به گزارش فارس، بهمن نامورمطلق ظهر امروز در مراسم جشن روز جهانی شدن لاله‎جین با بیان اینکه امروز لاله‌جین جشنی را می‌گیرد که خیلی‎ها آرزوی آن را دارند، اظهار کرد: مردم ما استحقاق جشن و زیبایی و آرامش را دارند و این جشن‌ها موجب انگیزه، خودباوری و پویایی می‎شود.

وی تصریح کرد: لاله‎جین این عنوان را راحت به دست نیاورده بلکه زحمات نسل‎های متمادی بوده که این شهر را شهره کرده است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه وجود هنرمندان اصیل و خاک خدادادی برای این منطقه عامل این مهمی شده است، گفت: لاله‎جین کوچکترین شهر جهانی است اما شهر کوچک بزرگی است که ثابت کرد می‌تواند در کنار شهرهایی چون مشهد، اصفهان، تبریز و بسیاری دیگر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لاله‌جین نشان داد شایستگی به بزرگی نیست بلکه به کیفیت و اصالت است؛ مردم لاله‌جین با گل زیبایی می‌آفرینند، افزود: این هنرمندان با خاک و دستان خیال‌پرداز خود شکوه خلق می‌کنند.

نامورمطلق با بیان اینکه پنج درصد از صادرات کشور به این شهر تعلق دارد، گفت: صادرکننده برتر صنایع دستی کشور نیز آقای بشیری از شهر لاله‌جین است.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه ۲۰ خردادماه امسال استان همدان عنوان چهارم را کسب کرد و در بازارچه‌های نوروزی نیز رتبه هفتم را کسب کرد.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه لاله‌جین شهر تخصصی و تک‎محصولی است، اظهار کرد: می‌خواهیم این الگو را تکثیر دهیم و سفال لاله‌جین را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه لاله‎جین نماد اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: این شهر اشتغالزا بوده به طوری که حتی با مهاجرت معکوس مواجه است.

نامورمطلق با بیان اینکه جهانی شدن رخدادی سترگ و باعث دگردیسی است، گفت: نام گردانی، ماهیت گردانی و پیکره گردانی می‌تواند در لاله‌جین باشد اما انتظار این است که لاله‌جین ماهیت گردانی را تجربه کند.

وی با تاکید بر اینکه رخدادهای ناب، تاریخ را می‌سازند، گفت: سرشک این شهر باید دگرگون شود و اگر نگرش‌های زیبایی‌شناختی و زیرساخت‌ها را بهبود نبخشیم این شهر به هدف خود نرسیده است.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه همدان دو الگوی مناسب چون ابن سینا و باباطاهر دارد، تصریح کرد: لاله‌جین می‌تواند با بهره‎گیری از حکمت سینوی بوعلی سینا و سبک باباطاهر به سفال عمق و اصالت بخشد و این اصالت در کتیبه‎های سفال تجلی یابد.

وی با تاکید بر اینکه باید لاله‎جین با همدان و ابن سینا و باباطاهر پیوند بخورد، گفت: سفال با این طرح‌هاست که می‎تواند دگردیسی داشته باشد.

نامورمطلق خاطرنشان کرد: بزرگترین هدف شهرهای جهانی رسیدن به بازارهای جهانی است و سفال لاله‎جین باید به باورهای عمیق و زیبایی‌شناسی و جهانی شدن موقعیت تازه را میسر سازد.

وی به برنامه فرموله کردن خاک سفال اشاره کرد و گفت: طرحی داریم که بخشی از کوره‎ها به سمت فرموله کردن خاک و همنواختی و کیفی‎سازی و یکنواخت کردن کارها و مقاوم کردن تولیدات سفال رود که این طرح در حال آماده‎سازی است.

معاون صنایع دستی کشور از کمک به کارگاه لعاب‎سازی خبر داد و بیان کرد: اگر شرکتی تقاضا کند ما کمک می‏‎کنیم و برای راه‎اندازی کارگاه‎های کوچک و اصیل تسهیلات داده می شود تا کارگاه‎های کوچک حفظ شود.

وی به فراهم اوردن شرایط هم‎نشینی رشته‎های استان اشاره کرد و گفت: می‎توان با حصیر، منبت و ... سفال را همراه کرد و کارهایی چون سرامیک چرم و سرامیک حصیر ایجاد کرد.

نامورمطلق یادآور شد: باید تمام طراحی‌های اصیل سفال لاله‌جین در بانک اطلاعاتی جمع و احیا شود، از سوی دیگر باید مرکز علمی کاربردی این شهر نیز برای آموزش بیشتر تقویت شوند.

وی با اعلام اینکه اگر کار موزه سفال تمام شود ما نیز کمک می‎کنیم تا به موزه جهانی سفال تبدیل شود، گفت: به دنبال برگزاری نمایشگاه و فروش سفال ایرانی هستیم که نخستین دوره این نمایشگاه را در لاله‎جین خواهیم داشت.

معاون صنایع دستی کشور به راه‎اندازی بوستان تفریحی گردشگری در لاله‎جین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه لاله‎جین از این پس مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفته شهر صنایع دستی گردشگر نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه راه‎اندازی کمیته صادرکنندگان نیز مهم است، افزود: این کمیته در این شهر تشکیل شده که به بهبود صادرات کمک خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.