به گزارش ایسنا، مجله اشپیگل گزارش داد، ارتش آلمان در حال ارزیابی این مساله است که آیا می‌تواند هواپیماهای جنگی و هواپیماهای سوخت‌گیری مورد استفاده در کمپین هوایی ائتلاف ضد داعش را به کشور دیگری مثل اردن و یا قبرس منتقل کند یا خیر.

در این گزارش با استناد به منابع نامعلومی در ارتش آلمان گفته شده است که چنین اقداماتی پروازهای شناسایی را برای حداقل دو ماه متوقف می‌کند.

وزارت دفاع آلمان هنوز درباره طرح‌هایش اظهارنظری نکرده است. اشپیگل به نقل از یکی از سخنگویان وزارت دفاع آلمان نوشت: دوست‌ داریم که این عملیات را از ترکیه ادامه دهیم اما جایگزین‌هایی به جای پایگاه اینجرلیک ترکیه داریم.

سوسیال دموکرات‌ها به عنوان شریک کوچکتر دولت ائتلافی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید دارند که آلمان باید هواپیما و نیروهایش را از این پایگاه خارج کند چرا که آنکارا اجازه بازدید به قانونگذاران آلمانی را نمی‌دهد. سخنگوی این حزب در پارلمان آلمان گفت: دولت آلمان باید فورا پایگاه‌های دیگری برای سربازان آلمانی بیابد.

ترکیه از قطعنامه پارلمان آلمان در ژوئن که حوادث سال ۱۹۱۵ به دست ترکان عثمانی را "نسل‌کشی" خواند، خشمگین است و به قانونگذاران آلمانی اجازه دسترسی به این پایگاه را نمی‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.