به گزارش ایرنا، سرهنگ علی اصغر مهری درباره جریمه خودروهای امدادی اظهار کرد: آئین‌نامه‌ای در این زمینه وجود دارد که به آیین نامه راهور برای چگونگی تردد خودروهای امدادی در حال ماموریت مشهور است.


وی با بیان اینکه بر اساس بند ۱۰۰ ماده یک و مواد ۶۰ و ۱۸۶ آیین نامه پلیس راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۸۴ وسایل امدادی در زمان انجام ماموریت از اعمال قانون یک سری تخلفات استثنا هستند، گفت: منظور از وسایل نقلیه امدادی بر اساس قانون وسایل نقلیه ویژه خدمات انتظامی ترافیکی، وسایل نقلیه پزشکی، وسایل نقلیه آتش نشانی و وسایل نقلیه امداد اضطراری، آب، برق و گاز هستند.

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه این خودروها نیز تنها در زمان انجام ماموریت مشمول این قانون می‌شوند، درباره چگونگی محرز شدن عملیات این خودروها نیز گفت: طبق قانون این خودروها باید در مرتفع‌ترین نقطه خود که قسمت سقف است چراغ گردان همراه با آژیر را نصب کنند و از نظر پلیس تنها آن دسته از خودروهایی در حال ماموریت هستند که یا چراغ گردان‌شان روشن بوده یا آژیرشان روشن باشد یا هر دو عامل روشن باشد، در غیر اینصورت خودرو در گروه خودروهای عادی ارزیابی شده و مطابق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

مهری اضافه کرد: رنگ چراغ‌های گردان و نوع آژیر نیز بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور در تاریخ ۱۱ آذرماه سال ۹۱ مشخص و ابلاغ شده است.

تخلفاتی که برای خودروهای امدادی در حال ماموریت مجاز است

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا درباره تخلفاتی که خودروهای امدادی در حین ماموریت ممکن است مرتکب شده اما جریمه‌ای برایشان در نظر گرفته نمی‌شود به ایسنا گفت: رانندگان این خودروها هنگام انجام ماموریت و تا حدی که اقدام‌شان منجر به بروز تصادف نشود، مجاز به توقف در محل ممنوعه، تجاوز از سرعت مجاز و سبقت از سمت راست، عبور از خط ویژه اتوبوس، عبور از طرف چپ راه و دور زدن در نقاط ممنوعه و عبور از چراغ قرمز و رعایت نکردن علائم دیگر هستند. البته هنگام عبور از چراغ قرمز سرعت این خودروها باید به حداقل برسد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام رانندگان این خودروها نباید منجر به تصادف شود خاطرنشان کرد: در صورتی که این خودروها مرتکب تصادف شوند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد و تفاوتی میان این خودروها و دیگر خودروها در تشخیص علت حادثه وجود نخواهد داشت، بنابراین چنانچه در حین ارتکاب این تخلفات حادثه‌ای رخ دهد راننده وسایل نقلیه امدادی به عنوان مقصر حادثه قلمداد خواهد شد.

مهری گفت: به همین دلیل مسئولان مربوطه باید به رانندگان این خودروها آموزش‌های لازم را داده و از رانندگان حرفه‌ای و مسلط استفاده کنند.

راه ندادن به وسایل امدادی در حین ماموریت تخلف است

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا درباره خودروهایی که هنگام عملیات وسایل نقلیه امدادی مسیر را برای این خودروها باز نمی‌کنند، گفت: این یک موضوع فرهنگی و اخلاقی است و خوشبختانه در کشور ما چنین مواردی کمتر مشاهده می‌شود، اما اگر به هر دلیلی خودرویی به وسایل نقلیه امدادی راه نداده و امکان حرکت سریع را از او سلب کند، مطابق قانون تخلف کرده و در صورت رویت ماموران پلیس جریمه خواهد شد.

مهری با بیان اینکه موارد ذکر شده مربوط به سراسر کشور در تمام راه‌ها اعم از راه‌های شهری، روستایی و بین شهری است، اظهار کرد: البته اگر خودروهای امدادی در حال ماموریت نباشند همانطور که گفتم همچون دیگر خودروها بوده و باید تمامی قوانین را رعایت کنند در غیر اینصورت جریمه خواهند شد.

نحوه ابطال جرایم خودروهای امدادی

وی درباره نحوه ابطال جریمه خودروهای امدادی نیز گفت: تمامی خودروهایی که مطابق ماده ۱۸۶ راهنمایی رانندگی جزو خودروهای امدادی دسته‌بندی شده باشند، اگر چنانچه در حین ماموریت جریمه‌ای برایشان صادر شود، مسئولان مربوط به آن می‌توانند به همراه مستندات موجود به مرکز اجرائیات پلیس راهور در استان‌های مربوطه مراجعه کرده و در این مراکز کمیسیون‌ اجرائیات با حضور کارشناس راهور و قاضی نسبت به بررسی موارد ادعا شده اقدام کرده و درصورتی که حق با طرف مقابل باشد جریمه آنان ابطال خواهد شد.

به گفته معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا در صورتی که دوربین‌های ثبت تخلفات نیز نسبت به اعمال قانون این خودروها اقدام کرده باشند با توجه به آنکه روشن بودن آژیر در تصویر مشخص است، جریمه آنان ابطال خواهد شد.

توصیه پلیس به دارندگان خودروهای امدادی

مهری با اشاره به دارندگان خودروهای امدادی خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های آتش نشانی، پایگاه‌های پلیس و هر سازمانی که دارای خودروی امدادی است، باید جای مناسبی برای پارک خودروهای خود در نظر گرفته و از متوقف کردن این خودروها در مقابل «دَر» یا محل‌های ممنوعه توقف خودداری کنند با توجه به اینکه این خودروها هنگام توقف در حال عملیات محسوب نمی‌شوند، پلیس می‌تواند نسبت به جریمه آنها اقدام کند.

وی با بیان اینکه معیار تشخیص خودروی امدادی برابر ماده ۱۸۶ قانون مشخص است تاکید کرد که نوع پلاک تاثیری در تشخیص خودروی امدادی ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.