دکتر پژمان علوی نژاد در گفتگو با مهر اظهارکرد: بین عده ای از مردم در جامعه این تصور وجود دارد که طب سنتی و گیاهی و طب مدرن در تضاد و تقابل با هم قرار دارند، در صورتی که طب گیاهی (سنتی) همان طب تجربی پیشینیان و نیاکان ما است که با علوم تجربی و متد تحقیقاتی آن زمان به آن دست پیدا کردند اما چون در گذشته روش های تحقیقاتی با زمان اکنون متفاوت و دسترسی به ابزارهای تحقیقاتی بسیار محدودتر از امروز بوده، طبیعی است که دسترسی به یک یافته علمی که بتواند سودمند باشد، زمان بسیار بیشتری می برد.

وی افزود: به همین دلیل لازم بود مدت های زیادی باید سپری شود که یک کشف یا یک یافته علمی بدست آید و طبیعی است که یک یافته طب سنتی مدت های طولانی پایدار باقی می ماند. این در حالی است که ممکن است امروزه در علم نوین دارویی کشف می شود و ظرف یکی دو سال یک داروی جدید جایگزین آن می شود. ممکن بود یک دارو شاید قرن ها مورد استفاده قرار می گیرد و زمان سپری می شد تا این دارو در سیر راستی آزمایی قرار بگیرد.

فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمامی امام خمینی اهواز گفت: در زمان های گذشته نیز به دلیل محدودیت در منابع تحقیقاتی وجود داشته اما اساسا در علم تجربی شایسته است که تحت راستی آزمایی قرار بگیرد و ضعف و نقات قوت آن و همچنین صحت و صقم این دارو شناسایی شود.

علوی نژاد اضافه کرد: معمولا برای برخی افراد وقتی مقوله ای مشمول گذشت زمان شود، جنبه تقدس پیدا می کند و حتی زیر سوال بردن آن برای این افراد امری غیرممکن به نظر می رسد؛ این در حالی است که این تفکر و تصور با روح پژوهشی و روح علم و دانش منافات دارد. بنابراین اگر نقدی بر داروهای گیاهی و طب سنتی وارد می دانیم به این معنی نیست که در تقابل با آن ها هستیم بلکه با تمام احترام به گذشتگان، می خواهیم در علم نوین تجربی راه آن ها را با متدهای آزمایشگاهی جدید و علمی به روز ادامه دهیم.

وی ادامه داد: معتقدیم که هر یافته علمی ارزش آن را دارد که در بوته نقد قرار بگیرد و نقد داروهای گیاهی به معنی نفی آن ها نیست بلکه به این معنی است که این داروها باید به جا و با علم روز و آگاهانه استفاده شود.

فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی اهواز عنوان کرد: متاسفانه امروزه داروهای گیاهی و سنتی به ابزاری برای عده ای سودجو تبدیل شده که تبلیغات کذب درباره آن ها می شود و این داروها را به مردم که اطلاعات کافی ندارند، عرضه می کنند. باور مردم نیز این گونه شکل گرفته که چون این ماده دارویی منشا گیاهی دارد، هیچ ضرری ندارد. در صورتی که این باور کاملا غلط است.

علوی نژاد افزود: با وجود اینکه سموم محیطی در مواد و داروهای گیاهی نهفته است، مصرف غیرعلمی و خودسرانه داروهای گیاهی خطرناک است. امروزه نیز کاملا ثابت شده است که آفلاتوکسین موجود در آلودگی قارچی گیاهان دارویی می تواند منجر به بروز سرطان کبد شود.

وی بیان کرد: برخی از این گیاهان عوارضی دارند که سودجویان از همان عوارض برای تبلیغ و عرضه به مشتری استفاده می کنند؛ به طور مثال بی اشتهایی و حالت تهوع از عوارض یک ماده گیاهی است، در حقیقت وجود یک ماده شیمیایی در این ماده گیاهی به بدن آسیب می رساند و موجب بروز این عوارض می شود که افراد سودجو از این دارو به عنوان داروی لاغری و کاهش وزن به مشتری عرضه می کنند.

علوی نژاد در پایان گفت: موارد متعددی در این زمینه بوده که فرد داروهای گیاهی استفاده کرده و دچار عوارض و بیماری هایی چون نارسایی ریه، فیبروز ریه، نارسایی کلیه و آسیب های کبدی می شود. گاهی ممکن است عوارض آن در مراحل اولیه مشخص نشوند و با مرور زمان و تداوم در مصرف، ماحصل متابولیسم داروهای گیاهی در کبد انباشته شده و منجر به بروز عوارضی شدید و متاسفانه برگشت ناپذیر در فرد می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.