به گزارش فارس، جمشید انصاری ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان یک اظهار داشت: بر اساس درخواستی که از رئیس جمهور داشتیم و بر اساس موافقت وی استان زنجان به عنوان یکی از قطب‌های برق، الکترونیک و آی.تی کشور تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان زنجان قطب صنعت برق کشور شده است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم در دو حوزه الکترونیک و آی.تی نیز قابلیت‌های خوب و قابل توجهی را به دست بیاوریم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر اینکه استان زنجان در تولید برق جایگاه ویژه‎ای دارد و ایجاد نیروگاه‌های جدید صرفا به منظور مصرف استان نیست، اضافه کرد: بخشی از برق مورد نیاز شبکه سراسری را در استان زنجان تامین می‎کنیم.

وی با بیان اینکه استان زنجان به نوعی تنظیم کننده بخشی از مصرف برق در کشور محسوب می‎شود، ادامه داد: باید ۵ هزار مگاوات برق توسط برق منطقه‌ای زنجان تولید شود که از این میزان ۲ هزار مگاوات آن به نقاط مختلف کشور داده می‎شود.

انصاری با اشاره به تصویب احداث چهار نیروگاه در استان زنجان اذعان کرد: سه مورد از نیروگاه‌ها به دلایل مختلفی موفق به آغاز عملیات اجرایی خود نشده بودند.

این مسؤول با بیان اینکه نیروگاه زنجان ۲ عملیات اجرایی خود را در سال ۹۳ آغاز کرده است، تصریح کرد: توربین‌های کلاس F نیروگاه شماره ۲ نیز خریداری شده و در حال حمل به کشور است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان یک نیز جزء تفاهمات کشور ایران و چین در سفر رئیس جمهور چین به کشور قرار گرفته بود، اضافه کرد: این پروژه قرار بود از منابع فاینانس چینی احداث شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان در نوع خود در کشور یک اقدام بدیع است، خاطر نشان کرد: حداکثر ۱۸ ماه بعد فاز اول نیروگاه وارد مدار شده و بعد از دو سال فاز بعدی وارد مدار شده و ۳۲۵ مگاوات برق تامین خواهد کرد.

انصاری با بیان اینکه با راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان یک میزان تولید برق این نیروگاه به ۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‎کند، اظهار کرد: امیدوار هستیم تا پایان بهار سال ۹۷ همه بخش‌های نیروگاه‌های زنجان یک و ۲ وارد شبکه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه استان زنجان یکی از سه استان کشور است که سرمایه‎گذاران چینی حضور خود را در آن بسیار جدی گرفته‌اند، افزود: برای منطقه ویژه اقتصادی استان زنجان که باید یک سازمان مجری به عنوان نخستین منطقه ویژه سرمایه‌گذاری خارجی تعیین شود در این راستا مقرر شده سازمان مسؤول این منطقه را به شرکت‌های چینی واگذار کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه شرکت راه ابریشم سازمان مسؤول منطقه ویژه اقتصادی استان زنجان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این خود سبب افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‎شود.

وی اظهار کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته سرمایه‎گذاری ۱۷۰ میلیون یورویی برای راه‌اندازی اولیه منطقه ویژه اقتصادی استان زنجان توسط شرکت‌های چینی تعهد شده که عمده این سرمایه‎گذاری‌ها در صنایع سنگین برق خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.