به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «تونی اردمان» به کارگردانی مارن آده در شصت‌ و نهمین دورۀ جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

این فیلم اگر چه هیچ‌یک از جوایز اصلی جشنواره کن از جمله نخل طلا را دریافت نکرد، اما با تحسین منتقدان سینمایی روبه‌رو شد. شاید از این روی باشد که فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم «تونی اردمان» را بهترین فیلم سال و برنده جایزه بزرگ فیپرشی نامید تا مارن آده نخستین کارگردان زنی باشد که به این افتخار دست پیدا می‌کند.

آخرین بار که فیلمی از آلمان اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را به خانه برده است، به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد. در سال ۲۰۰۷ درام «زندگی دیگران» به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک که داستان آن در اوج دوران جنگ سرد در آلمان شرقی روی می‌دهد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را برای آلمان به ارمغان آورد.

در حالی‌که معمولاً آلمان به فیلم‌هایی با زمینه‌ای درباره حزب نازی و جنگ سرد برای حضور در اسکار بیشتر بها می‌دهد، این‌بار «تونی اردمان» با داستانی طنز و در عین حال دردناک دربارۀ رابطه یک زن و پدر عجیبش به نمایندگی از این کشور راهی اسکار می‌شود.

مارن آده پس از انتخاب «تونی اردمان» به عنوان نماینده آلمان در اسکار گفت: «خیلی خوشحالم که هئیت انتخاب «تونی اردمان» را به رقابت برای اسکار می‌فرستد و در عین حال مضطربم که بدانم که فیلم در لس‌آنجلس چه عملکردی خواهد داشت.»

در این شکی نیست که منتقدان سینمایی با تصمیم هئیت انتخاب آلمانی کاملاً موافق هستند. نشریه ورایتی در مروری که بر این فیلم داشت، «تونی اردمان» را اینگونه توصیف می‌کند: «یک دستاورد انسانی و فرح‌بخش.» این فیلم ماه گذشته در آلمان اکران شد و چیزی حدود ۴۵۰ هزار نفر را به سالن‌های سینما کشاند. تاکنون امتیاز پخش فیلم در ۱۰۰ بازار مختلف در سراسر جهان به فروش رسیده است. کمپانی سونی امتیاز توزیع فیلم در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین را در اختیار دارد. «تونی اردمان» از ماه دسامبر در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد.

منبع: ورایتی / 25 اوت

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.