به گزارش «تابناک»؛ کنسرت حافظ و شهرام ناظری در شرایطی به میزبانی تفت برگزار شد که اگر شجاعت و ایستادگی دادستانی یزد برای اجرای قانون نبود، احتمالاً این کنسرت نیز لغو می‌شد؛ مسئله مهمی که عملاً ثمره‌اش حاکمیت قانونی بود اما از سوی افکارعمومی مورد توجه قرار نگرفت.


اجراهای زنده موسیقی در سال‌های گذشته در سراسر ایران همواره برگزار شده و اگرچه کنسرت‌های پاپ و راک در مواردی لغو شده اما مشکلی جدی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی در دو دهه اخیر -به استثنای چند سال اخیر- وجود نداشت و نوای اساتید موسیقی اصیل ایران در تمام نقاط ایران شنیده می‌شود.

اکرچه ممکن است در موسیقی پاپ حرکاتی از سوی برخی از حاضران انجام شود که مصادیق اعتراض باشد اما اعتراض به برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی چندان قابل درک نیست. سوای دستگاه‌های موسیقی مرسوم در موسیقیِ سنتی حال حاضر ایران که حکم غنا را ندارد، اشعار مورد استفاده توسط خوانندگان سنتی کشورمان نیز عمدتاً از شاعران کهن نیز فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی و... است که در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می‌شود.

مخاطبان حاضر در کنسرت‌های موسیقی سنتی و کلاسیک نیز در سالن‌های اجرای موسیقی، معمولاً کوچک‌ترین حرکت موزون و صدای خاصی که مصداق مفسده باشد، ندارند، چرا که نفس این اجرا همراه با سکوت حاضران است و اگر حتی دو نفر در حتی چنین کنسرت‌هایی با هم دیالوگ داشته باشند با تذکر اطرافیان مواجه می‌شوند! بنابراین نمی‌توان تصور کرد گروهی که در سکوت کامل نشسته‌اند و به اجرای موسیقی سنتی گوش می‌دهند، مجلس لهو و لعب به راه انداخته باشند.

با این حال، برگزاری کنسرت‌های موسیقی اکنون در حال تبدیل شدن به مسئله‌ای حاشیه‌ای و صرفاً یک نشانه برای برقراری حاکمیت سراسری در کشور است. در واقع برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت موسیقی به نشانه‌ای برای قدرت دولت به عنوان یکی از ارکان حاکمیت برای اعمال قانون تبدیل شده و با عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی که شورای تامین هر استان (متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و امنیتی) با آنها موافقت می‌کند، بحث به چالش کشیدن اجرای قانون به میان می‌آید.

در همین راستا در آخر هفته‌ای که سپری شد، شهرام ناظری به همراه حافظ ناظری در تور کنسرت آلبوم «ناگفته» که یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بومی در جهان شده، به تفتِ یزد سفر کرده بودند و قرار بود ساعت 20 پنجشنبه چهارم شهریورماه به میزبانی سالن قدس شهر تفت برگزار شود. اندکی پیش از برگزاری این کنسرت در شهر بنرهایی نصب شد که حاکی از تدارک برای تجمع اعتراض عده‌ای به برگزاری کنسرت ناظری‌ها در تفتِ یزد بود.

این تجمع در مقابل در ورودی سالن‌ قدس تفت با حضور چندده نفر برگزار شد و منجر به حضور دادستان تفت در محل برگزاری کنسرت شد. طبیعتاً مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان یزد که در محل حضور داشتند، توان مقابله با کنسرت را نداشتند و تعویق زمان برگزاری کنسرت نیز احتمال لغو این مراسم را افزایش داده بود اما در نهایت با ایستادگی مهدی زارعی دادستان تفت این کنسرت موسیقی سنتی برگزار شد.

این اتفاق کم‌سابقه در حواشی اخیر، از اصل برگزاری کنسرت پراهمیت‌تر است، چرا که دیگر مسئله صرفاً برگزاری کنسرت موسیقی نیست، بلکه استقرار و اجرای قانون در سراسر کشور و جلوگیری از اجرا یا عدم اجرای یک قانون واحد در نقاط مختلف کشور و جلوگیری از بخش بخش شدن حاکمیت در کشور است. حرکت دادستان تفت از این جهت بسیار حائز اهمیت و ارزشمد است و باید به پاس ایستادگی‌اش به او خسته نباشید گفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.