به گزارش مهر، محمدعلی طهماسبی در حاشیه نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تحریم ها باعث شده کشور در زمینه تامین سموم و کودهای شیمیایی که نهاده‌های اصلی تولید کشاورزی هستند، دچار مشکل شود، اظهار داشت: در حال حاضر تولیدات داخل در حال ساماندهی است و موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی اقدام به بررسی کیفیت و ارائه گواهی ثبت به کودهای شیمیایی می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، از کشاورزان خواست: هر سم و کودی را مورد استفاده قرار ندهند و برای تامین نهاده های مورد نیاز خود به کارشناسان مربوطه آن مراجعه کنند.

طهماسبی با بیان اینکه سموم و کودهای شیمیایی ارتباط مستقیم با سلامت مردم و جامعه دارد، تصریح کرد: کشاورزان باید از جایی کود یا سم خود را تهیه کنند که در صورت بروز حادثه ناگوار بتوانند آن را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه نشست امروز درباره نحوه ایجاد ارتباط با اتحادیه اروپا و تولیدکنندگان برتر سموم دنیا بوده است، گفت: باید امور را در این زمینه به بخش خصوصی بسپاریم و شرایط به گونه ای باشد که واردکنندگان نهاده های باکیفیت وارد کنند و هر کس درباره آنچه که وارد کرده، پاسخگو باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: دولت نیز در این میان باید نقش ناظر را ایفا و شرایط را کنترل کند.

طهماسبی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم در حال حاضر نیز ایران به اتحادیه اروپا در زمینه تامین نهاده ها متصل شده است، اضافه کرد: سمومی که برای محصولات باغبانی از کشورهای اروپایی وارد شد، بسیاری از مشکلات کشور را در این زمینه حل کرد و ما تلاش می کنیم ارتباط بیشتری بین بخش خصوصی ایران، اتحادیه اروپا و تولیدکنندگان برتر دنیا ایجاد شود.

وی ادامه داد: در این صورت می توان امیدوار بود سموم کم خطر با دوره های ماندگاری پایین وارد کشور شود.

تولید ۳.۳ میلیون تن سیب درختی در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی سطح باغات سیب کشور را ۹۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این باغات باید اصلاح شود که در این زمینه اقداماتی را در دستور کار داریم.

طهماسبی با بیان اینکه سه میلیون و ۲۰۰ تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید می شود، گفت: عمده تولید در داخل کشور، مصرف و بخشی از آن صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه ما در کشور ارقام میان‌رس و دیررس سیب را داریم، ادامه داد: ارقام زودرس در کشور ما فعلا وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: در چهار ماهه امسال ۱۵۸ هزار تن سیب از کشور صادر شده که اگر این اتفاق نمی افتاد، بخش زیادی از این محصولات از بین می رفت.

طهماسبی با بیان اینکه باید در زمینه اصلاح باغات و تامین سیب کشور بیشتر کار شود، اضافه کرد: از دیگر اقدامات ما، توسعه کشت انگور، بادام و چند محصول دیگر از جمله گل محمدی و انواع آویشن در اراضی شیب دار کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.