به گزارش تسنیم، ابوالفضل رضوی ظهر امروز در نشست هم اندیشی شورای اسلامی روستایی و دهیاران خراسان رضوی که در سالن شهدای استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: توفیق بزرگی نصیب من شد که هم به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوم و هم شما دهیاران که صف اول ارتباط دولت با مردم هستید و مشکلات مردم را می‌شنوید و سنگ صبور آنها هستید را زیارت کنم.

وی با طرح این سوال که عوامل پیشرفت و توسعه هر جامعه و جمع چیست؟ گفت: آیا اگر ثروتمند بودیم و یا کالا و دارایی داشتیم حتماً پیشرفته هستیم و اگر نداشتیم حتماً عقب افتاده هستیم و نمی‌توانیم جلو برویم؟ ایران دومین کشور دارای ذخیره نفتی در جهان است و نفت عنصر محرکه اقتصاد و صنعت دنیا است و از طرفی ایران دومین کشور ذخایر گازی است، از حیث ذخایر و معادن زیر زمینی نیز در ردیف کشور اول دنیا هستیم.

رضوی بیان کرد: یکی از این عوامل که سبب شده کشورها به پیشرفت برسند، نظام برنامه ریزی کشورهاست و برنامه ریزی کوتاه مدت را اصل قرار نمی‌دهند در حالی که نخستین وصیت امام ما شیعیان این است که مسلمانان را به تقوای الهی و نظم در امور توصیه می‌کرده‌اند، رعایت حدود الهی از اصلی ترین ارکان فرهنگی توسعه هر کشوری می‌تواند باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: در دیدار دولت با مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب فرمودند؛ باید به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه جدی شود و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد؛ گفتمان سازی یکی از مهمترین این ظرفیت‌ها است و موانع را باید از سر راه برداشت.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد یک عرصه جنگ است؛ در این عرصه کارزار اگر کسی بتواند به نفع کشور کمک کند جهاد کرده است. سه سرمایه بزرگ را باید مورد توجه قرار دهیم؛ مردم، اعتماد به مردم و امید به مردم و اینها عامل پیروزی و حفظ انقلاب تا به امروز شده است.

رضوی اظهار داشت: روستائیان مهمترین مشکلاتشان بحث اشتغال جوانان و کمی درآمدشان است و باید به این مسئله توجه کنیم. اشتغال کشور، شکوفا و پایدار نخواهد شد مگر از همه سرمایه‌های معنوی و فیزیکی کشور استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۲۸.۶ درصد جمعیت کشور را روستائیان تشکیل می‌دهند. بیش از ۷۰ درصد زمین‌های قابل کشت و بهره برداری در اختیار روستائیان و عشایر است و اگر این یک سوم جمعیت کشور فعال نباشند و حضور اثرگذار نداشته باشند و ۷۰ درصد بلا استفاده باشد غیر ممکن است که نرخ رشد اقتصادی که در برنامه ششم توسعه باید به ۸ برسد اتفاق بیفتد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: زمانی نرخ اشتغال و اقتصاد به ۸ می‌رسد که مردم روستا به جای حاشیه نشینی تولید کننده در روستا باشند، زمانی این اتفاق می‌افتد که برنامه ریزی کافی برای به بازار رساندن محصولاتشان داشته باشیم.

رضوی افزود: در سال ۹۲، دولت برای تامین نان مردم نزدیک به ۶ میلیون تن گندم وارد کرد، در سال ۹۱ نرخ رشد اقتصادی کشور منفی ۶.۸ درصد بود؛ در سال ۹۲ نرخ تورم کشوری ۳۵ درصد بود. امسال بالای ۱۱ میلیون تن گندم از تولید داخلی خرید شد.

وی گفت: توجه به تولید داخلی از دیدگاه‌های مهم رهبری است؛ اگر می‌گوئید گندم کیلویی ۸۰۰ تومان از خارج وارد می‌کنیم و ارزان‌تر است مگر همزمان که سفارش می‌دهیم نباید دو ماه قبل مبلغ آن را واریز کرده باشیم؟ غذای همه مردم کشور را روستائیان تامین می‌کنند که سبب افتخار است برای دولت تدبیر و امید و این معنای اقتصاد مقاومتی و امید دادن به زندگی است.

رضوی عنوان کرد: نرخ رشد اقتصادی منفی ۶.۸ را به ۴.۴ دهم درصد رسید، امروز نرخ تورم از ۳۵درصد به تک رقمی رسیده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اذعان کرد: دولت قبل معتقد است به مردم ماهی ۲۵۰ هزار تومان یارانه می‌داده است، ۲۵۰ هزار تومان با جمعیت ۸۰ میلیون کشور می‌شود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان و بودجه کل کشور امسال ۲۱۵ هزار میلیارد تومان است معلوم نیست از کجا باید به مردم این یارانه را پرداخت کرد؟

وی تصریح کرد: اعتقاد کار جمعی داریم و توسعه زمانی پایدار و مستمر است و جریان دارد که مردم همه دست در دست هم باشند، چند نوع برای روستاها خدمت در نظر گرفته‌ایم، افرادی که در روستاها سرمایه گذاری کنند تا ۲۵ خانوار به آنها وام تک رقمی بین ۵ تا ۹درصد می‌دهیم و پروژه باید به دستگاه اجرایی جهاد کشاورزی، صنایع دستی و صنعت و معدن و تجارت برسد و تایید شود و در نهایت توسط بانک سینا، کشاورزی، پست بانک یا صندوق کار آفرینی وام پرداخت می‌شود.

رضوی افزود: برای فعالیت دانش بنیان در روستا افراد می‌توانند ۱۵ درصد آورده بیاورند و وام با کارمزد سه درصد دریافت کنند و نوع سوم، خود اشتغالی است که ۲۰ میلیون است و نوع چهارم، طرح‌های مشارکتی است که ساکنان، مهاجران و شهرنشینان علاقه مند می‌توانند در قالب تعاونی یا سهامی خاص وام دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ۲۵ خانوار عضو تعاونی شدند تا سقف ۷۵۰ میلیون تومان وام می‌دهیم به این صورت که ۴۰ درصد آورده خود آنها و مابقی وام دولت است و اگر ۹۹ خانوار شدند یک میلیارد تومان وام به آنها تعلق می‌گیرد و این وام به میزان خانوار و آورده افزایش پیدا می‌کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت: کارمزد وام برای روستاهای مرزی در شرکت‌های مشارکتی صفر درصد و برای دیگر روستاها کارمزد سه درصد است.

وی افزود: با سپاه تفاهمنامه‌ای را برای اعطای وام به روستاهای ۷ استان مرزی کشور امضا کرده‌ایم و بنیاد مستضعفان نیز برای هر استان ۲۰ میلیارد تومان با سود سه درصد در نظر گرفته است.

رضوی با اشاره به اینکه چرا شوراها حق الجلسه دریافت می‌کنند اما دهیارها به عنوان منتخب شوراها مبلغی دریافت نمی‌کنند گفت: چرا سازمان عمران روستاها مانند سازمان عمران شهری کارها را به دهیاری واگذار نمی‌کند؟ به نظر من قانون باید حل و فصل شود، متاسفانه بی عدالتی در روستاها بسیار زیاد است، باید دهیاری‌ها تقویت شوند. چرا دهیاران به عنوان مادر توسعه آینده روستاها باید از جیب خود هزینه کنند؟

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: به بازار رساندن محصولات کار سختی نیست سه هزار میلیارد تومان بازار لباس ایران است که از طریق دیگر کشورها وارد می‌شود و صنایع دستی هند و چین بزرگترین صنایع ما را تشکیل می‌دهند و باید به این موضوع توجه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.