به گزارش ایرنا، وی این مطلب را در گفت و گو با شبکه خبری «ان.تی.وی» عنوان کرد.
او گفت: ترکیه پیش از شروع عملیات روز گذشته به اطلاع روسیه و آمریکا رساند که (به اصطلاح) ارتش آزاد سوریه عملیات را شروع کرده و ترکیه نیز حمایت خواهد کرد. سپس به ایران نیز در این زمینه اطلاعات داده شد. تماس مستقیمی با دولت سوریه نداشتیم.
او در عین حال با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم دولت سوریه را نادیده بگیریم، مدعی شد اما بشار اسد در آینده سوریه نمی تواند جایی داشته باشد.
فکری ایشیک گفت: شهر جرابلس روز گذشته تحت کنترل درآمده و امروز عملیات پاکسازی انجام می شود. گفته می شود داعش پیش از ترک شهر، مین گذاری کرده است.
وزیر دفاع ترکیه با هشدار به پ.ی.د ( حزب دمکراتیک سوریه) گفت: ما به داعش و پ.ی.د توصیه می کنیم بدون درگیری با نیروهای ترکیه عقب نشینی کنند. پ.ی.د اگر عاقل باشد باید هشدارهای صریح و روشن ترکیه را گوش کرده و به شرق فرات عقب نشینی کند.
در همین حال رسانه های ترکیه از منطقه گزارش می دهند که نیروهای پ.ی.د از منبج در حال عقب نشینی هستند. منبج در غرب رود فرات قرار دارد و با خروج داعش از این منطقه نیروهای پ.ی.د وارد منبج شده و کنترل را به دست گرفته اند.
فکری ایشیک با اشاره به اینکه عملیات سپر فرات ساعت چهار بامداد روز گذشته شروع شده و طبق برنامه پیش می رود، گفت: قرار است جرابلس و اطراف آن از عناصر داعش پاکسازی شود. جرابلس امروز به کلی تحت کنترل در آمده است. ما از (به اصطلاح) ارتش آزاد سوریه حمایت می کنیم.
او در خصوص اینکه عملیات کی تمام خواهد شد؟، گفت: هدف پاکسازی کامل داعش از منطقه است. دومین هدف حفظ کنترل منطقه برای جلوگیری از استقرار پ.ی.د/ی.پ.گ در خلاء ایجاد شده است. تا زمانیکه ارتش آزاد سوریه بتواند کنترل را تامین کند، ترکیه به حمایت های خود ادامه خواهد داد. او در همین حال بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت: این برای ترکیه اصل تغییر ناپذیر است.
وی با یادآوری اینکه یک هفته پیش در خصوص عقب نشینی پ.ی.د به شرق فرات ظرف ۱۵ روز با آمریکا به توافق رسیده بودند، گفت: یک هفته گذشت و باید در مدت باقی مانده عقب نشینی کنند.
ترکیه می خواهد مانع از شکل گیری کریدور کرد(-های جدایی طلب) در شمال سوریه شود و این را خط قرمزی جدی برای خود اعلام کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.