به گزارش تسنیم، مهران رحیم پور دبیر نخستین جشنواره شکرانه برنج سیاهکل اظهار داشت: برگزاری این برنامه حاصل تلاش و همکاری تمامی مسئولان و تمامی همکاران من بوده است.

با اشاره به ارزش برنج در بین مردان و زنان گیل و دیلم و حرمتی که برای آن قائل هستند، گفت: این جشنواره برای نشان دادن زحمت‌های این بلندقامتان به شیوه برپایی غرفه و برگزاری نمایش‌های آیینی و موسیقی‌های محلی بوده است.

امام جمعه سیاهکل: برنج از قداست خاصی برخوردار است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شکسته دل در این مراسم با تشکر از برگزارکنندگان نخستین جشنواره شکرانه برنج در سیاهکل، گفت: این جشنواره برای ترویج و ترقیب مردم برای کاشت برنج است و به همین جهت بسیار قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: در روایات اسلامی ما آمده که اولین دانه‌ای که از زمین رویید و به پیامبری حضرت محمد(ص) و امامت امیرالمؤمنین امام علی(ع) شهادت داد، دانه برنج بود.

امام جمعه سیاهکل با بیان اینکه برنج از لحاظ دینی و غذایی بسیار مهم است، گفت: برنج از قداست خاصی برخوردار است و در روایات ما آمده که ارزش دارویی نیز دارد.

شکسته دل ضمن تشکر از دبیر جشنواره و همکاران وی برای برپایی این جشنواره خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری این جشن با شکوه، برنج از نظر کمی و کیفی پیشرفت داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید قدر خود و کشت خودشان را بدانند، ابراز کرد: می‌بایست به‌وسیله چنین جشنواره‌هایی، خواص و فواید برنج بیش از گذشته در بین تمامی مردم ایران اطلاع رسانی شود.

فرماندار سیاهکل: آماده استقبال از سرمایه‌گذاران هستم

رضا اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه برنج محصولی استراتژیک است، گفت: امیدوارم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی بتوانیم با آوردن توریسم کشاورزی، نقش خوبی در اشتغالزایی این شهرستان ایفا کنیم.

وی بیان کرد: به‌عنوان فرماندار شهرستان، آماده کمک کردن به همه آنهایی که جهت سرمایه‌گذاری و جهت ساخت هتل به این شهرستان می‌آیند، هستم.

فرماندار سیاهکل تصریح کرد: برنج یک محصول تمام عیار و استراتژیک است و این جشنواره می‌تواند یکی از بهترین مکان‌ها برای تبادل افکار مردم ما باشد.

اسلامی با اشاره به وجود چهار هزار و ۷۰۰ هکتار برنج در سطح شهرستان سیاهکل، گفت: کشاورزان می‌بایست پس از برداشت مرحله اول برنج، برداشت دوم را نیز که راتون نام دارد برداشت کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی فرصت مناسبی است تا بتوان به وسیله آن درآمد خانوارهای گیلانی را افزایش داد و از رفتن جوانان جویای کار به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر جلوگیری کرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل: کشاورزان باید بتوانند محصول خود را با قیمت مناسب عرضه کنند

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره، اظهار داشت: جشنواره شکرانه برنج برای تشکر از خداوند بابت نعمت‌های الهی برگزار شده است.

ذبیح الله نیکفر تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود تا کشاورزان بتوانند محصول خود را با قیمت مناسب عرضه کنند.

نماینده آستانه اشرفیه: گرفتن مالیات ارزش افزوده از کشاورزان خلاف قانون است

محمدحسین قربانی نیز در این مراسم با تشکر از برگزارکنندگان نخستین جشنواره شکرانه برنج درسیاهکل اظهار داشت: برگزاری این جشنواره کار بسیار بزرگی است و من به‌عنوان یک کشاورز زاده و خدمتگذار و کسی که باید حامی حقوق کشاورزان منطقه باشم از برگزاری آن بسیار خوشحال و خرسند هستم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ شاهد واردات بسیار زیاد برنج به کشور بودیم که موجب رنجش کشاورزان شد، گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ تن برنج در کشور تولید می‌شود و نیازمند حدود ۸۰۰ هزار تن واردات برنج به کشور هستیم اما در سال گذشته ۲.۵ میلیون تن برنج وارد کشور شد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با همت و تدبیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی و دوستان ما در مجلس، تعرفه واردات را در یک سطح معقول نگه داشتیم و ثبت سفارش آن را نیز محدود کردیم و با این کار جلوی واردات بی رویه برنج به کشور گرفته شد.

قربانی افزود: از اول تیرماه امسال به دولت تکلیف کردیم تا واردات برنج به کشور محدود شود و هم اکنون برنج قیمت مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی را برای کشاورز مرقون به صرفه کنیم، گفت: دولت باید شرایط را فراهم کند تا کشاورزی به‌صورت صنعتی و مکانیزه انجام شود.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه گرفتن مالیات ارزش افزوده از کشاورزان خلاف قانون است، تأکید کرد: دولت نباید از کشاورزان برنجکار ارزش افزوده دریافت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، صنایع دستی و گردشگری گیلان: باید توریسم کشاورزی را رونق دهیم

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز، از برگزاری چنین جشنواره هایی حمایت کرد و گفت: می بایست با برگزاری این جشنواره‌ها، علاوه بر معرفی گیلان به مردم سایر نقاط کشور، توریسم کشاورزی را نیز رونق بدهیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نخستین جشنواره شکرانه برنج که در این شهرستان برگزار شد، مراسم آیینی و محلی عروس بران، نمایش‌های آیینی از یاوری تا باوری، عروسبران، برم، نارنج زنی، اجرای موسیقی محلی، نهال کاری، تیراندازی، بیجار پس‌خوانی، لافندبازی، نمایشگاه عکس شالیزار و مسابقه آشپزی در این جشنواره اجرا شد.

همچنین از آقایان علی کاظمی و هاشمی که نام آنها بر روی برنج‌های محلی نقش بسته است قدردانی شد.

در بخش دیگری از این جشنواره، به کشاورزان برتر شهرستان سیاهکل و نفرات برتر مسابقه عکاسی و آشپزی هدایایی به رسم یادبود اهداء شد.

برگزاری جشنواره شکرانه برنج+تصاویر

برگزاری جشنواره شکرانه برنج+تصاویر

برگزاری جشنواره شکرانه برنج+تصاویر

برگزاری جشنواره شکرانه برنج+تصاویر

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.