به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حج و زیارت،مدیران نهاد های قرآنی امروز(پنجشنبه) در دیدار با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی آیین های تدارک دیده شده برای بزرگداشت سالگرد شهادت قاریان قرآنی فاجعه منا را تشریح کردند.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر دراین دیداربا گرامیداشت یاد شهیدان فاجعه منا بویژه شهدای جامعه قرآنی اظهار داشت: مظلومیت این عزیزان از ذهن ها و خاطره ها نخواهد رفت.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی اقدامات صورت گرفته دربخش های مختلف برای کاهش آلام خانواده های شهدای منا را برشمرد و افزود: شهدای عزیز فاجعه منا در بهترین حالت به دیدار معبود شتافته و به شهادت رسیدند.
وی با اشاره به اینکه کارشناسایی و تفحص جنازه ها در عربستان را بسیارسخت و دشوار بود از برخی اظهارنظرها و انتشار اطلاعات نادرست درخصوص وضعیت پیکرها انتقاد وابراز تاسف کرد.
قاضی عسکرافزود: مسایل حقوقی این فاجعه را درنشست با حقوقدانان داخل و خارج از کشور پیگیری کرده ایم و درمرحله نخست تلاش می کنیم درمذاکره با سعودی ها موضوع پرداخت دیه به خانواده های شهدا حل شود.
وی افزود: پیگیری مسایل حقوقی و دفاع ازحقوق شهروندی از وظایف وزارت امور خارجه است و اگر راهی درمحاکم بین المللی باز شود از طریق مسئولان ذی ربط دنبال خواهد شد.
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه درمستند سازی فاجعه منا اظهارات و مشاهدات حجاج ایرانی وغیرایرانی به یکدیگر نزدیک است و همخوانی دارد، گفت: مستندات گردآوری شده با هدف جلوگیری از تحریف در ارائه اطلاعات می باشد و از تائید مطالب ما درخصوص این فاجعه حکایت دارد البته در صورتی که عربستان فیلم های این فاجعه را دراختیارما قرار دهد نکات بیشتری روشن خواهد شد.
قاضی عسکر در ادامه به برنامه های تدارک دیده شده در داخل و خارج از کشور برای گرامیداشت سالگرد شهدای منا اشاره و تاکید کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری فاجعه منا باید زنده نگاه داشته شود و فراموش نگردد.
وی افزود: بی کفایتی، قصور و سوء مدیریت سعودیها ازعوامل بروز فاجعه منا بود و تعبیر آیت الله جودی آملی مبنی برقتل شبه عمد تعبیر درستی است چرا که سعودیها می توانستند تعداد زیادی از شهدا را نجات دهند ولی قصور داشتند.
درابتدای این دیدارسید علی سرابی قائم مقام شواری عالی قرآن از فعالیت های صورت گرفته توسط جامعه قرآنی کشور برای معرفی چهره های شهدای قرآنی فاجعه منا و پیگیری مسایل و مطالبات خانواده این عزیزان گزارشی ارائه کرد و در ادامه رحیم قربانی رئیس دارالقرآن بسیج کشوربرنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قرآنی در نخستین سالگرد شهادتشان را برشمرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.