به گزارش فارس، عباس کشاورز صبح امروز در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مورد وضعیت کود مورد استفاده در بخش کشاورزی کشور، گفت: کود در وضعیت خوبی قرار دارد و تقریباً گزارشی مبنی بر اینکه مواد غذایی لازم در کود نباشد اصلاً نداریم و فلزات سنگین در کود به شدت کاهش پیدا کرده و انجمن‌ها مراقب عرضه کالای کیفی در بازار هستند.

وی به فعال شدن بخش خصوصی در حوزه نظارت بر کیفیت سم و کود اشاره کرد و گفت: خیلی از مواردی که ما آن را به عنوان مُرّ قانون قبول داریم، به بخش خصوصی واگذار شده است و حتی آزمایشگاه تست سم و کود و یا اقدامات مدیریت آبفا در حوزه بیماری‌ها در دست بخش خصوصی است.

معاون وزیر جهاد در امور زراعت همچنین به وضعیت آفت‌کش‌ها در کشور اشاره کرد و اینکه اکنون وارد مناقشات خیلی پیچیده‌ای در این زمینه شده‌ایم تا حدی که شخص رئیس جمهور هم راجع به کیفیت سموم اظهارنظر کرده‌اند و ما در این مورد چند سیاست جدی را تعقیب می‌کنیم.

کشاورز از تهیه یک سبد متنوع از آفت‌کش‌ها برای گیاهان مهم خبر داد و افزود: این سبد جدید حاوی آفت‌کش‌های دوستدار محیط زیست که کارا و کم‌مصرف هستند می‌باشد.

وی خطاب به سیاست‌گذاران واردات تأکید کرد: مشکل استفاده از سموم و آفت‌کش‌های پرخطر با تعرفه ۲۰ تا ۴۰ درصدی در واردات حل نمی‌شود بلکه واردات آفت‌کش‌های پرخطر باید ممنوع شود.

معاون وزیر جهاد در امور زراعت مُهر تأییدی بر مقررات و قوانین تعریف شده، گفت: ما در این زمینه دچار اشتباه نشده‌ایم بلکه برخورد ما در حوزه عرضه ضعیف است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد برخوردی انجام دهد هر اطلاعاتی که نیاز باشد را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

دریافت گواهی رسمی برای صادرات بذر خبر دیگری بود که معاون وزیر جهاد به آن اشاره کرد و اظهار داشت: با شرکت‌های مهم آلمانی به ویژه شرکت دلگه سال گذشته قراردادی منعقد کرده‌ایم که دریافت گواهی رسمی برای صادرات بذر از جمله آنهاست.

وی برون‌رفت از انحصار را یکی از راه‌های حمایت از مصرف‌کننده و اصلاح استفاده از سموم و کود در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: باید به مصرف‌کننده اجازه انتخاب بدهیم و اندیشه حمایت یک‌طرفه از تولید داخلی را باید اصلاح کنیم، چرا که برخی تولیدات داخلی با آنکه کیفیت خوبی دارند، ولی محصول را ضایع می‌کنند.

کشاورز اظهار امیدواری کرد تا برگزاری نمایشگاه‌های کشاورزی از حالت ویترینی خارج شده و شبیه نمایشگاه‌های روز مزرعه در کشورهای خارجی محصول به ثمر نشسته ارائه شود.

معاون وزیر جهاد در امور زراعت در توضیح بیشتر این موضوع گفت: هر دو سال یکبار در کشورهای اروپایی تمام صاحبان بذر، کود، آفت‌کش و ماشین‌آلات کشاورزی را دعوت می‌کنند و به همه آنها برمبنای درخواست‌شان زمین در دسترس قرار می‌دهند، در نهایت هر کشاورزی محصول خود را کاشته و دستاوردش را با ارائه توضیحات کامل به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.