اقدام قابل‌توجهی است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، در ادامه نرخ تورم‌ در مناطق روستایی را ۸.۳ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: تورم نقطه‌به‌نقطه به نرخ ۶.۶ درصد رسیده که از اقدامات ثمربخش دولت است.

شافعی ابراز کرد: در تاریخ یازدهم مردادماه امسال رتبه ریسک اقتصادی ایران کاهش و از ۷ به ۵ رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.