به گزارش مهر، سیدعباس عراقچی ظهر پنجشنبه در همایش تشریح دستاوردهای برجام و رونمایی از ۸۰ پروژه آموزش و پرورش خراسان رضوی در مشهد با اشاره به دو بعد مهم برجام اظهار کرد: برجام دارای دو بعد تحریم ها و مسائل هسته ای است، هدف اول ما در مذاکرات در رابطه با برنامه هسته ای کشور بود و به دنبال تثبیت حق خودمان برای برخورداری از انرژی هسته ای بودیم.

وی ادامه داد: مردم بحران هسته ای را کاملا حس کردند و با آن درگیر بودند و همه ما بارها این شعار را فریاد کشیدیم که انرژی هسته ای حق مسلم ماست.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به تحمل تحریم ها، فشارها و تهدیدهای دشمنان خارجی گفت: مردم ما در برابر این تهدیدها مقاومت کردند تا بتوانیم به این حق مسلم برسیم و تاکید کنیم که ما از حقی برخوردار هستیم و حاضر نیستیم از آن دست بکشیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: حرف ما این بود که ما باید به این حق مسلم خود دست پیدا کنیم چه به آن نیاز داشته باشیم و چه نیاز نداشته باشیم و نمی خواهیم کسی در دنیا به ما دیکته کند که چه کارهایی را باید انجام دهیم یا انجام ندهیم.

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل از نگرانی های خود درباره برنامه هسته ای ایران سخن می گفت، افزود: ما تاکید داشتیم که اگر طرف غربی و آمریکا نگرانی دارند بیایند و نگرانی خود را رفع کنند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام، انرژی هسته ای ما را تثبیت کرد گفت: سیاست آمریکا در طول این سال ها این بود که غنی سازی ایران باید صفر باشد و خود اوباما نیز علنا در این باره مصاحبه کرد.

عراقچی ادامه داد: در آن زمان شورای امنیت ۶ قطعنامه را ذیل فصل ۷ صادر کرد و این قطعنامه ها برای همه کشورها الزام آور بود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: این ۶ قطعنامه تاکید داشت که ایران باید بلادرنگ غنی سازی خود را متوف کند، آب سنگین اراک و فردو را تعطیل و همچنین پروتکل الحاقی را اجرا کند، این قطعنامه ها همچنین تمام کشورهای دنیا را مکلف کرده بود که هیچ نوع همکاری هسته ای با ایران نداشته باشند.

عراقچی با بیان اینکه از نظر شورای امنیت برنامه هسته ای ما یک برنامه ممنوعه بود، اظهار کرد: اما با برجام آنها قبول کردند که غنی سازی ادامه یابد و این غنی سازی یک لحظه هم متوقف نشد و همچنین قطعنامه جدیدی صادر شد که تاکید می کند برنامه هسته ای ایران ادامه پیدا کرده و به همه کشورهای دنیا می گوید با ایران همکاری هسته ای داشته باشید.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.