به گزارش فارس محسن پاک آئین، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از آمادگی این کشور برای از سرگیری عملیات سوآپ نفت خام خبرداده است.

هفته گذشته سید پیروز موسوی در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود قرار است مذاکرات جدی با برخی از کشورهای همسایه از جمله قزاقستان و روسیه و آذربایجان برای از سرگیری عملیات سوآپ در هفته جاری انجام شود که در صورت نهایی شدن سوآپ نفت خام تا اواخر ماه جاری اجرایی خواهد شد.

به گفته مسؤولان شرکت ملی نفت ایران پایانه نکار دارای ظرفیت انتقال روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام حوزه خزر را دارد که با بهره‌برداری از طرح های جدید ظرفیت این پایانه به ۵۰۰ هزار بشکه نیز می رسد.

هم اکنون فرایند تدوین قرار دادهای سوآپ تکمیل شده است به طوری که ظاهرا ایراداتی که این قرارداد در سالهای پیش از توقف داشت برطرف شده تا عملیات سوآپ واقعی نفت خام صورت گیرد و دیگر شاهد خرید و فروش نفت خام میان دو کشور نباشیم.

براساس توافق سوآپ که از سال ١٩٩٧ آغاز شد، ایران نفت خام جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان را در پایانه نفتی شمال دریافت می کرد و معادل حجم آن را از پایانه خلیج فارس به بازارهای جهانی تحویل می داد. این فرایند از سال ٢٠١٠ توسط وزیر وقت نفت تعلیق شد. سوآپ نفت این امکان را هم در اختیار ایران می گذاشت که نفت دریافتی از پایانه شمال را به مناطق شمالی کشور تحویل دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.