به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از دیدار با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، یک سازمان تروریستی که با یک سازمان تروریستی دیگر می‌جنگد، آن را "بی‌گناه" نمی‌کند و داعش و یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه که مورد حمایت آمریکا در سوریه هستند، گروه‌هایی تروریستی هستند.

اردوغان تصریح کرد، اولویت ترکیه تحویل گولن است که پشت کودتای نافرجام قرار داشت.

او افزود: ترکیه اسناد جدیدی را درباره دست داشتن گولن در تلاش کودتا به طرف آمریکایی خواهد داد و توافقنامه‌های دو جانبه بین ترکیه و آمریکا بازداشت آن را میسر می‌سازد.

جو بایدن هم تاکید کرد، واشنگتن قاطعانه باور دارد که مرز ترکیه باید از سوی ترکیه کنترل شود و نباید هیچ گروه دیگری بر آن سلطه داشته باشند.

جو بایدن در آنکارا، در میانه یک سخنرانی احساسی، چند بار پشت هم این جمله را گفت و بر آن تاکید کرد که "ترکیه هیچ دوستی بهتر از آمریکا ندارد". این سخنان تلاشی برای گرم کردن فضاست که بعد از کودتای ماه گذشته به شدت بین دو کشور شکرآب شده است.

بایدن گفت: ایالات متحده آمریکا هیچ اطلاع قبلی از آنچه در روز پانزدهم روی داد نداشت. ایالات متحده آمریکا و مردم آمریکا این عمل شنیع را محکوم می‌کنند.

بایدن تاکید کرد: آمریکا از ترکیه هم‌پیمان خود حمایت مطلق می‌کند و تلاش کودتا تنها دولت ترکیه را هدف قرار نداده بود بلکه علیه ملت ترکیه نیز بود. ما با مشروعیت ترکیه اعلام همبستگی می‌کنیم.

علاوه بر این، بایدن در مورد فتح‌الله گولن روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا که به راه‌اندازی کودتای ناکام ۱۵ ژوئیه متهم است، گفت: پرونده استرداد گولن به ترکیه به دادگاه فدرال فرستاده می‌شود و به محض اینکه مدارک کافی وجود داشته باشد این دادگاه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

او همچنین تاکید کرد که آمریکا اصلا دلش نمی‌خواهد که ترکیه به یک کشور نظامی تبدیل شود.

بحران سوریه و استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه در مبارزه علیه داعش و کودتادی نافرجام پانزدهم ژوئیه در ترکیه و استراد فتح الله گولن مهمترین موضوعاتی هستند که بر روابط دیپلماتیک امروز آنکارا و واشنگتن سایه انداخته‌اند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با نخست وزیر ترکیه و در کنفرانسی خبری اطمینان داد که واشنگتن اطلاعی از وقوع کودتا در ترکیه نداشته است.

هواپیماهای جنگی ترکیه در شب کودتا از پایگاه هوایی اینجرلیک اوج گرفتند، پایگاهی که جنگنده‌های مستقر در آن مواضع داعش را در سوریه هدف می‌گیرند.

از سوی دیگر ارتش ترکیه که با هدف مبارزه با داعش در شهر جرابلس وارد خاک سوریه شده است مواضع یگان‌های مدافع خلق، متشکل از نیروهای کُرد را نیز هدف می‌گیرد. بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: ترکیه هرگز هیچ تشکیلات کُردی را در مرزهای جنوبی خود نخواهد پذیرفت و ترکیه تحقق چنین تشکیلاتی را تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی خود تلقی می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.