به گزارش تسنیم به نقل از اکسپرس بر اساس اعلام زلزله‌شناسان در سال جاری تنش میان لایه‌های تحتانی زمین و صفحات تکتونیکی نسبت به قبل افزایش یافته است.

افزایش این تنش‌ها در حال حاضر مناطقی در جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و اروپا را تحت تاثیر قرار داده که زلزله‌ اخیر ایتالیا نمونه‌ای از آنها است.

این مهم احتمال بروز زمین‌لزره‌هایی از این دست را در نقاط دیگری از کره‌زمین محتمل‌تر ساخته و موجب برخی نگرانی‌ها در سطح جهان شده است.

به گفته این زلزله‌شناسان لس‌آنجلس، تهران و استانبول سه کلان‌شهر جهان با بیشترین احتمال وقوع زلزله هستند.

در این میان تهران به دلیل قرار گرفتن در میان سه گسل بزرگ یکی از مراکز زلزله احتمالی است و جمعیت بالای این شهر و عدم رعایت نکات و موارد ایمنی در سیستم شهرسازی آن، میزان آسیب‌پذیری این کلان‌شهر را در برابر زلزله احتمالی بیشتر کرده است.

اکسپرس با اشاره به گفت‌وگوی اخیر «بهرام عکاشه»، زلزله‌شناس و استاد دانشگاه آزاد با رویترز از قول این کارشناس می‌نویسد: طی ۵۰ سال آینده احتمال وقوع زمین‌لرزه با حداقل قدرت ۶ در مقیاس امواج دورنی زمین ریشتر در تهران ۹۰ درصد است و زلزله احتمالی ممکن است ۵۰ سال دیگر یا همین امشب رخ دهد.

استانبول که در قرن بیستم، صد هزار نفر در آن به دلیل وقوع زمین لرزه‌های کوچک و بزرگ جان خود را از دست داده‌اند گزینه دیگر زلزله‌شناسان است.

جمعیت بالای این شهر و زندگی آنها درخانه‌های بدون ایمنی کافی نگران کننده است.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۰ انجام شد، استانبول تا سال ۲۰۳۰ شاهد یک زمین‌لرزه ۷ ریشتری خواهد بود.

«لس‌آنجلس» گزینه بعدی زلزله‌شناسان است؛ شهری که روی گسلی خطرناک به نام«سن آندریاس» (San Andreas) قرار دارد و همین موضوع وقوع زمین‌لرزه را در این شهر محتمل‌تر می‌کند.

بر اساس اعلام مرکز آزمایشات ناسا، وقوع لرزه‌های کوچک در لایه‌های زیرین این شهر موجب افزایش فشار بین این لایه‌ها شده که بخشی از این فشار که از زمین‌لرزه‌های قبلی باقی‌مانده قطعا تا آوریل سال ۲۰۱۸ به وقوع زمین لرزه‌ دیگری در این شهر خواهد انجامید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.