به گزارش ایرنا پس از ماه ها فشار روسیه بر آمریکا برای همکاری در این زمینه، وزیران خارجه دو کشور فهرست گروه های مسلح موسوم به معارض میانه رو پذیرنده و نقض کننده آتش بس را مبادله کردند.


خبرگزاری ایتارتاس روز شنبه به نقل از سخنان دیشب سرگئی لاوروف در پایان دیدار با جان کری در جمع خبرنگاران نوشت: آمریکا و روسیه اطلاعات خود را در باره آتش بس سوریه به عنوان بخشی از گام های لازم برای حل اختلاف ها به صورت متقابل ارائه کردند.
وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو دانسته های خود را مربوط به گروه های تروریستی جبهه النصره و داعش به واشنگتن داد و همزمان فهرست گروه های معارض را که از طریق آمریکا به پیمان آتش بس در سوریه پیوسته اند، تحویل داد.
وی افزود: یکی از موانع موجود اصلی در دستیابی به آتش بس پایدار و فراگیر در بازه زمانی طولانی، جدا نشدن گروه های مسلح از تروریست ها در سوریه بود.


وزیر خارجه روسیه ادامه داد: برخی گروه های معارض که خود را میانه رو می خوانند، وضعیتی را به وجود آورده اند و در چارچوب آن با داعش و جبهه النصره همکاری می کنند که دلیل نقض مکرر آتش بس است و امکان دارد پیمان ترک مخاصمه را به شکست بکشاند، اما براساس نتایج مذاکرات وزیران خارجه (روسیه و آمریکا) در ژنو این مساله حل خواهد شد.


لاوروف همچنین گفت: هفته آینده نیز برخی مسائل دیگر که نیاز به بررسی و ارائه راه حل دارد در مذاکرات کارشناسان دو کشور در ژنو مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم نتایج کار را ارائه کنیم.
وزیر خارجه روسیه افزود: در مذاکرات ژنو موضوع هایی مطرح شد که امکان یافتن راه حل فنی برای توافق های اصولی به دست آمده بود. دستیابی به آتش بس پایدار و جدا کردن معارضان پیوسته به پیمان ترک مخاصمه از تروریست ها از جمله این مسائل است.


وی گفت: همچنین توافق شد، تماس های دوجانبه بین کارشناسان و نظامیان روسیه که در پایگاه حمیمیم سوریه حضور دارند و گروه آمریکا فعال در امان پایتخت اردن، افزایش یابد و همزمان همکاری با طرف های درگیر این مناقشه برای رفع موانع برقراری آتش بس پایدار بیشتر شود.
لاوروف در پایان تاکید کرد: برای حل بحران سوریه همچنین با کشورهای منطقه همکاری لازم صورت خواهد گرفت تا به فراگیری و ثبات هر چه بیشتر در اجرای پیمان ترک مخاصمه برسیم.


روسیه پیش از آغاز مذاکرات ژنو به آمریکا هشدار داده بود تا به تعلل طولانی خود در اجرای تعهد جداسازی گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن از مناطق تحت سلطه تروریست ها در سوریه پایان دهد.
لاوروف اعلام کرد: آمریکا برای انجام وعده خود در سوریه که باید گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن را از تروریست ها تفکیک کند، اقدام نکرده است. آنها ماه ژانویه وعده داده بودند معارضان را از تروریست ها جدا کنند، ولی یا نمی توانند یا نمی خواهند چنین اقدامی انجام دهد و به همین دلیل بهتر است به اقدام های خود توجه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.