حجت‌الله صیدی در گفت وگو با اقتصادنیوز با تاکید براینکه بورس تهران جای رشد بسیاری دارد، اظهارکرد: ارزش ذاتی بسیاری از شرکت‌ها به مراتب بالاتر از ارزش بازار آنهاست و این به‌طور طبیعی اصلاح خواهد شد. پذیرش بیشتر شرکت‌ها در بورس عامل مهم دیگری در رشد بازار است، افزایش بهره‌وری شرکت‌ها هم عامل دیگری است که به افزایش سود و در نتیجه افزایش قیمت سهام و لذا شاخص منجر می‌شود. تعیین درست تکلیف سهام عدالت و همچنین اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه، رشد بازار در دراز‌مدت را تضمین خواهد کرد.


او درپاسخ به این پرسش که کدام عوامل می‌توانند بورس را از مسیر رشد منحرف کنند؟ تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل انحراف در بازار، توجه انتزاعی و مجرد مدیران به شاخص است. اینکه رشد شاخص هدف اولیه سیاستگذاران بازار باشد، آنها را از اصلاحات ساختاری و بهبود عملکرد دور نگه می‌دارد، در حالی که شاخص یک موضوع پسینی است و نه پیشینی، به این معنی که شاخص نتیجه عملکرد فعالان بازار و معامله‌گران است و نه اینکه دلیلی برای فعالیت آنها باشد. فعالان بازار باید برای سود بردن از معاملات دست به خرید و فروش بزنند نه برای بالا بردن شاخص. افزایش حجم شایعات و دامن زدن برخی از فعالان به آنها عامل دیگری است که بازار را از مسیر درست رشد منحرف می‌کند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری خوارزمی درباره علت‌ افت بیش از حد قیمت برخی سهام‌ها هم گفت: بدلیل اصلی این افت قیمت کاهش نسبت قیمت به عایدی سهم (P /E) در بازار است. اکنون در بازار قیمت تابلوی سهام برخی از شرکت‌ها،‌ به مراتب پایین‌تر از ارزش ذاتی آنها یا خالص ارزش دارایی‌های آن است و لذا فعالان بازار انتظار رشد در آنها را داشته و روی به خرید سهام آوردند، علت اصلی دیگر را منطقی‌تر شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌توان در نظر گرفت. به هر شکل امسال نیز شاهدیم پس از برگزاری مجامع بازار در مسیر رشد قرار گرفته است اگرچه در روزهای شاهد افت مقطعی بازار هستیم.

او درباره وضعیت لیدرهای بازار هم عنوان کرد: با تعبیر لیدری برای صنایعی که هراز گاهی در بازار مورد توجه قرار می‌گیرند چندان موافق نیستم. اینکه برای چند هفته یا حتی چند ماه سهام یک شرکت یا چند شرکت از صنعتی خاص به صورت بنیادی یا تکنیکی مورد توجه برخی فعالان بازار قرار می‌گیرد و رشد چشمگیری می‌یابد، نشان‌دهنده لیدر بودن آن نیست. لیدرها هم باید سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند و هم محرک کل بازار باشند. در صورتی که نه خودروسازی‌ها چنین خاصیتی دارند و نه پالایشگاه‌ها.

صیدی خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها دو مزیت عمده دارند، یکی اینکه رکود حاکم بر اقتصاد به میزان سایر صنایع، بر این صنعت اثرگذار نیست و همواره این پالایشگاه‌ها در حال فعالیتند و دوم اینکه سازوکار و چگونگی قیمت‌گذاری محصولات آنها به‌گونه‌ای است که بر مبنای بهای تمام‌شده بوده و ریسک زیان ندارند. البته به همین دلیل هم احتمال افزایش‌های انفجاری در سود آنها نیز زیاد نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.