به گزارش مهر، علی جنتی بعدازظهر پنجشنبه در جلسه با فعالان قرآنی و فرهنگی هنری استان اردبیل تصریح کرد: هر چند در وضعیت فعلی قانون حمایت مالکیت معنوی را داریم با این وجود این قانون نواقصی داشت.

وی افزود: دفتر حقوقی وزارت ارشاد نسبت به بررسی این قانون اقدام کرده و دستاورد بررسی ها به مجلس ارائه شده است.

وزیر ارشاد تاکید کرد: در این قانون حتی زمینه های جدید رسانه ای از جمله رسانه های دیجیتال و فضای مجازی لحاظ شده تا بسیاری از مشکلات آنها در سایه این قوانین حل و فصل شود.

جنتی با تاکید بر اقدامات دولت در توسعه فرهنگ کشور اضافه کرد: از جمله اقدامات آشتی اصحاب قلم و هنر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: در حوزه کتاب تعداد قابل توجهی از توقیفات مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده کردیم بخش عمده ای از آنها با اصلاح جزیی می تواند به چاپ برسد.

جنتی با تاکید به حل و فصل مشکلات این گروه از تولیدات اضافه کرد: علاوه بر این برجسته ترین شخصیت های فرهنگی به عنوان هیات نظارت بر کتاب معرفی شده اند تا در حوزه کتاب کودک و بزرگسال به بررسی کتب بپردازند.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید فضایی باز شده تا افرادی که حرفی برای گفتن دارند کتب خود را منتشر کنند؛ با این وجود برخی رمان های مبتذل وجود دارد که وزارت ارشاد هیچ گاه مجوزی برای چاپ آنها صادر نخواهد کرد.

درآمد ۶۰۰ میلیارد ریالی سینماها

وزیر ارشاد در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای حل مشکلات سینماداران اضافه کرد: بنده از بدو ورود در وزارت ارشاد با سه گروه سینمایی نشست داشتم که هر سه از وضعیت سینمایی کشور گله مند بودند.

وی افزود: به طوری که سینماداران به دنبال تغییر کاربری بوده اند و بسیاری از سینماگران حاض نبودند فعالیت خود را ادامه دهند.

جنتی به بازگشایی مجدد خانه سینما اشاره کرد و افزود: با روی کار آمدن کارگردان های مجرب امروز به دوران شکوفایی سینما رسیدیم.

وی افزود: برخی فیلم ها به درآمد میلیاردی رسیده از جمله به عنوان مثال من سالوادور نیستم درآمد ۱۷ میلیارد تومانی را کسب کرده است، در حالی که هزینه کرد فیلم هایی از این دست متجاوز از ۳۰ میلیارد ریال نیست.

به گفته وزیر ارشاد در سه ماهه نخست سال جاری ۸ میلیون نفر در ایران به سینما رفته اند و درآمد سینماها در این ایام ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است؛ به طوری که در ۱۳ روز عید برخی سینماها فعالیت شبانه روزی داشتند.

جنتی از استقبال برخی مجتمع ها برای احداث سالن سینما یاد کرد و افزود: علاوه بر این وزارت ارشاد در حوزه هنرهای تجسمی نیز اقدامات شایان توجهی دارد که از آن جمله حراج آثار هنری به قیمت های قابل توجه است.

وی متذکر شد: روند فعلی باید در تئاتر و موسیقی نیز دنبال شود و زمینه ای فراهم کرد تا گروه های موسیقی جهت اجرا به خارج از کشور بروند.

وزیر ارشاد معتقد است برای مقابله با این ایران هراسی لازم است از دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم.

وی افزود: حضور گروه های موسیقی در کشورهای دیگر علاوه بر انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی و مقابله با ایران هراسی می تواند گروه ها را به درآمدهای قابل توجه برساند.

کاهش ۳۰ مورد از مجوزهای آموزشگاه های فرهنگی

وزیر ارشاد در خصوص فعالیت کانون های مساجد افزود: کانون های مساجد کشور از ۱۶ هزار مورد به ۲۲ هزار مورد افزایش یافته است.

جنتی تاکید کرد: پس از این سیاست وزارت ارشاد به جای توسعه کمی تجهیز کانون های مساجد خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ موسسه چندمنظوره از جمله اقدامات حمایتی این وزارتخانه را کاهش تعداد مجوزهای لازم برای آغاز به کار آموزشگاه های فرهنگی و هنری عنوان کرد.

وزیر اشاد گفت: در حال حاضر ۲۰ الی ۳۰ مورد از مجوزها را کاهش دادیم و به عنوان مثال فرآیند صدور مجوز یک آموزشگاه موسیقی یا تئاتر از یک و نیم تا دو سال به ۱۵ تا ۶۰ روز کاهش یافته است.

وی افزود: این بازه زمانی نیزبرای در اختیار داشتن استعلامات است و اگر تا دو ماه پاسخ استعلام دریافت نشود وزارت ارشاد مجوز خود را صادر می کند.

به گفته جنتی بازه زمانی صدور مجوز چاپ کتاب نیز به ۲۲ روز کاهش یافته است و حتی وضعیت انتشاراتی که در طول فعالیت خود مشکلی نداشته اند بررسی می شوند تا امور ممیزی را انجام بدهند.

وزیر ارشاد با اذعان به فعالیت دو هزار موسسه قرانی در کشور تاکید کرد: اعتبارات فعالیت های قرانی اندک است و انتظار ما تخصیص مناسب اعتبارات است.

وی متذکر شد: به غیر از اعتبارات وزارت ارشاد سال گذشته ۲ هزار میلیارد ریال برای بخش قرانی پیش بینی شده بود که در اختیار دبیرخانه شورای فرهنگی است که متاسفانه سال گذشته ریالی تخصیص نداشت.

بنیاد فرهنگ و هنر در اردبیل دایر شود

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به سبقه فرهنگی و تاریخی استان اردبیل اضافه کرد: اردبیل از استان های با پیشنینه تاریخی و فرهنگی بسیار قدیمی و این شهر سه هزار قبل در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود.

جنتی با اذعان به اینکه آثاری در این استان به شش قرن قبل از میلاد برمی گردد اضافه کرد: شخصیت های ارزنده از جمله شیخ صفی الدین اردبیلی از سرآمدان مفاخر اسلام و عرفان هستند.

وی افزود: امید می رود تا سال آینده روزی به نام روز اردبیل در تقویم ملی ثبت شود تا این اتفاق بتواند گوشه ای از پتانسیل های هنری و فرهنگی این استان را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه در این استان حتی سابقه فعالیت رسانه ای نیز به سال ۱۳۲۶ قمری بازمی گردد اضافه کرد: روزنامه های برگ سبز و جودت اولین روزنامه هایی است که در این استان منتشر می شده است.

وزیر ارشاد از جمله اقدامات این وزارتخانه را شکل دهی به بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان در تبریز برشمرد و افزود:با این وجود استان های آذری صرفا آذربایجان شرقی نیست و اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان جزو استان های آذری زبان محسوب می شود.

به گفته وزیر ارشاد ضروری است بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان در استان اردبیل فعال و از فعالیت های آن به منظور معرفی چهره فرهنگی استان استفاده شود.

اعتبارات فرهنگی پراکنده است

وزیر ارشاد در خصوص برگزاری جشنواره های ملی در استان ها افزود: به منظور برگزاری جشنواره ها مزیت نسبی هر استان در فرهنگ و هنر بررسی می شود.

وی افزود:دلایل تعطیلی جشنواره موسیقی آیینی در اردبیل نیز نیازمند بررسی است و در عین حال برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در استان ها پروژه های بالای ۸۰ درصد در اولویت تکمیل است اضافه کرد: در عین حال به دلیل محدودیت های اعتباری پروژه ها با ۲۰ درصد قیمت اصلی جهت تکمیل به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی اولویت پروژه های فرهنگی در اردبیل را تکمیل مجتمع فرهنگی هنری دانست و افزود: متاسفانه اعتبارات فرهنگی پراکنده است،

به گفته جنتی سال گذشته ۷۱ هزار میلیارد ریال اعتبار فرهنگی در بودجه کشور مصوب شده بود اما تنها ۱۰ هزار میلیارد ریال آن به وزارت ارشاد ارائه شد و مابقی در سایر حوزه ها از جمله صدا و سیما و موسسات فرهنگی و تحقیقاتی هزینه شد.

وی همچنین به ضرورت خبرنگاران و روزنامه نگاران تاکید کرد و گفت با وجود اینکه دانشکده های خبر در برخی استان ها دایر شده است در کیفیت اخبار با مشکل مواجه هستیم و لازم است این نقیصه در جامعه روزنامه نگاری رفع شود.

جنتی در خصوص بیمه هنرمندان نیز افزود: این بیمه نیازمند لایحه از سوی دولت نیست و فقط کافی است اعتبار آن تامین شود تا اجرایی کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.