به گزارش ایسنا، غلام‌عباس ارباب‌خالص امروز (۶ شهریور) در نشست خبری در محل نمایندگی شمال و شمال شرق وزارت امور خارجه در مشهد با بیان آخرین وضعیت ایرانیان زندانی در ترکمنستان اظهار کرد: حدود ۳۰۰ ایرانی در ترکمنستان زندانی هستند که امیدواریم با نهایی شدن قرارداد استرداد زندانیان این افراد به زودی آزاد و به ایران منتقل شوند.

وی ادامه داد: از تمام افرادی که به ترکمنستان و دیگر کشورهای خارجی سفر می‌کنند خواهشمندیم قوانین آن کشور را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

ارباب‌خالص با اشاره به مشکلات مرزی به وجود آمده میان ایران و ترکمنستان خاطرنشان کرد: این مسائل طبیعی است و مشکلات مرزی در همه مرزها ایجاد می‌شود.

وی افزود: این مسائل مربوط به توافقات میان گمرک‌های دو کشور است. ما همکاری‌های زیادی با ترکمنستان داریم و این مناسبات در سطوح مختلف وجود دارد؛ نمی‌توان گفت با یک مشکل کوچک مرزی روابط ما با آن کشور دچار مشکل شده است.

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: با این حال سفارت ما در عشق آباد نشست‌ها و مذاکراتی با طرف ترکمن داشته، همچنین تیمی نیز تشکیل شده و مذاکراتی انجام شده است.

ارباب‌خالص گفت: با وجود افزایش سرعت صدور ویزا در مبادی ورودی و مرزها تمامی مسائل امنیتی رعایت شده و تاکنون هیچ گزارشی از ورود افراد تکفیری و تروریست به کشور از طریق مرزهای شمال و شمال شرق کشور نداشته‌ایم.

نماینده شمال و شرق کشور وزارت امور خارجه با اشاره مراسم اربعین و سفر زائرین ایرانی به عراق تصریح کرد: ما تفاهماتی با طرف عراقی در خصوص صدور تعداد بیشتر ویزا داشته‌ایم و برای صدور راحت‌تر ویزا امسال با مدیریت سازمان حج و زیارت ثبت نام از طریق سامانه «سماح» انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به ثبت نام از طریق سامانه امیدواریم امسال اعظام‌ها و مراسم با نظم بیشتری انجام شود و مسلما هرسال که بگذرد تجربه ما هم بیشتر خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.